Razzia hos Danmarks største dvd-netbutik
Fra : Thomas Jespersen

Dato : 30-11-05 16:30

"Laserdisken i Aalborg fik tirsdag eftermiddag besøg af fogedretten, som
gennemførte en ransagning af firmaets lokaler i Prinsensgade. Det sker
efter en anmeldelse fra Videogram-distributør-foreningen i Danmark, som
anklager Laserdisken for ulovlig parallel-import af film. "

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=24509

--
Now Playing
Astrix - Scientific reality

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-11-05 16:38

Thomas Jespersen wrote:
> [...]
> efter en anmeldelse fra Videogram-distributør-foreningen i Danmark, som
> anklager Laserdisken for ulovlig parallel-import af film. "

De laver da ikke ulovlig parallelimport?

/David

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 30-11-05 16:44

David Rasmussen wrote:

> De laver da ikke ulovlig parallelimport?

De er måske ikke så glade for deres aftale med "Movie World". Det troede
jeg ellers var lovlige. Gad vide om Axel Music også får besøg så?

--
Now Playing
Shpongle - '...and the day turned to night'

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-11-05 17:12

Thomas Jespersen wrote:

> De er måske ikke så glade for deres aftale med "Movie World".

Hvad med Axel Music og Club Racoon? Så vidt jeg ved er den slags
konstruktioner ikke ulovlige.

> Det troede
> jeg ellers var lovlige. Gad vide om Axel Music også får besøg så?

Netop :)

/David

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-11-05 17:30

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> writes:

> Netop :)

Jeg formoder, at foreningen af danske storkapitalister (der altid har
haft et horn i siden på Laserdisken) har fået nys om, at der faktisk
lå R1-dvd'er i lokalerne på Prinsensgade.

For at Racoon/MovieWorld-løsningerne er lovlige, skal filmene jo
shippes til Danmark fra udlandet.

Et eller andet har fogeden i hvert fald taget. Om man kan overbevise
retten om, at det er privat ejendom - og dermed lovligt - må tiden
vise. Ja, det er lovligt at købe og eje filmene, men ikke at importere
dem med salg for øje. Det er naturligvis absurd.

Hvad der er mere absurd er, at det til maj er 5 år siden
Infosoc-direktivet blev vedtaget. Er der andre lande, der har valgt
den danske[1] tolkning af direktivet og forbudt import af
kulturprodukter med videresalg for øje? Ikke så vidt jeg ved.

[1] Den danske tolkning er formentlig i høj grad Johan Schlüters[sp?]
fortjeneste. Han rådgav så vidt vide på det tidspunkt
Kulturministeriet i ophavsretslige anliggender. Hvilket naturligvis på
ingen måde er i konflikt med hans interesser som advokat for bemeldte
videogramdistributør-forening.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Det handler alt sammen om at tage hensyn til
The RockBear. ((^)) sine medmennesker, selv når de er åbentlyst

Fra : Steen Jensen

Dato : 30-11-05 19:11

Peter B. Juul <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote:

> [1] Den danske tolkning er formentlig i høj grad Johan Schlüters[sp?]
> fortjeneste.

Den mand er lige så gal som Dr. Ventegodt...

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-11-05 22:59

"Steen Jensen" <steen@rudekuvert.dk> skrev i en meddelelse

> Den mand er lige så gal som Dr. Ventegodt...

Men Ventegodt får nok mere på den dumme...

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : Petrold

Dato : 01-12-05 13:12

"Thomas Jespersen" <jespersen.thomas@gmail.com> skrev i en meddelelse

> De er måske ikke så glade for deres aftale med "Movie World". Det troede
> jeg ellers var lovlige. Gad vide om Axel Music også får besøg så?

det tror jeg ikke de gør.. set i lyset af at deres film - så vidt jeg ved -
alle bliver sendt fra udlandet

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 01-12-05 13:33

Petrold skrev:

> det tror jeg ikke de gør.. set i lyset af at deres film - så vidt jeg ved -
> alle bliver sendt fra udlandet

Er det evt. problem at Movie World har et lager i Danmark?

Mikkel

Fra : Petrold

Dato : 01-12-05 13:51

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Er det evt. problem at Movie World har et lager i Danmark?

det ved jeg ikke noget om..

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 01-12-05 13:58

Petrold skrev:
> "Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> det ved jeg ikke noget om..

Ellers skulle der vel ikke være grund til at Laserdisken skulle have
flere problemer end Axel, hvis ellers Laserdisken har gjort
papirarbejdet vedr. Movie World lige så godt som Axel vedr. Raccon.

Mikkel

Mikkel

Fra : Mathness

Dato : 02-12-05 01:16

Thomas Jespersen <jespersen.thomas@gmail.com> writes:

> De er måske ikke så glade for deres aftale med "Movie World". Det
> troede jeg ellers var lovlige. Gad vide om Axel Music også får besøg
> så?

Så vidt jeg ved er det ganske lovligt. Butikken i Aalborg (og i de
andre så vidt jeg ved) har også handlet med film med andre regions
koder end region 2. Indtil nu har det været således at de kun handlede
med dem som danske videodist. ikke havde ophavsret på, alle andre går
gennem movie world.

--
Thomas Klietsch
m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 02-12-05 01:49

Mathness skrev:

> [...]
> koder end region 2. Indtil nu har det været således at de kun handlede
> med dem som danske videodist. ikke havde ophavsret på, alle andre går

Det er vel klart at Movie World og Club Raccoon går imod denne åndssvage
lovs ånd og er en omgåelse, der gør brug af et smuthul uden om den
idiotiske lovbestemmelse; men det skulle være mærkeligt om ikke
butikkerne har undersøgt loven godt nok til at kunne omgå denne dybt
uretfærdige og tåbelige lov på en lovlig måde.

Fik jeg sagt at loven er tåbelig?

Mikkel

Fra : Tim Christensen

Dato : 03-12-05 17:16

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:

> Fik jeg sagt at loven er tåbelig?

En lov der udelukkende har til formål at sætte det frie marked ud kraft
så der er bedre mulighed for at røvrende forbrugerne, er ikke bare
tåbelig den udtryk for beton kommunistisk planøkonomi tankegang -
hvilket ikke gør det mindre absurd at en regering som kalder sig
borgerlig-liberal opretholder en af europas mest restriktive fortolkninger.

Mvh

Tim

Fra : ML-78

Dato : 03-12-05 18:56

Tim Christensen skrev:

> [...]
> hvilket ikke gør det mindre absurd at en regering som kalder sig
> borgerlig-liberal opretholder en af europas mest restriktive

Den fortolkning er noget sludder. Man kunne lige så vel sige, at loven
er udtryk for betonliberalisme, da den er et udmærket eksempel på, at
loven indrettes efter erhvervslivets (i dette tilfælde de store
filmselskabers) ønsker selv om det sker på bekostning af forbrugerens
valgmuligheder.

ML-78

Fra : Tim Christensen

Dato : 05-12-05 13:15

ML-78 wrote:

> [...]
> loven indrettes efter erhvervslivets (i dette tilfælde de store
> filmselskabers) ønsker selv om det sker på bekostning af forbrugerens

At indrette loven efter erhvervslivet har intet med liberalisme at gøre,
liberalisme handler om individuel frihed og indførelsen af
planøkonomiske systemer uanset om de gavner erhvervslivet eller ej er
altså ikke udtryk for liberalisme (og jeg tror heller ikke på at disse
tiltag gavner erhvervslivet som helhed).

Det kan godt være at der er politikere der kalder sig selv liberale der
støtter planøkonomiske tiltag som landbrugsstøtten eller forbud mod
paralel-import - men det gør altså ikke planøkonomi liberalt.

Mvh

Tim

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 04-12-05 00:36

Tim Christensen skrev:

> En lov der udelukkende har til formål at sætte det frie marked ud kraft
> så der er bedre mulighed for at røvrende forbrugerne, er ikke bare
> tåbelig den udtryk for beton kommunistisk planøkonomi tankegang -

Næ, men den viser at det ikke kun er kommunister, der går ind for
planøkonomi. Et andet eksempel er EU's landbrugsordninger, som er noget
af det mest planøkonomiske. Dem er det venstrefløjen, der har villet
afskaffe i mange år.

> hvilket ikke gør det mindre absurd at en regering som kalder sig
> borgerlig-liberal opretholder en af europas mest restriktive fortolkninger.

Det vil jeg så give dig ret i. Alligevel har det jo sin egen logik.
Venstre er kun liberal, når det gavner partiets bagland i erhvervslivet,
industrien og landbruget.

Mikkel

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-12-05 21:43

Tim Christensen <nospam@eson.dk> writes:

> En lov der udelukkende har til formål at sætte det frie marked ud
> kraft så der er bedre mulighed for at røvrende forbrugerne, er ikke
> bare tåbelig den udtryk for beton kommunistisk planøkonomi tankegang -

Og værre-end-sovjet.

Der havde man dog dollarbutikker.

--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : Tim Christensen

Dato : 05-12-05 13:31

Peter B. Juul wrote:

> Og værre-end-sovjet.
>
> Der havde man dog dollarbutikker.

Man kan naturligvis ikke sammenligne med Sovjet, og udtrykket beton
kommunisme var ment som henvisning til hele tankegangen om at man skal
beskyttes fra de frie i marked (eller den onde storkapital som de kalder
det på venstrefløjen) - ikke en henvisning til regiermerne i østeuropa
fra før 1989.

Mvh

Tim

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 05-12-05 21:15

Tim Christensen skrev:

> [...]
> beskyttes fra de frie i marked (eller den onde storkapital som de kalder
> det på venstrefløjen) - ikke en henvisning til regiermerne i østeuropa

Og derfor er det også noget pjat at kalde det beton-kommunisme.

Er Chirac betonkommunist, når han forsvarer landbrugsordningerne?

Mikkel
--
Gode råd ved dvd-køb på nettet
http://www.lakjer.dk/mikkel/dvd-film.shtml

Fra : ASKF

Dato : 05-12-05 21:03

Tim Christensen ytrede sig i
<4391c4c6$0$84014$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>hvilket ikke gør det mindre absurd at en regering som kalder sig
>borgerlig-liberal opretholder en af europas mest restriktive fortolkninger.

Formålet med loven skulle angiveligt være at beskytte europæisk
filmindustri og kultur. Den blev vedtaget før INFOSOC og det var primært
Italien og Frankrig der var de store fortalere for den.

Den danske regering kæmpede faktisk i mod parralelimport forbudet med
hele folketingets opbakning. Det er derfor helt forkert at skyde skylden
på de danske politikere, i lige netop denne sag, men det er naturligvis
det nemmeste, når man nu ikke gider sætte sig ordentligt ind i hele
forløbet.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 05-12-05 21:46

ASKF skrev:

> [...]
> på de danske politikere, i lige netop denne sag, men det er naturligvis
> det nemmeste, når man nu ikke gider sætte sig ordentligt ind i hele

Jeg kender godt til forløbet. Jeg husker også at venstrepolitikere talte
om, at de var kede af at skulle implementere direktivet.

Hvis den danske implementering af direktivet er mere restriktiv end de
andre medlemmers, er det så blot fordi Danmark er mere pligtopfyldende i
EU-sammenhæng end de andre medlemmer?

Mikkel

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 03-12-05 16:28

Peter B. Juul skrev:

> [...]
> den danske[1] tolkning af direktivet og forbudt import af
> kulturprodukter med videresalg for øje? Ikke så vidt jeg ved.

I Holland har man vist den samme fortolkning af direktivet, men
heldigvis også et fornuftigt forhold til ulovligt og ulovligt.

Jeg har endnu ikke regnet ud hvad reglerne egentlig er her i Italien,
men enten er det »strettamente« ulovligt eller også gider italienere
bare ikke se film uden italiensk lydspor.

Jacob (der mener det burde være strafbart at forsøge at sætte
geografiske begrænsninger for udbredelsen af ophavsretsligt
beskyttede værker)
--
»Tre kan holde på en hemmelighed - hvis to af dem er døde.«