Metalsæbe
Fra : baloo

Dato : 01-12-05 13:44

I visse forretninger kan man købe et stykke "Metalsæbe".
Det skulle kunne fjerne lugten af løg fra fingrene.
Men hvordan virker det?

mvh Per

Fra : Jan Pedersen

Dato : 02-12-05 00:53

"baloo" <per@perkoch.dk> skrev i en meddelelse
> I visse forretninger kan man købe et stykke "Metalsæbe".
> Det skulle kunne fjerne lugten af løg fra fingrene.
> Men hvordan virker det?
>
> mvh Per

Tja det består af rustfri stål. Vi må vist have en kemiker på banen der evt.
ved hvilke stoffer i løg der medfører lugten og som samtidig kan gennemskue
hvordan disse reagerer med rustfrit stål og evt. vand.

Fra : Jackie

Dato : 02-12-05 15:45

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> gennemskue
> hvordan disse reagerer med rustfrit stål og evt. vand.

Lugten kommer, så vidt jeg ved, fra Aliphatiske Aldehyder og primært
svovlholdige fede syrer (Løg olie er en tykt flydende gul væske).
Lugten forsvinder, da syrerne går på ionsalt form (COOH bliver til COO(-)),
hvorved de bliver lettere at opløse i vand, og derfor vaskes af hænderne.
Jeg kan dog ikke lige forklare hvorfor det bliver lettere i nærværelse af
metaller, men der er måske en der kan supplere.

Jackie

Fra : baloo

Dato : 06-12-05 18:23

Ja nu ved jeg jo heller ikke, om det reelt virker, da jeg ikke selv har et
metalsæbe.
Måske det har noget at gøre med metallets potentialet.