Checke om forbindelsen er oppe
Fra : Netbruger

Dato : 28-11-05 14:22

Hej NG

Jeg sidder i en situation hvor jeg skal undersøge om en forbindelse er
"oppe."

Hvis jeg har følgende alternativer:

1) Transparent linie
2) MAC adr i begge ender af linien
3) IP adr i begge ender af linien
4) SNMP

Hvad kan jeg så bruge, som minimum, for at undersøge om min forbindelse er
"oppe"?

Kan det passe at:

1) Ikke giver mig nogle muligheder.
2) Layer 2 til L2 protokol. ARP Request? Eller er der en anden?
Findes der en MACPing? (med fare for at få McDonald's på nakken)
3) Ping mv.
4) Kræver vel IP adr først?

Med venlig hilsen
Netbruger

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-11-05 16:13

On Mon, 28 Nov 2005 14:21:55 +0100, "Netbruger" <superspammer@no.mail>
wrote:

> Jeg sidder i en situation hvor jeg skal undersøge om en forbindelse
> er "oppe."

Det lyder temmelig meget som en skoleopgave? Hvilket fag er det?

> 1) Transparent linie
> 2) MAC adr i begge ender af linien
> 3) IP adr i begge ender af linien
> 4) SNMP

Ka' du ikke se, hvad der spørges til? Det virker oplagt, at de gerne
vil se, at du ved noget om Lag 1, 2, 3 + applikationslaget (der kan
være L5 eller L7, afhængig af om man snakker OSI-stak eller IP-stak).
Prøv at svare ud fra det.

-A

Fra : Netbruger

Dato : 28-11-05 17:52

Hej Asbjorn

Nej det er ikke en skoleopgave. I så fald er der tale om livets skole.

Jeg er ikke nogen ørn til netværk men var på jagt efter hvad jeg kan nøjes
med set i forhold til hvad jeg har som krav, nemlit af se om forbindelsen er
"oppe."

/Netbruger

Fra : JJ

Dato : 28-11-05 18:33

"Netbruger" <superspammer@no.mail> wrote in message
> [...]
> med set i forhold til hvad jeg har som krav, nemlit af se om forbindelsen

Hvilket operations system bruger du ?
køre du DHCP eller fast IP ?
er de tilsluttet en ruter ?

JJ

Fra : Netbruger

Dato : 28-11-05 19:07

Hej JJ

Som udgangspunkt er der ingen krav til/viden om operativsystemet. Der skal
kunne fungere uafhængigt af valgt operativsystem.

Hvad angår eventuelle IP adresser så skal der være mulighed for både
dynamisk eller statisk adresse. Men hvis den ene eller anden vælges giver
det mig så nogle muligheder/krav til til konfigurationen?

Router er der heller ikke med sikkerhed.

Det hele afhænger naturligvis af den mindste konfiguration, der er nødvendig
for at kunne observere on forbindelsen er oppe.

Men til 3) og 4) skal der vel være en IP adresse på en eller anden måde,
enten i en router i hver ende, eller også skal trancsceiverne i hver ende
have en, mener jeg at vide.

/Netbruger

Fra : JJ

Dato : 28-11-05 19:29

> [...]
> enten i en router i hver ende, eller også skal trancsceiverne i hver ende

så er løsninger nok at pinge.

JJ

Fra : Netbruger

Dato : 28-11-05 19:57

Hej JJ

Pinge - ja. Men det kræver vel, at jeg som minimum har en IP adresse til
rådighed?

Hvad findes der er muligheder hvis jeg kun har en MAC adresse? Hvilken
protokol? ARP?

/Netbruger

Fra : claus b. p.

Dato : 29-11-05 01:17

> [...]
> rådighed?
>
> Hvad findes der er muligheder hvis jeg kun har en MAC adresse? Hvilken

ARP=Address Resolution Protocol. Bruges til at konvertere IP adresse til Mac
adresse.
Kun hvis du benytter andet end IP vil du have en MAC adresse på nettet uden
at det er tilknyttet en IP adresse.
Hvis du skal igennem routere ol. er der en god chance for at kun IP når
igennem.
Ping slippes normalt igennem alle routere firewalls ol. hvis du kan nå
adressen.
SNMP benyttes via IP, så ....

Kort sagt, ping dig frem.

/Claus

Fra : Netbruger

Dato : 29-11-05 07:33

Hej Claus

OK med at jeg skal bruge en IP adresse og så er der Ping. Det kan jeg godt
følge.

Umiddebart "skal" jeg ikke gennem en router eller firewall.

Men kan jeg gå et lag ned? Dvs. hvis jeg kun har en MAC adresse findes der
så en "MACPing"?

/Netbruger

Fra : Anon

Dato : 28-11-05 18:49

Netbruger wrote:
> Hvad kan jeg så bruge, som minimum, for at undersøge om min forbindelse er
> "oppe"?

En forbindelse kan bestå af mange komponenter (lag). Hvad mener du helt
præcist med "forbindelse"? Hvilken slags forbindelse/udstyr snakker vi
om? Hvad er formålet med overvågningen?

Anon

Fra : Netbruger

Dato : 28-11-05 19:13

Hej Anon

Det jeg umiddelbart mener med "forbindelsen" er, at enheder i hver ende af
forbindelsen kan kommunikere. Så hvis det betyder at lag 1 er "oppe" så er
det det mindste jeg kan slippe af sted med. I så fald kan jeg vel overvåre
det på Lag 2?

Formålet med overvågningen er at sikre, at "det" der sidder i den fjerne
bliver betjent ud fra det produkt man har solgt.

Et eksempel, men det er blot som eksempel: Hvis jeg har en ADSL-forbindelse
så vil min ISP gerne kunne sikre at forbindelsen er "oppe" for at de på den
måde sikrer at jeg får det jeg har betalt for, og er der noget galt kan de
rette det inden jeg kontakter dem.

Håber at det belyser sagen bedre.

/Netbruger

Fra : Anon

Dato : 29-11-05 01:47

Netbruger wrote:
> [...]
> det det mindste jeg kan slippe af sted med. I så fald kan jeg vel overvåre

Jeg forstår stadig ikke helt hvor du vil hen med ovenstående.
Det afhænger umiddelbart af flere parametre. Overvåg på det mindste lag
som du effektivt skal bruge hen over forbindelsen. Hvis det fejler, er
linket effektivt nede - og der fejlmeldes. Hvilket lag der fejler må så
vise sig gennem en fejlsøgning. Og den afhænger igen af udstyret og hvad
det kan fortælle (om lagene under).

> [...]
> måde sikrer at jeg får det jeg har betalt for, og er der noget galt kan de

Så vil de nok snakke med deres DSLAMS (som helt sikkert indeholder noget
management), som kan fortælle dem om status på forbindelserne...

Anon

Fra : Netbruger

Dato : 29-11-05 07:30

Hej Anon

Jeg er helt med på at Lag X til Lag X er det hvor en fejl begynder. Men set
nede fra i lag-modellen hvor højt skal jeg så op i lag før jeg automatisk
kan finde ud af om der forbindelsen er "oppe?" Hvilken metodik, protokol,
IEEE, RFC ... skal jeg i så fald bruge?

Jeg kan naturligvis bruge et ohmmeter, ved en kobberforbindelse, eller en
lommelygte på en fiber. Men tanken er at det skal være mere automatisk end
det.

I det tænkte ensempel med ADSL og en DSLAM hvad er så det mindste lag
DSLAMen kan undersøge på om der er forbindelse til kunden?

/Netbruger

Fra : Anon

Dato : 29-11-05 18:21

Netbruger wrote:
> [...]
> kan finde ud af om der forbindelsen er "oppe?" Hvilken metodik, protokol,
Jamen, der findes jo ikke noget generelt svar. Det er jo helt specifikt
for den protokol/teknologi du arbejder med (metodisk problemløsning er
en anden ting). Er det givet, at det udstyr som etablerer og opretholder
forbindelsen ikke kan give noget information?

> I det tænkte ensempel med ADSL og en DSLAM hvad er så det mindste lag
> DSLAMen kan undersøge på om der er forbindelse til kunden?

Hvilken model? Det afhænger fuldstændigt af, hvad producenten har valgt
at implementere i sit "managementinterface" (som sandsynligvis kører på
et højere lag). Men jeg vil gætte på at det i en eller anden udstrækning
kan fortælle noget om det fysiske lag.

Anon