Layout problem, tabel vs css
Fra : Sune Storgaard

Dato : 30-11-05 10:47

Jeg har ikke rørt en html finger i lang tid, og er rendt ind i et måske
trivielt problem angående et klassisik layout.

Tingene skal være som det er her, lavet med table:
http://hjem.get2net.dk/speg/tabel.html

Når jeg så vil lave det med css div's, går det lidt kage i det..

http://hjem.get2net.dk/speg/spalter.html (bruger
http://hjem.get2net.dk/speg/style.css )

Hvordan får jeg de 2 bokse, orange og grøn til at være lige store, så det
passer med at de begge rammer footeren.?

Indholdet af de 2 vil variere, så jeg kan ikke sige hvilken af de 2 som
bliver højest eller hvor høje, jeg ønsker blot at den anden følger med..
nogen ideer?

På forhånd tak.

Fra : Peter Houmann

Dato : 30-11-05 13:05

Sune Storgaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Indholdet af de 2 vil variere, så jeg kan ikke sige hvilken af de 2 som
> bliver højest eller hvor høje, jeg ønsker blot at den anden følger med..

Prøv denne: http://www.pixy.cz/blogg/clanky/css-3col-layout/
/Peter

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Sune Storgaard

Dato : 30-11-05 14:57

"Peter Houmann" <pghfjerndette@itst.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv denne: http://www.pixy.cz/blogg/clanky/css-3col-layout/
> /Peter

Tak for forslaget, synes dog ikke helt jeg kan få den til at spille når jeg
barberer de javascripts væk. Så bliver de 2 spalter i siden kun trukket
individuelt, sålede at hvis venstresiden er længere end højre, så bliver de
ikke lige lange mere. Jeg kan heller ikke helt greje hvorfor midter
sektionen rent faktisk er delt op i 2 ?

Kan det gøres mere simpelt uden fancy tricks ?

Fra : Peter Houmann

Dato : 30-11-05 15:21

Sune Storgaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Kan det gøres mere simpelt uden fancy tricks ?

Mener, at det er lidt vanskeligt uden brug af et-eller-andet fancy trick. Her
er endnu et forsøg,
http://www.positioniseverything.net/articles/onetruelayout/, ellers er der også
Dan Cederholms Faux Columns, tror det er på a list apart, men kan ikke huske
det.

Fra : tmejer

Dato : 30-11-05 19:17

Peter Houmann wrote:
> [...]
Det kan lade sig gøre med et simpelt og ikke særlig fancy trick. Det
førnævnte faux column trick som findes her
http://www.alistapart.com/articles/fauxcolumns/

Fra : Sune Storgaard

Dato : 30-11-05 20:56

"tmejer" <tmejer@gmail.com> skrev i en meddelelse
Peter Houmann wrote:

Det kan lade sig gøre med et simpelt og ikke særlig fancy trick. Det
førnævnte faux column trick som findes her
http://www.alistapart.com/articles/fauxcolumns/

Hmm nu jeg graver lidt i det, er det så ikke netop det trick som er brugt i
det link Peter Humann foreslog ?
http://www.pixy.cz/blogg/clanky/css-3col-layout/

Synes stadigvæk det er lidt rodet, taget i betragtning af hvor nemt det er
med tables :)

Jeg leder stadigvæk efter et eksempel som er barberet helt i ned til det kun
absolut nødvendige.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 30-11-05 23:30

Sune Storgaard wrote:

> Indholdet af de 2 vil variere, så jeg kan ikke sige hvilken af de 2 som
> bliver højest eller hvor høje, jeg ønsker blot at den anden følger med..
> nogen ideer?

Du kan kun få det til at /se ud/, som om de er lige høje, som jeg forklarer i
artiklen

http://www.webdesign101.dk/w/css/csslayout/elastiklayout_1.php

hvor

http://www.webdesign101.dk/w/css/csslayout/eksempler/eksempel_5.html

indtil videre er det færdig eksempel.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Sune Storgaard

Dato : 02-12-05 15:50

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.webdesign101.dk/w/css/csslayout/eksempler/eksempel_5.html
>
> indtil videre er det færdig eksempel.

Mange tak ! ´Lidt underligt at man skal ty til den slags tricks, men det er
vel besværet værd, selvom tables synes skræddersyet til det.