Kat der prutter
Fra : Carina

Dato : 02-12-05 12:05

Hejsa..

Jeg har min nabos kat til at gå herinde hver dag, da hun ikke selv er hjemme
nok til det...

Men katten den prutter helt vildt meget. Det skal siges at jeg har 2 andre
katte, som bestemt ikke gør det så meget (faktisk sjældent).
Og missens prutter lugter simpelthen som jeg ved ikke hvad.. Hvad kan det
være? (den har ikke tynd afføring, den prutter bare ualmindeligt meget).

Håber på hjælp.

Fra : Gainsbourg

Dato : 02-12-05 13:19

Tjae, foderet er jo ret afgørende for, hvad der kommer ud i den anden ende.
Prøv at spørge, hvad din nabo fodrer med. Mindre lødigt foder, eller foder
lavet på kødaffald fra stærkt lugtende ting, kan give katten en meget
ildelugtende afføring. Måske kan et foderskift løse problemet.

En anden ide kunne være, at katten måske har en indvoldsorm, parasit eller
bakterieinfektion i tarmen? Evt. kan I jo ringe ned til jeres dyrlæge og
høre om han/hun synes, at det ville være en god ide fx. med en fæces-prøve.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Ved nyre og leversydomme/svigt, kan man opleve, at selve katten lugter
utrolig dårligt, fordi de ophobede affaldsstoffer i kroppen ikke længere
bliver udskilt normalt. Hvis du har mistanke om, at den ikke prutter, men at
dét i stedet kunne være tilfældet, så skal katten selvfølgelig afsted til
dyrlægen asap.

Fra : Carina

Dato : 02-12-05 13:47

Katten får det samme fodder som vores egne da den jo går herinde hele
dagen.. Lige foruden om natten, da den er lidt for sprælsk der

Så det burde ikke være fodderet, da der absolut ingen problemer er med vores
egne.. men måske man til en start skulle give den en kur og se om det
hjælper
Tak for svaret.

Fra : Gainsbourg

Dato : 02-12-05 14:58

> [...]
> dagen.. Lige foruden om natten, da den er lidt for sprælsk der
>
> Så det burde ikke være fodderet, da der absolut ingen problemer er med

Ja, så lyder det ikke som om det er foderet der gør det - med mindre katten
har en ekstra sart mave og har brug for et specialfoder.

>men måske man til en start skulle give den en kur og se om det hjælper

Men det er jo svært at give en kur, når man ikke ved, hvad man giver en kur
imod og derfor ikke ved hvilken type kur der er tale om. En ormekur har fx.
ingen effekt mod en bakterieinfektion. En antibiotika kur har ingen effekt
mod en virusinfektion etc, etc. Man bør ikke give nogen behandling i flæng,
uden at man har konstateret symptomer på infektion eller sygdom som orm fx.
i afføringen eller bakteriel infektion i en blod eller fæces-prøve, da det
er helt forskellige behandlinger med helt forskellig medicin, der er
nødvendig. Ellers belaster man kattens krop unødigt og er med til at skabe
resistens og på sigt gøre ormemidler og antibiotika virkningsløse. Og i
sidste ende kan der jo sagtens være tale om, at katten behøver en helt
tredie slags behandling - eller slet ikke nogen behandling overhovedet

Jeg vil næsten anbefale dig, at give din dyrlæge et kald, så du får en
fagperson der kender kattens journal og som har mulighed for at spørge
yderligere ind til symptomer og til kattens situation
(alder/ude-indekat/tidligere sygdomme/m.m.). Så kan han/hun afgøre om katten
bør komme ind til et helbredscheck, eller om du bare skal sende en fæces
eller urin-prøve, eller om det er en god ide med en ormekur, eller om du
skal prøve et specialfoder, eller om der måske bare er tale om en kat der
fra naturens side har lidt mere luft i tarmene end normalt.

> Tak for svaret.

Det var så lidt

Held og lykke med det.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Janner

Dato : 02-12-05 17:33

Tror jeg skal have min svigerfar med til dyrlægen for han stinker da for
vildt ud af den ende ! Faktisk er det så slemt at sviger mutter oprettede en
prutte kasse for godt et års tid siden ,, og den indeholder næsten 1500 kr.
nu som vi skal ud spise op her i januar .... hvis altså ikke det var klogere
bruge en plov på få ham efterset og i værstefald aflivet ved dyrlægen.
--
Hygge

Jan se dyret http://katte.dyregalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2101

Fra : Allan

Dato : 02-12-05 18:24

"Janner" <noway@jose.cum ... ask me for it> skrev i en meddelelse
> [...]
> kr. nu som vi skal ud spise op her i januar .... hvis altså ikke det var
> klogere bruge en plov på få ham efterset og i værstefald aflivet ved

HeHe

Mvh Allan

Fra : Leyna

Dato : 03-12-05 10:17

On Fri, 2 Dec 2005 17:33:21 +0100, "Janner" <noway@jose.cum ... ask me
for it> wrote:

> [...]
>prutte kasse for godt et års tid siden ,, og den indeholder næsten 1500 kr.
Så må man da bare håbe at han kan "holde sig" når I er ude...
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Inge

Dato : 02-12-05 21:51

> [...]
> være? (den har ikke tynd afføring, den prutter bare ualmindeligt meget).

Min kat pruttede osse vildt meget og stinkende, da jeg fik hende for 2 år
siden fra internat. Det var så meget at stanken kunne vække mig om natten,
og når hun havde været på bakken var det ikke pæne pølser, men nærmest store
kokasser der var lagt. Ikke tyndt, men bestemt heller ikke fast, adr! Men en
dag kom der et bændelormeled ud, så jeg i forbifarten, og efter en ormekur
mod bændelorm var prutteriet og den løse afføring væk. Hun er indekat nu,
men havde været udekat før.
Det lyder som om din/naboens kat er udekat så den har da sikkert bændelorm
eller andre indvoldsorm.

mvh
Inge

Fra : Carina

Dato : 03-12-05 19:58

Hun fik katten for en ca 2-3 mdr siden.. Den er indekat nu, men der hvor hun
fik den fra var den udekat...
Sådan er det også her mht til staken, er den sådan i nærheden af en og slår
en fims - så vågner man simpelthen af stanken... Og det gør det sørme ikke
bedre at man er gravid og iforvejen ikke kan klare lugten af for meget..
*gg*.. Men tror simpelthen jeg lige må tage fat i naboen så hun kan få gjort
noget...