Firefox 1.5 udkommer i dag
Fra : Thomas Jespersen

Dato : 29-11-05 14:53

"After a host of test releases and one false start, a new version of the
Firefox browser will be ready on Tuesday, according to a media alert
issued by the Mozilla Foundation."

http://www.linuxworld.com.au/index.php/id;544931033;fp;2;fpid;1

--
Now Playing
Shpongle - Divine Moments of Truth

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 29-11-05 15:20

Thomas Jespersen <jespersen.thomas@gmail.com> posting:

>"After a host of test releases and one false start, a new version of the
>Firefox browser will be ready on Tuesday, according to a media alert

Det kan vist også lige nå at blive i morgen i Danmark.

>http://www.linuxworld.com.au/index.php/id;544931033;fp;2;fpid;1

Citat: >>faster navigation using the "Back" and "Forward" tabs,<<

Er det en skrivefejl med /tabs/? Mener de ikke /knapper/ lige som
Operas "spol frem" og "spol tilbage"?

--
What is life, except excuse for death,

http://my.opera.com/chieftrent/albums/showpic.dml?album=18703&picture=185316

Fra : John

Dato : 29-11-05 16:30

"Christian Bohr-Halling" skrev i en meddelelse

> Det kan vist også lige nå at blive i morgen i Danmark.

Den er her skam, og på dansk:
http://www.mozilla.org/projects/firefox/

Mvh John

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 29-11-05 16:34

"John" <nogen@pladderballe.ok> posting:

>Den er her skam, og på dansk:
>http://www.mozilla.org/projects/firefox/

Nej. Det er en RC-version (test-version).

Står i øvrigt også på siden:

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-11-05 16:33

Den 29-11-05 16.30 skrev John følgende:

> Den er her skam, og på dansk:
> http://www.mozilla.org/projects/firefox/

Så er din browser hurtigere end min.Min viser stadig releasekandidaten.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Økonom Steffen Møller giver et bud på, hvordan internettet vil påvirke

Fra : John

Dato : 29-11-05 16:40

"Kim Ludvigsen" skrev i en meddelelse

> Min viser stadig releasekandidaten.

Ups..ska' vist ha' skiftet olie på mine briller..:(

Mvh John

Fra : Carl Drud

Dato : 29-11-05 18:39

Christian Bohr-Halling wrote:

> Er det en skrivefejl med /tabs/?

Jo fra siden:<http://www.mozilla.org/products/firefox/releases/1.5.html>

"Faster browser navigation with improvements to back and forward button
performance."

Carl

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-05 13:59

Carl Drud wrote:
> "Faster browser navigation with improvements to back and forward button
> performance."

Hvilket går ud på, at Firefox ikke kun gemmer data i cachen, men også
den selve den renderede side. Før skulle Firefox genskabe (re-rendere)
hele siden hver gang man klikkede tilbage, men dette har de så rettet.

Om det er det samme som Opera's Spol frem og tilbage ved jeg dog ikke

--
http://www.skovenborg.frac.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 05-12-05 16:26

Ulrik Skovenborg <"skovenborg hos gmail dot com"> posting:

> [...]
>hele siden hver gang man klikkede tilbage, men dette har de så rettet.

>Om det er det samme som Opera's Spol frem og tilbage ved jeg dog ikke

At gemme siderne i hukommelsen, som Opera altid har gjort (siden vel
omkring 1997), er ikke "spol frem" og "spol tilbage". Et eksempel på
"spol frem":
- lav en søgning på Google.
- Aktiver "spol frem" med Skift+X (eller med dobbelpilen t.h. ved
adressefeltet)
- du går nu en side frem i søgeresultaterne, idet Opera aflæser
bl.a. linket "Næste" i bunden af siden.

--
What is life, except excuse for death,

http://my.opera.com/community/dev/operashow/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-12-05 00:47

On Mon, 05 Dec 2005 16:25:43 +0100, Christian Bohr-Halling
<nospam@kabelmail.dk> wrote:

>At gemme siderne i hukommelsen, som Opera altid har gjort (siden vel
>omkring 1997), er ikke "spol frem" og "spol tilbage". Et eksempel på
>"spol frem":

For Operas almindelige "frem"- og "tilbage"-funktion er det
interessant, at den reagerer umiddelbart når man trykker
frem/tilbage-knappen på musen (hvis man har ekstra museknapper), og
ikke når man slipper knappen. Det giver en oplevelse af en lynhurtig
reaktion.

Sådan rent principielt er jeg lidt imod det, idet det er en atypisk
opførsel, men jeg må indrømme, at jeg selv kan li' det, når jeg
benytter Opera, så måske man skulle gå på jagt efter et lignende
plugin til Firefox (eller benytte Opera noget oftere).

--
- Peter Brodersen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 06-12-05 01:28

Peter Brodersen <usenet2005@ter.dk> posting:

> [...]
>interessant, at den reagerer umiddelbart når man trykker
>frem/tilbage-knappen på musen (hvis man har ekstra museknapper), og

Gør den? Måske er det særligt for din mus? Med min mus (alm.
3-knaps) sker følgende:

- Hvis vi taler om rent fysisk at aktivere knappen på skærmen,
reagerer Opera, når jeg slipper den igen.

- Hvis vi taler om klik på "højre, så venstre" (for tilbage) eller
"venstre, så højre" (for frem), så reagerer Opera med det samme
sidste trykkes ned, altså før slip.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-12-05 02:36

On Tue, 06 Dec 2005 01:27:35 +0100, Christian Bohr-Halling
<nospam@kabelmail.dk> wrote:

>Gør den? Måske er det særligt for din mus? Med min mus (alm.
>3-knaps) sker følgende:

Det er 4-5-knaps-mus, jeg tænker på, hvor sideknapperne typisk går til
næste og forrige side.

>- Hvis vi taler om klik på "højre, så venstre" (for tilbage) eller
>"venstre, så højre" (for frem), så reagerer Opera med det samme
>sidste trykkes ned, altså før slip.

Det kan være, det er samme logik, der bruges her.

--
- Peter Brodersen

Fra : gil

Dato : 29-11-05 19:32

http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/releases/1.5/linux-i686/da/firefox-1.5.tar.gz

--
gil

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 29-11-05 19:42

gil <gil@obyon.com> posting:

>http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/releases/1.5/linux-i686/da/firefox-1.5.tar.gz

Hvad har jeg overset? Der er ikke noget 1.5-katalog:
http://www.itu.dk/~chr/temp/1.5.png

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 29-11-05 20:02
Fra : Thomas Jespersen

Dato : 29-11-05 20:31

Thomas Jespersen wrote:

> http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/releases/1.5/

1.5 og 1.5RC3 har samme MD5-sum:
http://edge.i-hacked.com/firefox-15-actually-released

--
Now Playing
Infected Mushroom - Im the supervisor

Fra : gil

Dato : 29-11-05 20:45

--
gil

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 29-11-05 21:04

gil <gil@obyon.com> posting:

Din URL er ikke gyldig. news har formatet "news:gruppe" eller
"news:mess.id".

Ønsker du at ref. til et indlæg via en bestemt server, skal du
anvende nntp. I så fald er din URL dog heller ikke i rette format.
Dette er "nntp://vært:port/gruppe/artikelnr". Det er dog mindre
hensigtsmæssigt at anvende nntp, hvis ikke alle direkte har adgang
til den konkrete server.

Se evt. RFC 1738

Fra : gil

Dato : 29-11-05 21:07

Christian Bohr-Halling wrote:>
> Din URL er ikke gyldig. news har formatet "news:gruppe" eller
> "news:mess.id".

Sorry

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 29-11-05 21:09

Thomas Jespersen wrote:

> 1.5 og 1.5RC3 har samme MD5-sum:
> http://edge.i-hacked.com/firefox-15-actually-released

Her kan man teste en af de nye features i Firefox 1.5:

http://www.abrahamjoffe.com.au/ben/canvascape/textures.htm

--
Now Playing
Infected Mushroom - Muse breako RMX

Fra : Carl Drud

Dato : 29-11-05 20:05

Christian Bohr-Halling wrote:

> Hvad har jeg overset? Der er ikke noget 1.5-katalog:
> http://www.itu.dk/~chr/temp/1.5.png

Er der nu:

http://home19.inet.tele.dk/carl/Capture.png

Carl

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 29-11-05 20:17

Carl Drud <carl.drud@myrealbox.com> posting:

>Er der nu:

Download sat igang....

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 30-11-05 00:38

Nu er det officielt, og der er også et nyt design på deres hjemmeside:

http://www.mozilla.com/

--
Now Playing
Astrix - Valirus

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 30-11-05 09:40

Thomas Jespersen skrev:
> Nu er det officielt, og der er også et nyt design på deres hjemmeside:
>
> http://www.mozilla.com/

Nu har jeg installeret version 1.5

Men da jeg ville installere mine favorit-søgemaskiner i søgefeltet
øverst til højre, opdagede jeg at mozillas side ikke virker.

Jeg kan godt komme til forsiden med de ekstra søgemaskiner, og når jeg
vil installere Wiki og IMDB får jeg ingen fejlmeddelelse, men de bliver
ikke installeret - jeg får en tom linje på listen i feltet og jeg kan
ikke søge fra dem.

Når jeg vil gå videre til undersiden fra søge-maskineforsiden hos
Mozilla for at finde leksikon.org og Ordbog over det Danske Sprog, som
jeg brugte til version 1.0.7 får jeg vist en ulæselig side hvor
html-koden er gået helt i stykker.

Øv.

Mikkel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-11-05 10:38

Den 30-11-05 09.40 skrev Mikkel Møldrup-Lakjer følgende:

> Jeg kan godt komme til forsiden med de ekstra søgemaskiner, og når jeg
> vil installere Wiki og IMDB får jeg ingen fejlmeddelelse, men de bliver
> ikke installeret

Jeg prøvede lige med imdb, den virker fint.

> [...]
> Mozilla for at finde leksikon.org og Ordbog over det Danske Sprog, som
> jeg brugte til version 1.0.7 får jeg vist en ulæselig side hvor

Jeg får en side med en masse advarsler på. Det skyldes overbelastning på
serveren.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Net Snippets kan gemme hele hjemmesider eller udklip fra dem i et

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 30-11-05 10:50

Kim Ludvigsen skrev:

> Jeg prøvede lige med imdb, den virker fint.

Undskyld, nu ser jeg at jeg faktisk fik imdb installeret, men Wikipedia
virker ikke, og jeg har fået to tomme linjer i søgefeltets liste.

Mangler Firefox ikke en funktion til at afinstallere søgemaskiner fra
søgefeltet igen?

O.k., min siger bla. :Access denied for user: 'petejc@localhost'

Hvem er mon denne Pete JC?

Mikkel
--
Nyttige gratis-programmer:
http://lakjer.dk/mikkel/freeware.shtml

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-11-05 14:15

Den 30-11-05 10.49 skrev Mikkel Møldrup-Lakjer følgende:

> Undskyld, nu ser jeg at jeg faktisk fik imdb installeret, men Wikipedia
> virker ikke, og jeg har fået to tomme linjer i søgefeltets liste.

Ditto her.

> Mangler Firefox ikke en funktion til at afinstallere søgemaskiner fra
> søgefeltet igen?

Det kan gøres manuelt, men du har ret, det ville være nemmere med en
afinstallationsfunktion. Metoden er beskrevet her:
http://kb.mozillazine.org/Uninstall_search_plugins

> O.k., min siger bla. :Access denied for user: 'petejc@localhost'
Og det er samme fejl, der er skyld i at wikipedia ikke installeres. Prøv
at tjekke wikipedia-filen i profilen (se ovennævnte side).

> Hvem er mon denne Pete JC?
Mon ikke det er ham her:
http://www.mozillazine.org/members/profile.html?user=536

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på nettrafikken med det gratis program Down2Home.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-12-05 00:28

Den 30-11-05 14.14 skrev Kim Ludvigsen følgende:

> Det kan gøres manuelt, men du har ret, det ville være nemmere med en
> afinstallationsfunktion.

Der er netop kommet en ny udvidelse, der gør det muligt at fjerne et
søgeplugin ved at højreklikke på det og vælge "Delete":
https://addons.mozilla.org/extensions/moreinfo.php?id=1563&vid=8883

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sunbird: gratis kalender som du kan dele med andre.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 02-12-05 01:54

Kim Ludvigsen skrev:

> Der er netop kommet en ny udvidelse, der gør det muligt at fjerne et
> søgeplugin ved at højreklikke på det og vælge "Delete":
> https://addons.mozilla.org/extensions/moreinfo.php?id=1563&vid=8883

Tak! Jeg troede at de to tomme linjer i søgefeltets liste var nogle
fejlinstallerede søgemaskiner, som jeg kunne fjerne, men de forsvinder
ikke selvom jeg fjerner alle installerede søgetjenester manuelt.

Mikkel

Fra : Palle Jensen

Dato : 03-12-05 20:04

On 30 nov 2005, Thomas Jespersen wrote in
dk.edb.internet.software.browser:

> Nu er det officielt, og der er også et nyt design på deres
> hjemmeside:
>
> http://www.mozilla.com/

Hvordan skal man opgradere?

Kan jeg bare installere 1.5 oven i min nuværense installation, eller
skal man afinstallere den gamle først?

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-12-05 21:13

Den 03-12-05 20.04 skrev Palle Jensen følgende:

> Kan jeg bare installere 1.5 oven i min nuværense installation, eller
> skal man afinstallere den gamle først?

Du kan bare installere oveni.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til begyndere og uøvede computer- og internetbrugere.