Hjælp i AMD processorjungles søges ??
Fra : Jakob

Dato : 30-11-05 19:48

Jeg skal bygge en pc, der skal være rimelig støjsvag og det skal være en
amd 64 processor. Jeg havde overvejet en 3500 model til socket 939
(budgettet er 14-1500 kr) men kan ikke se på edbpriser hvilken der er 9
nm. Så hvis nogen kan hjælpe vil jeg være taknemmelig.

Hvis det er en anden processor end 9 nm der er "HOT" for tiden vil jeg
selvfølgelig også gerne høre hvilken det er jeg skal gå efter :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 30-11-05 20:00

Jakob wrote:
> Hvis det er en anden processor end 9 nm der er "HOT" for tiden vil jeg
> selvfølgelig også gerne høre hvilken det er jeg skal gå efter :0)

Hvis du *kun* skal bruge den til spil giver en single core mere for
pengene, men ellers giver en dual core (fx 3800+ X2) en mere smidig
"computing experience".

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jakob

Dato : 30-11-05 19:58

In article <438df693$0$15790$14726298@news.sunsite.dk>, test@example.com
says...

> Hvis du *kun* skal bruge den til spil giver en single core mere for
> pengene, men ellers giver en dual core (fx 3800+ X2) en mere smidig
> "computing experience".

Tak for det hurtige repsons.

Men det er hovedsageligt til spil at de "nye" kræfter skal bruges. Og så
vidt jeg kan se så springer den også budgetet lidt for lystigt. Der kan
ikke bruges mere end 1500 kr. på den side af opgraderingen.

Og så lige en rettelse, jeg mente jo 90 nm og ikke 9 :0) men det giver
nok sig selv.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 30-11-05 20:41

Jakob wrote:
> [...]
> vidt jeg kan se så springer den også budgetet lidt for lystigt. Der kan
> ikke bruges mere end 1500 kr. på den side af opgraderingen.

Ja, så er det fint med en 3500+. X2 3800+ er ganske rigtigt en del dyrere.

Mht. hvilken type de forskellige 3500+ CPU'er er, kan jeg kun give dig
ret - det er ret svært at se. Hvis man kigger hos de forskellige
forhandlere får man forskellige svar. Hvis man kigger hos SHG er der 3
forskellige 3500+ udgaver. AMD.com er ikke meget bevendt IMO.

ADA3500AWBOX er Newcastle i følge:
<http://labs.anandtech.com/search.php?q=512> (se nederst).

ADA3500BPBOX er Venice ifølge samme link (se til højre).

Så vidt jeg ved findes Venice i flere "steppings", den nyeste er E6. Du
kan fx se 3 udgaver hos SHG. Om det betyder noget i praksis er der nok
andre der ved bedre

> Og så lige en rettelse, jeg mente jo 90 nm og ikke 9 :0) men det giver
> nok sig selv.

Hehe ja

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Ulrik Løye

Dato : 30-11-05 23:04

"Jeppe Høiby" <test@example.com> wrote in message

> [...]
>
> Så vidt jeg ved findes Venice i flere "steppings", den nyeste er E6. Du
> kan fx se 3 udgaver hos SHG. Om det betyder noget i praksis er der nok

ADA3500DAA4BP og ADA3500BPBOX er en Venice E3
ADA3500DAA4BW og ADA3500BWBOX er en Venice E6
ADA3500DKA4CG og ADA3500CGBOX er Venice E4

E4'eren er ikke kommet til Danmark endnu - der går nok 2-3 uger. E6 går for
at være en rigtig god cpu til overclocking og samtidig bruger den lidt strøm
= mindre kølingslarm og lavere temperatur. Mit gæt er at E4 bliver endnu
bedre. I mine øjne er der ingen grund til at købe 3500+ modellerne hvis du
vil OC da fx 3200+ vil OC til det samme.

/u

Fra : Jakob

Dato : 01-12-05 11:59

In article <438e0050$0$15793$14726298@news.sunsite.dk>, test@example.com
says...

> Hehe ja

Tusind tak for de hurtige svar Jeppe, det kan være jeg lige vender
tilbage, men nu vil jeg se om forhandlerne kan finde ud af at levere
efter betegnelse :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Johnny Andersen

Dato : 30-11-05 22:26

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis det er en anden processor end 9 nm der er "HOT" for tiden vil jeg
> selvfølgelig også gerne høre hvilken det er jeg skal gå efter :0)

Prøv at kigge på en Opteron 144/146 cpu til socket 939 - de overclocker
vildt godt - også ved stock vcore.
Min 144 (1.8 GHz) løber 2.8 GHz. ved 1.5 vcore. Alle socket 939 Opteroner er
90 nm. + de har 1 mb. cache.

/Johnny

Fra : Jakob

Dato : 01-12-05 11:59

In article <438e18f5$0$15782$14726298@news.sunsite.dk>, netsat_99
@yahoo.dk says...
på en Opteron 144/146 cpu til socket 939 - de overclocker
> vildt godt - også ved stock vcore.
> Min 144 (1.8 GHz) løber 2.8 GHz. ved 1.5 vcore. Alle socket 939 Opteroner er
> 90 nm. + de har 1 mb. cache.

Tak for buddet johnny men jeg tror han er mest tryg ved en standard amd
:0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 01-12-05 12:57

> [...]

> vildt godt - også ved stock vcore.
> Min 144 (1.8 GHz) løber 2.8 GHz. ved 1.5 vcore. Alle socket 939 Opteroner er

Hej Johnny

Jeg er måske selv interesseret i denne mulighed, men jeg ved INTET om OC
det har altid været lidt tåget for mig :0)

Kan du forklare mig hvad ydelsen fra din OC opteron kan sammenlignes med
i amd 64 processorene ?

Hvor besværligt et proceduren, hvad kræves der og er der nogen ulemper
(varme, støj, ustabilitet, kompabilitet etc.)

Håber du har tid til at svare da jeg selv er interesseret i en løsning
hvor man får meget for pengene :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Johnny Andersen

Dato : 01-12-05 17:17

> [...]
> (varme, støj, ustabilitet, kompabilitet etc.)
>
> Håber du har tid til at svare da jeg selv er interesseret i en løsning

Hej Jakob

Ydelsen Ved 1.8 GHz er ca. den samme, som en AMD64 3200+
Ved 2.4 GHz. yder den som en AMD64 4000+
Ved 2.8 GHz yder den lidt mindre end en AMD FX57 (som koster 8000 kr,)
Hvor højt du kan overclocke afhænger af hvilken stepping du får - Men har
ikke set en Opteron som ikke kan overclockes til min 2.6 GHz.
Min er 100% stabil ved 2.8 GHz. (superpi og prime95 i 12 timer). Superpi og
prime95 er programmer, som som tester om den er stabil.
Varmen er ingen problem. Ved 2.8 GHz. og 1.5 vcore er mine temp: idle 34
load 43 med en Thermalright XP90C køler med en 120 mm. mist fan. Det er
laver en hvad stock køleren kan klare ved 1.8 GHz.!! - og den larmer meget
mindre.
Det er ikke svært at overclocke - hvis man ikke vil have helt sindsyge
hastigheder
Hvis du får lyst til, at prøve syntes jeg, at du skulle prøve at se på dette
link - det er meget nemmer at hjælpe dig der

/Johnny

Fra : Johnny Andersen

Dato : 01-12-05 17:19

Glemte lige linket....

http://www.hardware-test.dk/oc/

/Johnny

Fra : Jakob

Dato : 01-12-05 17:59

In article <438f2210$0$15783$14726298@news.sunsite.dk>, netsat_99
@yahoo.dk says...

> [...]
> mindre.
> Det er ikke svært at overclocke - hvis man ikke vil have helt sindsyge

Det lyder da helt vildt. SOm om man får ret meget får pengene. JEg ledte
lidt på google og fandt nogle benchmarks. Men her så det ud som om
opteron lå ret langt bagved alm amd og intel i alle kategorier. Det var
en 1.8 sammenlignet med en amd 64 3200 og en 3 gigahest intel.

Men det kan være det er en helt anden sag med OC.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Johnny Andersen

Dato : 01-12-05 18:22

> [...]

> en 1.8 sammenlignet med en amd 64 3200 og en 3 gigahest intel.
>
> Men det kan være det er en helt anden sag med OC.

Du skal huske, at den skal være til socket 939 - de "gamle" opterons er til
socket 940.

En 1.8 Ghz. opteron er pratisk talt en AMD64 med 1 mb. cache (dog er det en
venus kerne, som er bedre). Der ud over er opterons server CPU'er dvs. at de
er lavet til at kunne klare meget mere - det er derfor de overclocker så
godt.

Kan du ikke lige link til den test?

/Johnny

Fra : Jakob

Dato : 01-12-05 18:23

In article <438f314b$0$15784$14726298@news.sunsite.dk>, netsat_99
@yahoo.dk says...

> [...]
> er lavet til at kunne klare meget mere - det er derfor de overclocker så

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/opteron-1_12.html

Men hvis det er til amd64 med mere ram hvorfor er de så billigere ??
eller er der noget jeg har misforstået men en 1,8 kunne fås til ca. 1000
kr så vidt jeg kan se

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Johnny Andersen

Dato : 01-12-05 18:59

> [...]
>
> Men hvis det er til amd64 med mere ram hvorfor er de så billigere ??
> eller er der noget jeg har misforstået men en 1,8 kunne fås til ca. 1000

Det du linker til er den gamle opteron. Den nye (socket) kom først i
september i år.
En 144 (1.8 GHz.) socket koster omkring 1000 kr. Dog kan det måske svare sig
at smide lidt mere for at få en god stepping.
Prøv at gå ind på http://www.hardware-test.dk/oc/ Det er næmmere hvis du
opretter en tråd der. Der er også mange flere som kan hjlæpe dig i valg af
hardware og med at overclocke.

/Johnny