<h3> og <h4> på samme linje
Fra : Silas Boye Nissen

Dato : 30-11-05 22:34

Når man skriver:
<h3>Tekst</h3>
<h4>Tekst</h4>
Får man de to overskrifter på hver sin linje.

Hvad skal man gøre for at få det på én linje?

Venlig hilsen,
Silas Boye Nissen
www.boyeit.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Frank Olieu

Dato : 30-11-05 22:48

_Silas Boye Nissen_ skrev | wrote | écrivit (30-11-2005 22:34):

> Når man skriver:
> <h3>Tekst</h3>
> <h4>Tekst</h4>
> Får man de to overskrifter på hver sin linje.
>
> Hvad skal man gøre for at få det på én linje?

noget i retning af

h3, h4 { display:inline; }

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-11-05 22:48

Silas Boye Nissen skrev:

> Når man skriver:
> <h3>Tekst</h3>
> <h4>Tekst</h4>

> Hvad skal man gøre for at få det på én linje?

Fx som her:

h3, h4 { display: inline; }

Det får h3 og h4 til at opføre sig som inline-elementer - dermed
kommer der hverken linjeskift før eller efter.

Hvis du vil have lidt mellemrum ind mellem dine to overskrifter,
kan du fx tilføje padding-right: 0.5em - ellers vil de stå helt
tæt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Georg OLE Peter HART~

Dato : 30-11-05 22:53

Silas Boye Nissen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
Spurgte:
> Når man skriver:
> <h3>Tekst</h3>
> <h4>Tekst</h4>
> Får man de to overskrifter på hver sin linje.
>
> Hvad skal man gøre for at få det på én linje?
Måske er der flere måder, men her er to muligheder!

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<head>
   <title>Overskrift</title>
charset=ISO-8859-1" lang="da">
   <META http-equiv="Content-Style-Type"
content="text/css/lang=dk">

</head>

<h3>Dette er en test af<small> Hvordan det kan
gøres!</small></h3>

<h3>Dette er en anden måde, </h3><h4 style="left: 210px;
position: absolute; top: 55px;"> det måske kan gøres på!</h4>

med venlig hilsen
Ole Hartig
http://www.anett-h.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-11-05 23:28

Georg OLE Peter HARTIG skrev:

> <h3>Dette er en test af<small> Hvordan det kan
> gøres!</small></h3>

Den vil give tekst i to forskellige størrelser på samme linje - men
semantisk vil det hele være en h3-overskrift - dermed ikke det
samme som oplægget. Det er ikke nødvendigvis et problem, men hvis
man vil markere at der er tale om to forskellige
overskriftsniveauer, bør man bruge to forskellige h-elementer.

> <h3>Dette er en anden måde, </h3><h4 style="left: 210px;
> position: absolute; top: 55px;"> det måske kan gøres på!</h4>

Den metode vil jeg fraråde. Du positionerer i forhold til hele
siden - så i det øjeblik at der indsættes tekst eller billeder oven
over h3-elementet, skal positionsangivelsen rettes til. Derudover
kan der også meget nemt være forskel på hvor h3-elementet bliver
placeret i forskellige browsere (forskel i standardmargener,
skrifttyper mv.) - så selv om det ser korrekt ud på ens eget
system, har man ingen garanti for at det også virker andre steder.

Positionering kan godt være brugbart i nogle tilfælde, men man skal
i så fald være klar over hvilken boks man positionerer i forhold
til. Hvis det - som her - er muligt at løse et problem uden
positionering, vil det som regel være at foretrække.

> med venlig hilsen
> Ole Hartig
> http://www.anett-h.dk/

NB: Hvis du gerne vil angive en signatur (som ovenstående), bør du
benytte en anden newsudbyder end html.dk. Alle indlæg sendt via
html.dk har i forvejen en fuld signatur (4 linjer), så en ekstra
signatur bliver lidt voldsomt. Du kan formentlig bruge usenet via
din internetudbyder eller evt. via Sunsite.dk. Se evt. hvordan man
bruger usenet på siden her: <http://usenet.dk/>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Silas Boye Nissen

Dato : 01-12-05 18:25

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> signatur bliver lidt voldsomt. Du kan formentlig bruge usenet via
> din internetudbyder eller evt. via Sunsite.dk. Se evt. hvordan man

Mange tak for din notits!

Jeg har selv været meget træt af HTML's signatur - og har ledt længe
efter at få min egen.

Nu kan jeg snart finde ud af det også.

Venlig hilsen,
Silas

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-11-05 22:57

Silas Boye Nissen skrev:

><h3>Tekst</h3>
><h4>Tekst</h4>
>Får man de to overskrifter på hver sin linje.
>
>Hvad skal man gøre for at få det på én linje?

<h3 style="display: inline">Tekst</h3>
<h4 style="display: inline">Tekst</h4>
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Henrik Boye

Dato : 01-12-05 19:00

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev:
><h3 style="display: inline">Tekst</h3>
><h4 style="display: inline">Tekst</h4>

Mange tak!

Det var lige den løsning jeg ledte efter.

--
Silas Boye Nissen
www.boyeit.dk