Benytter tynde klienter normale netværksdr~
Fra : claus b. p.

Dato : 27-11-05 23:17

Grunden til mit spørgsmål: På grund af pladsmangel på lokale harddiske
begyndte jeg at installere programmer på netværksdrev. Derved bliver det
nemmere at udvide efter behov, og at tage backup. Nogle programmer (bl.a.
Half-Life) vil ikke acceptere at blive installeret på netværksdrev. Hvordan
ville det nu gå, hvis man udelukkende havde tynde klienter uden egen
harddisk?
Er der nogen der ved noget om dette, hhv. hvorfor man ikke kan, og om det
kun er i spilleverdenen man får den slags problemer?

/Claus

Fra : Esben

Dato : 28-11-05 05:27

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan
> ville det nu gå, hvis man udelukkende havde tynde klienter uden egen

Ved en tynd klient, vil programmerne typisk blive installeret lokalt på den
server der kører terminalservicen - det er jo på den, og ikke den tynde
klient programmet afvikles.

--
Esben

Fra : claus b. p.

Dato : 28-11-05 09:06

"Esben" <esben@gruf.LAND> wrote in message
> [...]
den
> server der kører terminalservicen - det er jo på den, og ikke den tynde

Ja, det lyder da fornuftigt nok.

/Claus

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-11-05 06:47

On Sun, 27 Nov 2005 23:17:00 +0100, "claus b. p." <cbp33@hotmail.com>
wrote:

> Nogle programmer (bl.a. Half-Life) vil ikke acceptere at blive
> installeret på netværksdrev. Hvordan ville det nu gå, hvis man
> udelukkende havde tynde klienter uden egen harddisk?

Programmerne ville sikkert bare brokke sig over at blive (forsøgt)
installeret på Windows Server.

Desuden ville grafik-intensive spil, hvis de endelig blev installeret
på serveren, køre meget dårligt over terminal services ift. når de er
installeret lokalt.

Man kan få en 250 GB harddisk for langt under en tusse, så why bother?
Det burde række til at have relativt mange programmer installeret. Du
kan overveje i stedet at lægge dine data på nettet.

-A

Fra : claus b. p.

Dato : 28-11-05 09:17

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> [...]
> Det burde række til at have relativt mange programmer installeret. Du
> kan overveje i stedet at lægge dine data på nettet.

Det var ikke så meget svar på mit spørgsmål. Men bare at købe nyt hardware
er ikke altid løsningen. Husstanden har 6 computere som skal administreres,
backes op og holdes kørende. Og min søn som forleden fik sit D: drev flyttet
til et netværksdrev, opfattede ligefrem en forbedring i performance. Nu er
det altså også en server med et hurtigt RAID disksystem. Jeg har godt nok
noget svært ved at se hvorfor softwareudviklerne konstruerer softtware der
ikke kan installeres hvorsomhelst der kan lægges filer. Troede egentlig at
det hørte DOS-tiden til, hvor man var nødt til at gøre alting udenom O/S for
at få performance nok.
Måske skulle man eksperimentere med ISCSI i stedet.

/Claus

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-11-05 09:49

On Mon, 28 Nov 2005 09:16:47 +0100, "claus b. p." <cbp33@hotmail.com>
wrote:

> Det var ikke så meget svar på mit spørgsmål.

Jo, det var det faktisk i de første to afsnit.

-A

Fra : Ulrik Løye

Dato : 28-11-05 14:33

claus b. p. wrote:
> "Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

Tynde klienter har aldrig harddisk - deraf navnet. Alt arbejde foregår
på serveren.

> [...]
> til et netværksdrev, opfattede ligefrem en forbedring i performance. Nu er
> det altså også en server med et hurtigt RAID disksystem.

Flaskehalsen i det setup er netværksforbindelsen - så kan du jo selv
måle hvor hurtigt det reelt går. Et slag på tasken er at drengens drev
nu er ca. 3 gange langsommere; det er i hvert fald min erfaring når jeg
sammenligner tiden det tager at kopiere en fil via 100Mbit netværk
fremfor mellem 2 diske i samme maskine.

> [...]
> det hørte DOS-tiden til, hvor man var nødt til at gøre alting udenom O/S for

Du kører ikke uden om O/S når du bruger netværksdrev. Faktisk er der
mere arbejde for operativsystemet (og hostmaskinen) ved at gøre det på
den måde.

> Måske skulle man eksperimentere med ISCSI i stedet.

Det lyder som en rigtig god idé - ISCSI er specifikt udviklet til dit
formål. gosh! Hvorfor ikke anvende FCIP nu du alligevel er i gang?

/u

Fra : claus b. p.

Dato : 29-11-05 01:02

"Ulrik Løye" <ulrik@loye.net> wrote in message

> Tynde klienter har aldrig harddisk - deraf navnet. Alt arbejde foregår
> på serveren.

//
Jeg må indrømme at jeg ikke havde terminalservices i tankerne. Det er
selvfølgelig indlysende at bruge Citrix el. til sådant. Mine tanker gik mere
på gamle dages 3-stationer, eller netkort med bootrom. Det er klart at det
ikke giver meget mening at køre grafikprogrammer på terminalservices.

> [...]
> nu er ca. 3 gange langsommere; det er i hvert fald min erfaring når jeg
> sammenligner tiden det tager at kopiere en fil via 100Mbit netværk
Jeg refererer kun min søns oplevelse. Og når man tager i betragtning at hans
harddisk var næsten fyldt, og dermed næsten umulig at defragmentere kan han
godt have ret. Iøvrigt er gigabit netkort nu overkommelige i pris.

> Du kører ikke uden om O/S når du bruger netværksdrev. Faktisk er der
> mere arbejde for operativsystemet (og hostmaskinen) ved at gøre det på
> den måde.

Det var ikke det jeg mente. Det jeg mente var at udviklerne åbenbart ser det
påkrævet at teste for om applikationen kører fra et netværksdrev. Jeg
forstår ikke hvorfor. Jeg er sikker på at applikationen ville køre, - omend
langsomt, hvis man afviklede den fra en USB dongle. Den identificeres jo som
et diskdrev.

> Det lyder som en rigtig god idé - ISCSI er specifikt udviklet til dit
> formål. gosh! Hvorfor ikke anvende FCIP nu du alligevel er i gang?

Jeg har netop forsøgt IP over fibre. (Emulex 1Gb FC-kort) Det gav en
forbedring på ca. 2 gange ifht. 100Mb netværk. Så det er ikke noget at råbe
hurra for. ISCSI er ifølge de oplysninger jeg har kun rigtig effektivt hvis
man investerer i rigtige ISCSI netkort. IP protokollen er nemlig ganske CPU
forbrugende. Men det vil da være spændende at se hvad man kan opnå med
almindelige netkort.

/Claus