css
Fra : andy

Dato : 27-11-05 14:49

Hej Ng jeg er som sagt gået i gang med min web side, og jeg har et
spørgsmål angående css. skal jeg lave 1 fil til baggrunde & 1 til eks
boxe o.s.v og så lave link til dem eller skal jeg skrive det i en css
fil? og er det muligt at Validér siden uden at ligge den op på min
server. Da jeg gerne vil rette siden mens jeg laver den så jeg kan rette
fejlene inden jeg når forlangt og har formange fejl. eller skal de lodes
op på min server.

Fra : andy

Dato : 27-11-05 14:59

andy skrev:
> [...]
> server. Da jeg gerne vil rette siden mens jeg laver den så jeg kan rette
> fejlene inden jeg når forlangt og har formange fejl. eller skal de lodes
& et tillægs spørgsmål hvor kan jeg finde en farve oversigt eller skal
jeg bare bruge #000000 eller skal jej skrive sort?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-11-05 15:33

andy skrev:

> & et tillægs spørgsmål hvor kan jeg finde en farve oversigt eller skal
> jeg bare bruge #000000 eller skal jej skrive sort?

Ikke "sort", men du kan godt skrive "black".

Jeg foretrækker at skrive numre hver gang undtagen hvis jeg lige
skal lave en hurtig testside hvor farven er ligegyldig, men der
er vist en 20-30 engelske farvenavne der er standard.

Her er fire sider som kan hjælpe en med at hitte farver:

http://www.colorschemer.com/online.html

http://www.colormatch.dk/

http://colormixers.com/mixers/cmr/

http://www.colorwhore.com/

--
Bertel

Fra : Frank Olieu

Dato : 27-11-05 15:39

andy skrev:

> & et tillægs spørgsmål hvor kan jeg finde en farve oversigt eller skal
> jeg bare bruge #000000 eller skal jej skrive sort?

Eksempel:
body { background-color:white; color:black; }
og
body { background-color:#ffffff; color:#000000; }
er lige gode!

Der findes mange farve-mixere, både online og som selvstændige programmer.
Jeg kan anbefale: http://colorselector.sourceforge.net/ (prog)
og http://dzinelabs.com/Pages/color_blend.html (online)
.... men du får sikkert mange andre bud!

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-11-05 15:55

Den 27-11-05 15.38 skrev Frank Olieu følgende:

> Eksempel:
> body { background-color:white; color:black; }
> og
> body { background-color:#ffffff; color:#000000; }
> er lige gode!

Og ligeså:
body { background-color: rgb(255, 255, 255); color: rgb(0, 0, 0); }

Det kan være lidt lettere, hvis man finder farver i et program, der
angiver dem i rgb-format.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug filtre i Outlook Express til at holde styr på dine mails og til at

Fra : Frank Olieu

Dato : 27-11-05 16:15

Kim Ludvigsen skrev:

> Og ligeså:
> body { background-color: rgb(255, 255, 255); color: rgb(0, 0, 0); }
>
> Det kan være lidt lettere, hvis man finder farver i et program, der
> angiver dem i rgb-format.

Det gør "Color Selector" ( http://colorselector.sourceforge.net/). (understøtter
html, rgb og en del andre ikke web-relaterede formater).
Kan gemme den valgte kode direkte i clipboardet, så den er lige til at indsætte
i sin teksteditor...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-11-05 21:39

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg foretrækker at skrive numre hver gang undtagen hvis jeg
> lige skal lave en hurtig testside hvor farven er ligegyldig,
> men der er vist en 20-30 engelske farvenavne der er standard.

I CSS 2.0 er der 16 navngivne farvenavne:

<http://www.w3.org/TR/CSS2/syndata.html#color-units>

I CSS 2.1 er der kommet en enkelt mere (orange) med:
<http://www.w3.org/TR/CSS21/syndata.html#value-def-color>

Derudover er der ca. 30 "system colors" - navne der svarer til
farver på givne operativsystemelementer (fx ActiveBorder,
ButtonText, MenuText, Scrollbar)

"System colors" er dog markeret som deprecated i den foreløbige
udgave af CSS 3.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-11-05 15:29

andy skrev:

> [...]
> spørgsmål angående css. skal jeg lave 1 fil til baggrunde & 1 til eks
> boxe o.s.v og så lave link til dem eller skal jeg skrive det i en css

Jeg synes at det er nemmest at have al CSS i en separat fil. Den
vokser altid meget større end jeg regnede med fra starten, og
jeg synes det er nemmere at overskue på den måde.

Når man har det i én fil, kan man også henvise til den samme fra
mange HTML-filer. Det gør det muligt at genbruge de samme ting
over flere filer.

> og er det muligt at Validér siden uden at ligge den op på min server.

Ok ja. På denne her side kan du benytte "Validate by file upload":

   http://validator.w3.org/

På denne her skal du bare klikke på "validate files on your computer"
først.

   http://htmlhelp.com/tools/validator/

--
Bertel

Fra : Frank Olieu

Dato : 27-11-05 20:02

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
>    http://validator.w3.org/
> På denne her skal du bare klikke på "validate files on your computer"

....og hvis du bruger Firefox, kan du installere udvidelsen _'Web Developer'_ ,
hvor der er 2 funktioner, 'Validate local HTML' og 'Validate Local CSS', som gør
det automatisk for dig.

https://addons.mozilla.org/extensions/showlist.php?application=firefox&category=Developer%20Tools&numpg=10&pageid=8
eller
http://chrispederick.com/work/webdeveloper/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-11-05 21:02

Frank Olieu skrev:

> ...og hvis du bruger Firefox, kan du installere udvidelsen _'Web Developer'_ ,

I Opera kan man bare trykke AltGr-V. Det er den født med.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-11-05 17:12

Bertel Lund Hansen wrote:

> I Opera kan man bare trykke AltGr-V. Det er den født med.

Men den validerer kun html.

Man kan også til Opera få en Web Developer Toolbar:

http://nontroppo.org/wiki/WebDevToolbar/

Dermed kan man også fra Opera få valideret både html og css. Til IE fås en
lignende toolbar:

http://blogs.msdn.com/ie/archive/2005/09/16/469686.aspx

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : David Trasbo

Dato : 28-11-05 18:26

Erik Ginnerskov skrev:

> Dermed kan man også fra Opera få valideret både html og css. Til IE fås en
> lignende toolbar:
>
> http://blogs.msdn.com/ie/archive/2005/09/16/469686.aspx

Eller du kan føje disse to links til dine foretrukne/bogmærker:

Valider (X)HTML: javascript:window.open('http://validator.w3.org/check?uri='
+ document.location)

Valider CSS:
javascript:window.open('http://jigsaw.w3.org/css-validator/check?uri=' +
document.location)

Bruger det selv. Det er ikke nødvendigt at installere nogle plugins, det er
bare disse to links.

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-11-05 23:04

David Trasbo wrote:

> Eller du kan føje disse to links til dine foretrukne/bogmærker:

> [...]

Det virker nok kun på flade html-sider. Jeg kan i hvert fald ikke få det til
at validere en asp-side, der er indlæst via min lokale IIS.

Med de to toolbars til FF og IE har jeg ikke nogen problemer i den retning.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 29-11-05 23:09

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
>
> http://nontroppo.org/wiki/WebDevToolbar/
>
> Dermed kan man også fra Opera få valideret både html og css. Til IE

Der findes endvidere et menupunkt til OP som developer tool delvist har
implementeret, hvis man har tid og energi kunne den toolbar faktisk udbygges
en del og blive meget mere effektiv. Det er med på min liste over ting jeg
har brug for.

Ud over det så er OP mig bekendt den eneste browser hvor man kan definere
nye menu punkter og værktøjslinier via simple inifiler og scripting, det er
ikke bare nyttigt det er virkelig effektivt.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Frank Olieu

Dato : 29-11-05 23:14

_Johnny Winther Ronnenberg_ skrev | wrote | écrivit (29-11-2005 23:09):

> Ud over det så er OP mig bekendt den eneste browser hvor man kan definere
> nye menu punkter og værktøjslinier via simple inifiler og scripting,...

Har du prøvet K-meleon?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-11-05 14:09

Erik Ginnerskov skrev:

> Det virker nok kun på flade html-sider.

Nej - det virker på alle sider der kan nås af validatoren.

> Jeg kan i hvert fald ikke få det til at validere en asp-side, der
> er indlæst via min lokale IIS.

Det afgørende er her at din browser læser siden via din lokale
webserver (http://localhost/...). Javascriptet overfører adressen
til validatoren, men validatoren kan ikke bruge en localhost-
adresse til noget.

Hvis du prøver linket på en online asp-side eller lignende, er der
ingen problemer (medmindre at siden er beskyttet af login eller
lignende).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-12-05 01:36

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]

> Hvis du prøver linket på en online asp-side eller lignende, er der
> ingen problemer (medmindre at siden er beskyttet af login eller

Det ændrer så bare ikke så meget på, at jeg finder det uinteressant, da jeg
stadig ikke kan bruge det lokalt, mens jeg udvikler.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 01-12-05 23:36

Erik Ginnerskov wrote:

> Det ændrer så bare ikke så meget på, at jeg finder det uinteressant,
> da jeg stadig ikke kan bruge det lokalt, mens jeg udvikler

Det kan du nu godt, uanset om du udvikler lokalt elle ej, så har du en IP
adresse. Erstat "localhost " med denne og det virker perfekt. Det er
nemmere med en fast adresse, men det vist også den eneste fordel der er ved
at have en fast IP adresse

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-12-05 00:54

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Det kan du nu godt, uanset om du udvikler lokalt elle ej, så har du
> en IP adresse. Erstat "localhost " med denne og det virker perfekt.

Øh ?

Du mener min lokale serveropsætning?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 02-12-05 18:32

Erik Ginnerskov wrote:

> Øh ?
>
> Du mener min lokale serveropsætning?

Nej så længe du er forbundet til internettet så har din ISP tildelt dig en
IP adresse som er fuldt funtionel i alle henseender. Og det er ligegyldigt
om du kopler op via modem, adsl, isdn osv.

Hvis iss er installeret så virker validatoren på både w98, w2k og xp og xp's
indbyggede firewall blander sig ikke i en almindelig http forespørgsel. Det
samme gælder Nortons firewall der dog kræver ændringer i opsætningen hvis
man bruger https.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-12-05 22:34

> [...]

> dig en IP adresse som er fuldt funtionel i alle henseender. Og det er
> ligegyldigt om du kopler op via modem, adsl, isdn osv.

Først nu forstår jeg slet ikke noget. David Trasbo skrev:

<citat>
[...]

</citat>

Hvor er det, du vil have mig til at indsætte min ip i det?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 03-12-05 16:49

Erik Ginnerskov wrote:

> Først nu forstår jeg slet ikke noget.>
> Hvor er det, du vil have mig til at indsætte min ip i det?

Det gør scriptet hvis siden bliver kaldt korrekt.

Jeg indatte følgende linier i en scriptblok jeg sad og arbejdede på:

window.open('http://validator.w3.org/check?uri='+document.location)
window.open('http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri='+document.location)

Og kaldte dem ved at kalde filen via det eksterne interface (udvendige
IPadresse) som her.

http://80.62.61.212/test.htm

Hvis jeg kalder den samme fil gennm det interne interface som her:

http://localhost/test.htm eller http://127.0.0.1/test.htm

Så virker det ikke For de sider er skjult for fjernserveren.

Så længe filen ligger på serveren og serverern kaldes korrekt, så virker
det, fordi scriptet udtrækker den korrekte url.

Så der er altså en fidus i at have en fast IP adresse, det gør det nemmere,
men der virker også med dynamiske selv om man skal skifte adressen til siden
hvergang ens IP adresse ændres.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-12-05 23:29

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> http://80.62.61.212/test.htm

Altså i browserens adresselinje. Nu faldt 10-øren. Den faldt vist i 1-ører
denne gang. ;)

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-12-05 23:55

> [...]

ation)

> Og kaldte dem ved at kalde filen via det eksterne interface (udvendige

Det har jeg så prøvet nu, men jeg får denne besked retur fra W3C:

Sorry, this type of URL scheme ("javascript") is not supported
by this service. Please check that you entered the URL correctly.

Godt jeg har den Web Developer Toolbar installeret i Opera også.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-12-05 10:27

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Det kan du nu godt, uanset om du udvikler lokalt elle ej, så
> har du en IP adresse. Erstat "localhost " med denne og det
> virker perfekt.

- forudsat at dit system accepterer forbindelser til den
lokale webserver udefra. Det er ofte blokeret af en firewall.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-12-05 00:28

> [...]

> tildelt dig en IP adresse som er fuldt funtionel i alle
> henseender. Og det er ligegyldigt om du kopler op via modem,

Min interne ip-adresse er lokal (192.168.x.x) adresse - den giver
ikke mening uden for mit lokale netværk. Selv om jeg erstatter den
med min ip-adresse i forhold til resten af verden (den der tildeles
WAN-porten på min router), giver det ikke adgang til nogle af mine
lokale maskiner.

> Hvis iss er installeret så virker validatoren på både w98, w2k og
> xp og xp's indbyggede firewall blander sig ikke i en almindelig
> http forespørgsel.

Det lyder mærkeligt - så vidt jeg ved blokerer alle almindelige
firewalls som standard for indgående forespørgsler på port 80. Det
er et fåtal af maskiner der skal bruges som webservere - ikke
mindst af dem der har installeret XP - og de folk der sætter en
webserver op kan sagtens slå blokeringen af port 80 fra.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 06-12-05 19:55

> [...]
> med min ip-adresse i forhold til resten af verden (den der tildeles
> WAN-porten på min router), giver det ikke adgang til nogle af mine

Netop adresser der starter med 198 er interne og en del af dit interne
interface og med mindre de er koplet til dit eksterne interface som er den
adresse din udbyder så er interne usynlige og validatoren meddeler at den
ikke kan finde siden.

Hvis du ikke kan adresse en lokal webserver via den eksterne IP så har
routeren en indbygget firewall og det er der mange routere der har idag.

> Det lyder mærkeligt - så vidt jeg ved blokerer alle almindelige
> firewalls som standard for indgående forespørgsler på port 80.

Der tager du fejl almindelig forespørgsler via http blokeres ikke, hvis der
er en webserver installeret og det er der ikke i nogen Windows versioner,
med mindre den er installeret manuelt. Https blokeres indtil indstilingerne
ændres og det gælder for Norton, McaFee og så vidt jeg husker også for
ZoneAlarm.

>Det
> er et fåtal af maskiner der skal bruges som webservere - ikke
> mindst af dem der har installeret XP - og de folk der sætter en
> webserver op kan sagtens slå blokeringen af port 80 fra.

Det er jeg ikke helt sikker på at de kan

Mens vi er ved blokeringer fra MS side er det kun Windows 2003
serverfamilien der har alting låst efter installation, for gøgeungen XP
gælder det samme hvis man installerer den fra start med servicepack 2 og der
er ikke ret mange af den slags installitioner endsige CD'er for SP2 er ikke
ret gammel. Men selv SP2 til XP tillader et almindeligt http kald på port
80.

Og det kan jeg sige med ophøjet ro. For efter jeg meget effektivt brændte
min computer af, installerede jeg XP med SP2 med IIS og det virkede fra
start af, uden jeg skulle ændre noget. Jeg har installeret XP på mange
maskiner hvor ISS også var installeret, mens jeg arbejdede som tekniker og
problemet er først dukket op med SP2. Den næste version af klienten til
Windows, vil så vidt jeg har kunnet læse mig til hos MS, også være "låst"
fra start af, hvilket ikke er så ringe endda.

Jen vil strække sig så langt og sige det er godt nok godt ikke så ringe

Men du er velkommen til at eksperimentere selv

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-12-05 23:52

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Netop adresser der starter med 198 er interne

Muligvis bare en skrivefejl, men det er 192.168.x.x der er
reserveret til interne ip-numre (sammen med 10.x.x.x og 172.16/12).
Se evt. <http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=priv-ip>.

> [...]
> til dit eksterne interface som er den adresse din udbyder så
> er interne usynlige og validatoren meddeler at den ikke kan finde

Netop.

> Hvis du ikke kan adresse en lokal webserver via den eksterne
> IP så har routeren en indbygget firewall

Det er ikke nødvendigt med en firewall. Et internt ipnummer (som fx
192.161.x.x kan ikke ses af netværket uden for routeren (herunder
validatoren), og dermed kan man ikke tilgå en server på indersiden.
Man kan sætte NAT op på routeren, og på denne måde gøre en intern
adresse tilgængelig for omverdenen, men det er ikke noget routeren
gør af sig selv.

> og det er der mange routere der har idag.

Det har du ret i. Min netudbyders router har som standard en
aktiveret firewall der blandt meget andet blokerer for indgående
kald til port 80. Den router jeg lige selv har sat op, indeholder
også en firewall, men den er ikke slået til som standard.

> Der tager du fejl almindelig forespørgsler via http blokeres
> ikke, hvis der er en webserver installeret

Det er muligt at installationsprocessen for webserveren sørger for
at slå blokeringen fra. Det virker bare mærkeligt hvis det foregår
uden at brugeren informeres.

> Men selv SP2 til XP tillader et almindeligt http kald på port 80.

Der er flere typer af http-kald. Først og fremmest er XP's Firewall
kun en beskyttelse mod udefrakommende kald. Der er selvfølgelig
ikke blokeret for udgående port 80 - i så fald ville ingen
almindelige websider kunne nås fra computeren. Dernæst kan der også
godt være fri adgang for kald fra samme maskine (så man kan benytte
en webserver lokalt på maskinen). Men alle kald udefra er som
standard blokeret.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 07-12-05 20:01

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Muligvis bare en skrivefejl, men det er 192.168.x.x der er
> reserveret til interne ip-numre (sammen med 10.x.x.x og 172.16/12).
> Se evt. <http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=priv-ip>.

Skrivefejl

> [...]
> Man kan sætte NAT op på routeren, og på denne måde gøre en intern
> adresse tilgængelig for omverdenen, men det er ikke noget routeren

Så langt er vi enige

> [...]
> kald til port 80. Den router jeg lige selv har sat op, indeholder
> også en firewall, men den er ikke slået til som standard.

Lyder meget sandsynligt.

> Det er muligt at installationsprocessen for webserveren sørger for
> at slå blokeringen fra. Det virker bare mærkeligt hvis det foregår
> uden at brugeren informeres.

Det tvivler jeg på den gør men kan ikke udelukke det, for jeg installerer
normalt webserveren sammen med windows i unattended mode. Så når maskinen
kommer op første gang så er den installeret og på XP er der åbent for
indgående kald til og med SP2 en af opdateringer herefter vil lukke delvist,
nemlig for https kald, hvilken er jeg ikke helt klar over.

Dernæst kan der også
> godt være fri adgang for kald fra samme maskine (så man kan benytte
> en webserver lokalt på maskinen). Men alle kald udefra er som
> standard blokeret.

Da jeg efter at have installeret Windows og Office og satte maskinen online
for at hente de opdateringer der ikke allerede var prepatched testede jeg om
webserveren virkede med min eksterne IP adresse og der var hul i første
forsøg. Så der var altså ingen blokering af indgående HTTP kald på port 80.
Men jeg vil ikke udelukke at det er fordi jeg installerer ISS sammen med
Windows.

Selv om XP's Firewall tilsyneladende er rimeligt efffektiv, så er den
samtidig også værdiløs, i den forstand, at den blot blokerer uden at sige et
kvæk. Alle andre jeg har prøvet giver en, en advarsel når der sker noget og
det tager normalt mellem to til fire uger inden man har sat grænserne for
hvad man vil vide og hvad man ikke vil vide. Som standard, vil alle de
programmer jeg har haft lejlighed til at arbejde med, meget gerne fortælle
hvad de laver, hvilket kan være ret forstyrrende, til gengæld ved man, at de
virker efter hensigten

Men jeg tror vi taler forbi hinanden, interne adresser kan altid tilgåes,
selv om man har lukket for alle porte og kører i stealth mode. Eksterne
adresser kan tilgåes hvis der er åbnet for tcp/ip, udp, og http både ind og
udgående over port 80, alt andet kan godt være usynligt alligevel. Det
største hul i firewalls er brugerne "Jeg skal bruge dette program, så
selvfølgelig må det alt." Og ladeporten er blevet åbnet, så man kan køre en
dobbeltdækker bus ind uden at slå sidespejlene ind

Hvis ikke Firewallen angiver andet, så får man ikke engang en fejlside, hvis
man forsøger at kalde en kendt side på en kendt adresse, når alt er lukket
og slukket, Fejlsider administres af webserveren og hvis den ligger bag
firewallen, så kan den logisk nok ikke svare, for der intet hul til den

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-11-05 19:26

On Sun, 27 Nov 2005 14:49:24 +0100, andy <andy@mail.dk> wrote:

>er det muligt at Validér siden uden at ligge den op på min
>server. Da jeg gerne vil rette siden mens jeg laver den så jeg kan rette
>fejlene inden jeg når forlangt og har formange fejl.

Som Bertel skriver, kan man godt validere med File Upload, men når man
både vil validere HTML og CSS sammen, så er det oftest rarere at have
det på en server.

Jeg vil foreslå, at du laver et område på din server, hvor du kan
teste i (fx oprette en mappe der hedder "test"), så du først uploader
til deres rigtige position, når du har rettet alle små og store fejl.

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 27-11-05 23:49

Jørn Andersen wrote:

> Jeg vil foreslå, at du laver et område på din server, hvor du kan
> teste i (fx oprette en mappe der hedder "test"), så du først uploader

Og sætte en disallow i robots.txt filen.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : David Trasbo

Dato : 29-11-05 11:34

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]

[Snip: Javascript til bogmærker]

> Det virker nok kun på flade html-sider. Jeg kan i hvert fald ikke få det til
> at validere en asp-side, der er indlæst via min lokale IIS.

Nej, jeg bruger heller ikke metoden til det, men det virker fint til
online validering.

> Med de to toolbars til FF og IE har jeg ikke nogen problemer i den retning.

Nej, det er nok rigtigt, men jeg bruger Opera og jeg har desuden ikke
IIS installeret.