Sandsynlighedsregning - fordeling af point~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-11-05 12:22

Hej alle

Jeg har et sæt hjemmesider hvor man kan slå forskellige
bridgerelaterede data op. Nu spekulerer jeg så på at tilføje en
side hvor man kan få beregnet chancen for at få en hånd med
f.eks. 12 point.

Point betegnes således:
E=4, K=3, D=2, B=1 og alle andre kort giver 0.
Man kan se helt bort fra de fire farver ved den slags
beregninger.

Kan der opstilles en håndterlig formel som kan give svaret ved et
vilkårligt input, eller er det nemmere at forudberegne de 38
muligheder (0-37)? Brugeren kan f.eks. angive tallet 7, og så
skal man have beregnet chancen for at man i et spil får en hånd
med netop 7 point.

I det tilfælde er mulighederne
EK
EDB (!)
EBBB
KKB
KDD
KDBB
KBBBB
DDDB
DDBBB

--
Bertel

Fra : Michael Zedeler

Dato : 28-11-05 14:30

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> muligheder (0-37)? Brugeren kan f.eks. angive tallet 7, og så
> skal man have beregnet chancen for at man i et spil får en hånd

Det nemmeste er at lave et lille program, som beregner nogle
opslagstabeller en gang for alle.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-11-05 18:41

Bertel Lund Hansen fortalte:

> [...]
> vilkårligt input, eller er det nemmere at forudberegne de 38
> muligheder (0-37)? Brugeren kan f.eks. angive tallet 7, og så

Mon ikke man kan lave en fiks rekursion?
Jeg beregnede lige antallet af opslag per sum, fra 1 til maxsum=40 uden
og med restriktion af max 13 kort. Uden restriktion ses en interessant
symmetri!

[ 1, 2, 3, 5, 5, 8, 9, 12, 13, 16, 17, 21, 21, 24, 25, 28, 27, 30, 29,
31,
29, 30, 27, 28, 25, 24, 21, 21, 17, 16, 13, 12, 9, 8, 5, 5, 3, 2, 1,
1 ]

[ 1, 2, 3, 5, 5, 8, 9, 12, 13, 16, 17, 21, 21, 24, 25, 28, 27, 30, 29,
31,
29, 30, 27, 28, 25, 24, 21, 21, 17, 16, 13, 11, 8, 6, 3, 2, 1, 0, 0,
0 ]

Mvh
Martin
--
What hath God wrought?

Fra : Gainsbourg

Dato : 29-11-05 07:20

> Point betegnes således:
> E=4, K=3, D=2, B=1 og alle andre kort giver 0.

Hvad så med point'ene for singeton og doubleton?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-11-05 10:11

Gainsbourg skrev:

> Hvad så med point'ene for singeton og doubleton?

Svipser. Jeg skulle have skrevet "honnørpoint". Du har ret i at
fordelingspointene også ville være interessante (glem ikke
renonce), men så bliver det kompliceret. Jeg har dog allerede en
beregning af sandsynlighederne for diverse fordelinger.

--
Bertel