Mobilnr i ikke-mobilnr-serie og omvendt
Fra : Leif Neland

Dato : 28-11-05 07:34

Er det nu muligt at portere et fastnetnr til mobiltelefon eller omvendt?
Så kan man jo ikke være sikker på om et opkald koster 8 øre eller ca 1.58kr
pr minut.

X-postet, fordi det for mobilbrugere er afgørende om man skal ringe fra
mobilen eller fastnet, og for ip-brugere kan være afgørende hvilken udbyder
man vælger at ringe ud fra.

Leif

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-11-05 10:54

Leif Neland brought next idea :
> Er det nu muligt at portere et fastnetnr til mobiltelefon eller omvendt?

Nej, det er ikke muligt. Teleselskaberne trækker det hele tiden ud med
tekniske årsager som begrundelse - det var planen det skulle have været
muligt for flere år siden.

> Så kan man jo ikke være sikker på om et opkald koster 8 øre eller ca 1.58kr
> pr minut.

Hvorfor tror du teleselskaberne ikke er så interesserede i det ?

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 28-11-05 13:26

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> wrote in message
> [...]
> muligt for flere år siden.

> Hvorfor tror du teleselskaberne ikke er så interesserede i det ?

Det bliver droppet eller er vidst droppet helt - dk var også det eneste land
i eu hvor det overhovedet var på tale.. så glem tanken den er også
tåbelig...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-11-05 13:36

Flemming Lynggaard submitted this idea :
> så glem tanken den er også tåbelig...

Hvorfor er den tåbelig ?

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 28-11-05 13:51

> Flemming Lynggaard submitted this idea :
>
> Hvorfor er den tåbelig ?

Pris problematikken - maren fra kæret vil ikke have en chance for at vide
hvad hun betaler 12 øre eller 1,95øre minuttet..

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-11-05 14:14

Flemming Lynggaard laid this down on his screen :

> Pris problematikken - maren fra kæret vil ikke have en chance for at vide
> hvad hun betaler 12 øre eller 1,95øre minuttet..

Så fejlen ved nummerportering mellem fastnet og mobil ligger ikke i
teknologien eller ideen men i teleselskabernes prissætning ?

Jeg tror iøvrigt også det er det problem teleselskaberne har så svært
ved at overvinde at de bliver nød til gang på gang at få udsættelse for
hvornår der skal være portering, de er simpelthen bange for at miste
store indtægter på opkald fra fastnet til mobil.

Fra : Kent Friis

Dato : 28-11-05 16:53

Den Mon, 28 Nov 2005 14:14:19 +0100 skrev Henrik Stidsen:
> Flemming Lynggaard laid this down on his screen :

> Så fejlen ved nummerportering mellem fastnet og mobil ligger ikke i
> teknologien eller ideen men i teleselskabernes prissætning ?

På samme måde som at du ikke køber noget i en butik uden at vide
hvad det koster er et problem med butikkens prissætning. Hvis alle
varerne kostede 9,95 var det jo ikke nødvendigt at kunne se prisen
på hver enkelt vare.

> [...]
> hvornår der skal være portering, de er simpelthen bange for at miste
> store indtægter på opkald fra fastnet til mobil.

Det ville tvært imod give dem større indtægter - og flere klager - når
folk ikke længere kunne se at de betaler ti gange så meget før
regningen kommer et par måneder senere. Det er kunderne det ville
gå udover hvis det bliver muligt.

Mvh
Kent

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-11-05 18:34

Kent Friis laid this down on his screen :

> [...]
> folk ikke længere kunne se at de betaler ti gange så meget før
> regningen kommer et par måneder senere. Det er kunderne det ville

Det vil være ulovligt hvis kunden ikke på forhånd kan se hvad prisen er
- så nej, det vil ikke give dem større indtægter med mindre de hæver
priserne for fastnet. Med 100% portering mellem fastnet og mobil skal
priserne være ens uanset hvad type telefon man ringer til med mindre de
oplyser om hvad prisen er før hvert opkald gennemføres.

Fra : Kent Friis

Dato : 28-11-05 19:59

["Followup-To:" header set to dk.teknik.telefoni.ip.]
Den Mon, 28 Nov 2005 18:34:23 +0100 skrev Henrik Stidsen:
> Kent Friis laid this down on his screen :

> Det vil være ulovligt hvis kunden ikke på forhånd kan se hvad prisen er

Det kan man reelt kun hvis man kan se ud fra nummeret om det er mobil
eller ej, da telefoner ikke kan vise nummeret. Så dermed siger du
reelt at nummerportering er ulovligt.

> [...]
> priserne være ens uanset hvad type telefon man ringer til med mindre de
> oplyser om hvad prisen er før hvert opkald gennemføres.

Man kan ikke bare tvinge selskaberne til at tage en bestemt pris.

Mvh
Kent

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 28-11-05 13:54

Flemming Lynggaard skrev:

>så glem tanken den er også tåbelig...

Næ, prisen for at ringe skal da bare harmoniseres, så opkald til mobiler
koster det samme som til fastnet.

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 28-11-05 16:56

Den 28 Nov 2005 12:54:17 GMT skrev Ivan V. Klattrup:

> Næ, prisen for at ringe skal da bare harmoniseres, så opkald til mobiler
> koster det samme som til fastnet.

Hvem skulle sørge for det? Det er ikke i telefonselskabernes
interesse, så det ville kræve en eller anden form for tvang. Havde
du foreslået det for en 10-15 år siden, havde russerne masser af
ekspertise indenfor det område, men nutildags er der vist ikke
mange steder man gør i den slags.

Mvh
Kent

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-11-05 18:31

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> du foreslået det for en 10-15 år siden, havde russerne masser af
> ekspertise indenfor det område, men nutildags er der vist ikke

Systemet bruges nu i USA...

--
Jesper Lund

Fra : Kent Friis

Dato : 28-11-05 19:57

Den Mon, 28 Nov 2005 18:31:04 +0100 skrev Jesper Lund:

> Systemet bruges nu i USA...

Systemet med at tvinge mobilselskaber til at tage samme pris som
fastnetselskaber? Det tror jeg ikke på.

Mvh
Kent

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-11-05 20:53

> Systemet med at tvinge mobilselskaber til at tage samme pris som
> fastnetselskaber? Det tror jeg ikke på.

Det koster det samme at ringe til et amerikansk telefonnummer, hvadenten
dette er fastnet eller mobil. Til gengæld koster det generelt penge at
*modtage* mobilopkald i USA.

--
Jesper Lund

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-11-05 22:39

On Mon, 28 Nov 2005 20:53:29 +0100, "Jesper Lund" <jelu@despammed.com>
wrote:

> Det koster det samme at ringe til et amerikansk telefonnummer, hvadenten
> dette er fastnet eller mobil. Til gengæld koster det generelt penge at
> *modtage* mobilopkald i USA.

Det er efter min mening også en meget mere rimelig model end den man
bruger herhjemme: Hvorfor skal *jeg* betale for, at Poul vælger at
bruge en mobiltelefon isf. en fastnettelefon?

-A
--
The Usenet Sect -- Resistance is futile. You will assimilate ò-|

Fra : Kent Friis

Dato : 28-11-05 23:06

Den Mon, 28 Nov 2005 22:39:03 +0100 skrev Asbjorn Hojmark:

> Det er efter min mening også en meget mere rimelig model end den man
> bruger herhjemme: Hvorfor skal *jeg* betale for, at Poul vælger at
> bruge en mobiltelefon isf. en fastnettelefon?

Det skal du heller ikke. Du skal betale for at *du* ringer til ham.
Hvis du ikke vil det, kan du sende en mail, et brev eller besøge
ham i stedet for.

Jeg har en mobiltelefon for at folk kan ringe til mig hvis *de* finder
det nødvendigt. Hvis jeg har brug for at snakke med dem, er det mig
der ringer op, og det skal de så heller ikke betale for.

Mvh
Kent

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 30-11-05 15:03

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message
> [...]

Ja noget sludder - du vælger hvad du ringer til og idag KAN du se hvad du
ringer til - det ville du ikke kunne .. men den er død så det bliver ikke
til noget..

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-11-05 23:31

On 28 Nov 2005 22:06:24 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Det skal du heller ikke. Du skal betale for at *du* ringer til ham.
> Hvis du ikke vil det, kan du sende en mail, et brev eller besøge
> ham i stedet for.

Jeg er fuldstændig med på, at det er mit frie valg, om jeg vil ringe
til Poul. Jeg synes bare stadig, det var mere logisk, hvis det var
Poul, der betalte for de ekstra udgifter ved at ringe til ham.

Så kunne min telefonudbyder sælge mig en ydelse til det han nu synes
den skal koste og Pouls til det hans udbyder synes, de skal have.

Som vi har det herhjemme, er det (i hvert fald i et vist omfang) Pouls
udbyder, der bestemmer, hvad jeg skal betale, og det er da dybest set
ulogisk.

-A
--
The Usenet Sect -- Resistance is futile. You will assimilate ò-|

Fra : Kent Friis

Dato : 01-12-05 17:09

Den Wed, 30 Nov 2005 23:30:32 +0100 skrev Asbjorn Hojmark:

> Jeg er fuldstændig med på, at det er mit frie valg, om jeg vil ringe
> til Poul. Jeg synes bare stadig, det var mere logisk, hvis det var
> Poul, der betalte for de ekstra udgifter ved at ringe til ham.

Jeg tror Poul er glad for at han ikke skal betale for at blive
forstyrret hver gang du vil i kontakt med ham, Jyllands-posten
vil sælge et abonnement, AIM vil spørge om han samler på
frimærker, naboens unger laver telefonfis, en eller anden idiot
ikke kan ramme de rigtige knapper til at bestille en taxa hjem
klokken fire om natten, osv...

> Som vi har det herhjemme, er det (i hvert fald i et vist omfang) Pouls
> udbyder, der bestemmer, hvad jeg skal betale, og det er da dybest set
> ulogisk.

Ikke mere ulogisk end at det i sidste ende er Landmandens valg af
Mejeri der bestemmer hvad du kommer til at betale for en liter mælk.

Det er dem der leverer varen, det er dig der ønsker varen...

Mvh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 28-11-05 23:02

Den Mon, 28 Nov 2005 20:53:29 +0100 skrev Jesper Lund:

> Det koster det samme at ringe til et amerikansk telefonnummer, hvadenten
> dette er fastnet eller mobil.

Mælk koster også det samme i Fakta og Brugsen (for nu at blive ved
det eksempel). Men det er IKKE fordi de er blevet tvunget til det, men
derimod fri konkurrence - præcis som telefonnettet i USA.

At tvinge mobilselskaberne til at sætte prisen ned vil derimod være
det stik modsatte, og formentlig i strid med adskillige EU-regler -
foruden ved at resultere i at mobilselskaberne nok hurtigt vil
trække sig ud af landet, når det ikke længere er tilladt at tjene
penge.

> Til gengæld koster det generelt penge at
> *modtage* mobilopkald i USA.

Hvilket er en af årsagerne til at de er så langt bagud på området.

Mvh
Kent

Fra : Leif Neland

Dato : 28-11-05 20:32

> Systemet bruges nu i USA...

Der koster det også at modtage opkald på mobiltelefon.

Lige som når man roamer i udlandet.

Leif

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-11-05 18:35

Kent Friis explained on 28-11-2005 :
> [...]
> du foreslået det for en 10-15 år siden, havde russerne masser af
> ekspertise indenfor det område, men nutildags er der vist ikke

Er det ikke det Telestyrelsen (eller hvad de hedder nu til dags) er her
for ? svjv kan de lave indgreb i forhold til priserne hvis der er noget
galt.

Fra : Kent Friis

Dato : 28-11-05 20:01

Den Mon, 28 Nov 2005 18:35:09 +0100 skrev Henrik Stidsen:
> Kent Friis explained on 28-11-2005 :
>
> Er det ikke det Telestyrelsen (eller hvad de hedder nu til dags) er her
> for ? svjv kan de lave indgreb i forhold til priserne hvis der er noget
> galt.

Det er mig bekendt kun TDC de kan lave indgreb overfor, ideen med
den frie konkurrence er netop at markedet selv skal finde ud af
priserne.

Man kan jo heller ikke tvinge Brugsen til at sælge mælken til samme
pris som Fakta.

Mvh
Kent

Fra : Morten S Hansen

Dato : 28-11-05 16:58

TDC oplyser prisen på at ringe til et nummer hvis man ringer til 8080 8182
(gratis self..)

Lige nu virker det dog ikke....!

/morten

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 29-11-05 17:34

> Er det nu muligt at portere et fastnetnr til mobiltelefon eller omvendt?

Ved Sonofon kan du portere et fastnetsnummer til mobil - mobil til fastnet
kan ikke lade sig gøre. Sonofon er desuden de eneste der kan gøre det
herhjemme, da de har patent på det.

Ulempen er så den, at du betaler for at modtage opkald hvis folk ringer fra
en fastnettelefon til dit porterede nummer. Den der ringer op betaler nemlig
kun fastnet-fastnet takst - du betaler differencen op til den normale
fastnet-mobil takst.

--
Jeppe Vestergaard
Email: Jeppe at dailyrush denmark - omskriv selv

Fra : Martin Schultz

Dato : 29-11-05 17:39

Jeppe Vestergaard <thismail@isfake.com> skrev 2005-11-29:

> Ved Sonofon kan du portere et fastnetsnummer til mobil - mobil til fastnet
> kan ikke lade sig gøre. Sonofon er desuden de eneste der kan gøre det
> herhjemme, da de har patent på det.

Tror du selv på at man kan tage patent på det?

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 29-11-05 18:29

> Tror du selv på at man kan tage patent på det?

De har patent på den tekniske løsning der gør, at man kan integrere et
fastnetsnummer i GSM-netværket. Kan ikke huske den specifikke udformning af
patentet, men det setup som IT- og Telestyrelsen havde til implementering af
krydsportabilitet er/var eneste måde at komme udenom det på.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 30-11-05 15:05

"Jeppe Vestergaard" <thismail@isfake.com> wrote in message

> [...]
> af patentet, men det setup som IT- og Telestyrelsen havde til
> implementering af krydsportabilitet er/var eneste måde at komme udenom det

Ja det er dog ikke noget patent men de er de enste der "gider" gøre
det.. og idet produktet heller ikke sælger alverden godt så er der nok en
grund til det..

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 30-11-05 17:46

> og idet produktet heller ikke sælger alverden godt så er der nok en grund
> til det..

Kilde?

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 01-12-05 15:56

> Kilde?
>
> --

Lad os sige.. nogen hos nogen der sælger produktet (hov det gør kun sonofon
jo

Fra : Martin Schultz

Dato : 01-12-05 16:59

> [...]
> patentet, men det setup som IT- og Telestyrelsen havde til implementering af
> krydsportabilitet er/var eneste måde at komme udenom det på.

Har du nogen kilder til det?

MArtin
med mindre andet er angivet.

Fra : Kasper Bøggild

Dato : 29-11-05 17:50

> Ved Sonofon kan du portere et fastnetsnummer til mobil - mobil til fastnet
> kan ikke lade sig gøre. Sonofon er desuden de eneste der kan gøre det
> herhjemme, da de har patent på det.

Er du sikker på at der ikke bare er tale om en slags administrativ
viderestilling, evt. som en del af et erhvervsprodukt? Under alle
omstændigheder er det noget vås at Sonofon har patent på at portere fastnet
til mobil. Alle teleselskaber har i fælles front fået udsat kravet om
krydsportering mellem fastnet og mobil. Det sidste jeg hørte var at det var
udsat på ubestemt tid hvis ikke helt droppet.
--
Kasper Bøggild
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC"

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 29-11-05 18:30

> Er du sikker på at der ikke bare er tale om en slags administrativ
> viderestilling, evt. som en del af et erhvervsprodukt?

Ja, jeg er sikker.

> Under alle omstændigheder er det noget vås at Sonofon har patent på at
> portere fastnet til mobil.

Se mit svar til Martin Schultz.

> Alle teleselskaber har i fælles front fået udsat kravet om krydsportering
> mellem fastnet og mobil. Det sidste jeg hørte var at > det var udsat på
> ubestemt tid hvis ikke helt droppet.

Korrekt.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-11-05 21:39

Jeppe Vestergaard wrote :

> Ved Sonofon kan du portere et fastnetsnummer til mobil - mobil til fastnet
> kan ikke lade sig gøre. Sonofon er desuden de eneste der kan gøre det
> herhjemme, da de har patent på det.

Det er ikke en portering men en viderestilling - svjh kan du ikke sende
SMS til fastnet numre der er stillet videre til mobil.

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 30-11-05 07:36

> Det er ikke en portering men en viderestilling - svjh kan du ikke sende
> SMS til fastnet numre der er stillet videre til mobil.

Nej, det er en portering..

Alle erhvervskunder kan få det - produktet hedder F2M. Benytter det desuden
selv så jeg har et fastnetsnummer på mobiltelefonen..

Fra : Leif Neland

Dato : 30-11-05 10:31

"Jeppe Vestergaard" <thismail@isfake.com> skrev i en meddelelse

> Nej, det er en portering..
>
> Alle erhvervskunder kan få det - produktet hedder F2M. Benytter det
> desuden selv så jeg har et fastnetsnummer på mobiltelefonen..

Så længe jeg kan ringe til din mobil til fastnettakst, så er det da i orden,
du har et fastnetnummer. Du betaler så selv for "forlængerledningen".

De, der vil være mobile, må selv betale ekstra, hvis de vil "gemme
mobiliteten" bag et fastnetnummer.

Ellers vil jeg have et mobilnummer på min fastnet-telefon, og så have
udbetalt overskuddet, når folk betaler mobiltakst for at ringe til den .
Nå nej, jeg har jo ip-telefon...

Leif
(Der overvejede at få et 90-nummer hjemme, firmaet kunne ringe til udenfor
arbejdstid...)

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 30-11-05 15:06

"Jeppe Vestergaard" <thismail@isfake.com> wrote in message

> Nej, det er en portering..

De router bare kaldet i deres interne sonofon netværk - er du 100% at it&ts
ikke ser det som et mobil/fastnet stadig... det tror jeg nemlig..

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-11-05 15:22

Jeppe Vestergaard formulated the question :

> Nej, det er en portering..
> Alle erhvervskunder kan få det - produktet hedder F2M. Benytter det desuden
> selv så jeg har et fastnetsnummer på mobiltelefonen..

Kan du modtage SMS på dit fastnetnummer ? hvis nej, så er det ikke en
portering men blot en viderestilling. Svjv betaler du også selv pr
minut når folk ringer til dit fastnetnummer ikke ?

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 30-11-05 17:46

> Kan du modtage SMS på dit fastnetnummer ?

Ja, det kan jeg.

> Svjv betaler du også selv pr minut når folk ringer til dit fastnetnummer
> ikke ?

Jo, det nævnte jeg også tidligere.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-11-05 19:10

on 30-11-2005, Jeppe Vestergaard supposed :

> Ja, det kan jeg.

Fra alle udbydere ?

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 01-12-05 15:57

> Ja, det kan jeg.

> Jo, det nævnte jeg også tidligere.
>
> --

Jep det r 100% sikker ikke en portering.. også selvom de måske har givet dig
den ide..

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 30-11-05 18:20

"Henrik" == Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk> writes:

> Det er ikke en portering men en viderestilling - svjh kan du ikke
> sende SMS til fastnet numre der er stillet videre til mobil.

Jeg kan modtage SMS på mit mobile fastnetnummer på arbejdet, men der
er godtnok en del problemer med at modtage fra nogle udbydere, så jeg
vil give dig delvist ret.

--
/Wegge
Min holdning til Usenet - <http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-11-05 19:09

Anders Wegge Jakobsen laid this down on his screen :

> Jeg kan modtage SMS på mit mobile fastnetnummer på arbejdet, men der
> er godtnok en del problemer med at modtage fra nogle udbydere, så jeg
> vil give dig delvist ret.

Fordi nummeret er registreret som fastnetnummer og SMS'en derfor ikke
forsøges afleveret men blot smides ud. Der var samme problem da man tog
en ny nummerserie i brug til mobiltelefoner, den var internationalt
registreret som fastnet numre hvorfor det var umuligt at sende SMS til
den fra udlandet.