Er det muligt at lave kalkulationer i html~
Fra : Christian

Dato : 30-11-05 14:03

Kære brugere,

Undertegnede er daglig leder af en dansk web-shop.

I forbindelse med faktureringen til vores kunder, er vi
interesseret i at udforme fakturarerne i html og hoste
fakturaren, hvorefter vi kun behøver at fremsende URL til kundens
mail.

I den forbindelse ville det være særdeles anvendeligt med nogle
"Excel" lignende funktioner, således fakturarens indhold f.eks.
automatisk "SUMmes" og der er mulighed for at gange antal med
pris osv.

Findes der sådanne muligheder i HTML sproget eller i andre sprog?

Håber inderligt I kan hjælpe mig! Lommeregneren er særdeles
tidskrævende

Med venlig hilsen

Christian

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-11-05 14:21

Den 30-11-05 14.03 skrev Christian følgende:

> [...]
> "Excel" lignende funktioner, således fakturarens indhold f.eks.
> automatisk "SUMmes" og der er mulighed for at gange antal med

Det kan laves med JavaScript. Du kan se et lille eksempel her:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-websnedker.html#javascript

Du kan finde hjælp til JavaScript i gruppen
dk.edb.internet.webdesign.clientside

--
Mvh. Kim Ludvigsen
34 tips & tricks til Internet Explorer.

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-05 23:53

>Det kan laves med JavaScript. Du kan se et lille eksempel her:
>http://kimludvigsen.dk/tips-internet-websnedker.html#javascript

En lille forespørgsel fra din side, Kim:

Nederst har du et "til toppen" link...
Men det går ikke (helt) til toppen - der mangler 2-3 px...
Jeg har set det mange steder... hvad skyldes det?

--
Venlig hilsen / Best regards Thore Sorensen
DK-2700 Bronshoj / DK-2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-12-05 00:20

Den 30-11-05 23.53 skrev Thore følgende:

> En lille forespørgsel fra din side, Kim:
>
> Nederst har du et "til toppen" link...
> Men det går ikke (helt) til toppen - der mangler 2-3 px...
> Jeg har set det mange steder... hvad skyldes det?

Jeg kan ikke lige huske forklaringen. Jeg mener også at have læst her i
gruppen (eller i webdesigngruppen), hvordan man kan undgå det, men jeg
må indrømme, at jeg ikke har gidet bruge tid på at ændre alle siderne.
Der er forhåbentlig andre, der kan bidrage med forklaring og løsning.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sådan skræddersyr du startmenuen.

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-12-05 01:11

Kim Ludvigsen skrev:

> Der er forhåbentlig andre, der kan bidrage med
> forklaring og løsning.

Jeg har brugt

#op{
position:absolute;
top:0px;
left:0px;
height:1px;
width:1px;
}

> jeg ikke har gidet bruge tid på at ændre alle siderne

Jeg har bare lagt den i min menu der er inkluderet på
alle siderne, så fungerer det over det hele, uanset om
man har en op-knap eller ej.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Frank Olieu

Dato : 01-12-05 12:14

_Allan Vebel_ skrev | wrote | écrivit (01-12-2005 01:11):

> Jeg har brugt

> [CSS kode]

Ja... I stedet for at indføre en ekstra [ikke-semantisk!] <div> ville jeg her
foretrække at sætte en id på <body> og linke til den...

Der kan stadigvæk forekomme lidt forskydning (fx. hvis man har margin: på
formålet.

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank

Fra : Frank Olieu

Dato : 01-12-05 12:48

_Allan Vebel_ skrev | wrote | écrivit (01-12-2005 01:11):

> #op{
> position:absolute;
> top:0px;
> left:0px;
> height:1px;
> width:1px;
> }

(se ovenst. post)

....eller hvis du foretrækker en gammeldaws 'anchor'
   <a id="op"></a>
så virker din CSS faktisk udmærket, /uden/ div!

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-12-05 23:09

Frank Olieu skrev:

> ...eller hvis du foretrækker en gammeldaws 'anchor'
> <a id="op"></a>
> så virker din CSS faktisk udmærket, /uden/ div!

Da jeg i sin tid lavede det, prøvede jeg også den metode,
men det fungerede ikke i alle browsere - jeg husker ikke
hvilke. Hellere være sikker end sur

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Frank Olieu

Dato : 02-12-05 00:17

_Allan Vebel_ skrev | wrote | écrivit (01-12-2005 23:09):

> Da jeg i sin tid lavede det, prøvede jeg også den metode,
> men det fungerede ikke i alle browsere - jeg husker ikke
> hvilke. Hellere være sikker end sur

Hvis denne metode ikke virker i en eller anden browser, så virker <div>-metoden
garanteret heller ikke!
'position:absolute' på <a> laver en /implicit/ 'display:block' og ankeret
opfører sig fuldstændigt som en div... Så hvis den ene virker, så gør den anden
også (og det modsatte!).

Desuden mener jeg at <body id="side1">-metoden er langt bedre, fordi den kræver
ikke ekstra [ikke-semantisk] kode... (man kan jo bruge enhver 'id' på en side
som anchor).

De to metoder er i øvrigt testet (med succes!) i IE 5.0 + de fleste moderne
browsere.

Lad dog Mosaic hvile

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-12-05 01:36

Frank Olieu skrev:

> den kræver ikke ekstra [ikke-semantisk] kode...
> (man kan jo bruge enhver 'id' på en side som anchor).

Jeg tester det grundigt og laver det om hvis det fungerer
bedre.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 02-12-05 14:53

On Wed, 30 Nov 2005 23:53:27 +0100, Thore <dinotecATmail.dk> wrote:

>En lille forespørgsel fra din side, Kim:
>
>Nederst har du et "til toppen" link...
>Men det går ikke (helt) til toppen - der mangler 2-3 px...
>Jeg har set det mange steder... hvad skyldes det?

Problemet er hvis linket er filnavn.htm#top, men hvor "top" ikke er
ankret i toppen.

Jeg plejer bare at bruge filnavn.htm - er der nogen problemer i det?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-12-05 22:37

Jørn Andersen wrote:

> Jeg plejer bare at bruge filnavn.htm - er der nogen problemer i det?

Din løsning betyder en genlæsning af siden.

Et anker eller id i toppen og et link i bundet, gående til toppen, vil blot
lynscrolle til sidens top uden at genlæse siden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-12-05 01:08

On Fri, 2 Dec 2005 22:36:54 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Din løsning betyder en genlæsning af siden.

Hmmm - det har du jo nok ret i. Et dårligt valg mellem to onder ...
Men det er vel kun en genindlæsning fra cachen?

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-12-05 01:22

Jørn Andersen wrote:

> Hmmm - det har du jo nok ret i. Et dårligt valg mellem to onder ...
> Men det er vel kun en genindlæsning fra cachen?

Hvis det er en flad html-side, ja. Jeg kan ikke sige noget om, i hvilken
udstrækning det vil gælde for en asp- eller php-side.

Men det vil stadig være langsommere end ved anker eller id i toppen og
op-link i bunden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 01-12-05 12:05

In <438da309$0$15789$14726298@news.sunsite.dk> Christian <mumimegamyhre@hotmail.com> writes:

> [...]

>pris osv.

>Findes der sådanne muligheder i HTML sproget eller i andre sprog?

Ikke i html, men i javascript eller bedre endnu i serverbaserede
sprog som php.

Det ser fiksest ud for brugeren af siden, hvis det er skrevet i
javascript, for så behøver siden ikke at blive hentet igen for
hver ændring.

Det er sikrest for jer at lave det serverbaseret, for så kan
I præsentere en faktura for brugeren, hvor I har helt styr på
hvad der står og hvordan prisen er regnet ud. Det kan gøres
i ren html, dvs I behøver ikke bekymre jer om diverse forskelle
på javascript i de forskellige browsere og eventuelle fejl eller
forglemmelser i jeres scripts.

Dvs brugeren krydser af hvad han skal bruge i en almindelig
<form><input> .... og trykker på en Submit-knap.
Jeres server regner prisen ud og sender et fakturaudkast tilbage.
Hvis brugeren accepterer det, så har I en handel.

>Håber inderligt I kan hjælpe mig! Lommeregneren er særdeles
>tidskrævende

Ja, det er lidt tosset at skulle have lommeregneren frem.
Her er ellers en meget flad en: http://246.dk/jsregner.html
Hvis du kigger lidt på kommentarerne på den side, kan du
også få en ide om hvorfor jeg ikke er tryg ved at bruge
javascript til at lave en faktura.

Du kommer ikke uden om at lave validering af det input
brugeren kommer med og det bedste sted at gøre det, er helt
klart på serveren. Overvej fx at brugeren (måske endda uden
ond vilje) bestiller 77O små skruer ved dig (der står ikke
syvhundrede og halvfjerds, men syv og halvfjerds efterfulgt
af bogstavet mellem n og p). Er det juridisk bindende for
dig, hvis du regner prisen ud som 77 * dimsepris, men sender
ham en faktura, hvor der står 77O ? Og kan han klage, hvis
han kun får 77 skruer og ikke 770 ?

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : per christoffersen

Dato : 02-12-05 09:41

"Kai Birger Nielsen" <bnielsen@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeres server regner prisen ud og sender et fakturaudkast tilbage.
> Hvis brugeren accepterer det, så har I en handel.

Ikke helt.
Fakturaen er den endelige regning, og den kan ikke laves i udkast.

Man kan (og det er vel normalt) at man laver en shop løsning hvor varerne
efterhånden tilføjes, og suppleres med fragt/leveringsomkostninger.
Den totale slutpris godkendes, og aftalen er indgået.
Herefter kan man præsentere en online faktura, som bør være et serverside
udskrevet fast HTML-dokument, så indholdet er fikseret.

/Per