Hjælp!
Fra : Petrold

Dato : 27-11-05 13:53

Vi har en kastreret hankat på 16 måneder, der aldrig har fejlet noget i den
tid vi har haft ham.

Forleden opdagede vi en masse små sorte prikker i hans pels, som om han
havde fået samlet en masse fnuller sammen. Vi blev enige om, at det ikke
kunne være lopper, da ingen af dem bevæger sig, og da vi ikke har den
fjerneste ide om, hvor han skulle få tilranet sig sådan noget, da han er
indekat, og der ikke har været nogen hos på besøg, der har kunnet give ham
dem. Vi har ingen loppebid selv, og som sagt hopper de ikke eller noget, så
i første omgang tænkte vi det bare var fnuller.
Her i formiddag kom vi så til at snakke om at vi synes han er begyndt at klø
sig mere end han plejer, og vi kiggede et af de steder han klør meget. helt
nede i bunden af hans tykke pels, var en lille sort pik,nok ca. halvt så
lille som et birkes-frø/-korn.
Og på hans favoritsovested fandt vi en helt masse prikker og også nogle få
"larve" lignende sorte "ting". De der ligner larver er nærmest bare en sort
prik længere end de øvrige, der så krummer let. Ingen af dem bevæger sig, og
de er så små det er svært at få taget et ordentligt billede af dem. Vi skal
nok prøve at tage et ordentligt billede og det skal jeg selvfølgelig nok
linke til..

Men er der nogen, dre har bare den mindste ide om hvad det kan være og hvad
man kan gøre ved det? for vi føler os som sagt sikre på det ikke er lopper,
og øremider bor jo i ørerne, og orm ser så vidt jeg husker anderledes ud.

Vi er slevfølgelig klar over, at vi bør kontakte dyrelægen, men siden det er
søndag, og han ikke har andre "symptomer" end at han klør sig, mener vi, at
vi godt kan vente med at snakke med dyrelægen, til imorgen. Det ville bare
være rart at høre, hvis nogen har oplevet det selv eller lignende..

Mvh.
Petrold

Fra : Kari Eiffert

Dato : 27-11-05 14:13

hej Petrold

Jeg er nu ret sikker på at det er efterladenskaber fra lopper ( loppelort )
Du kan prøve at børste nogen af dem af, lægge dem på et stykke køkkenrulle
og putte lidt vand på. Hvis de bliver til små røde prikker er det helt
sikkert fra lopper, da de jo lever af blod. Vores er også indekatte og de
får lystigt lopper, selv om de overhovedet ikke kommer ud, så det er
desværre ikke en garanti. Desværre. Er bange for at I må igang med
loppemidlerne.

Mvh Kari

Fra : Petrold

Dato : 27-11-05 14:29

"Kari Eiffert" <kari.eiffert.nospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> får lystigt lopper, selv om de overhovedet ikke kommer ud, så det er
> desværre ikke en garanti. Desværre. Er bange for at I må igang med

Hej Kari..

Vi vil prøve at børste nogen ud på køkkenrulle så vi kan få fundet ud af om
det er lopper.

Jeg vil dog lige spørge; er der andet vi skal "afloppe", hvis det nu er
lopper? altså sengetøj, sofa etc, eller er det nok at købe loppe shampoo og
følge ansvisningen på det?

Mvh.
Petrold

Fra : Kari Eiffert

Dato : 27-11-05 15:20

> [...]
>
> Jeg vil dog lige spørge; er der andet vi skal "afloppe", hvis det nu er
> lopper? altså sengetøj, sofa etc, eller er det nok at købe loppe shampoo

Tja vi har jo prøvet at komme vores lopper til livs længe, og det hjalp
først da vi brugte et produkt, der hedder FrontlineCombVet. Det virker også
på kattens omgivelser, og det slår alt ihjel. Også æg og larver. Så slipper
du for at sæbe hele din kat ind Det er en lille pipette, og du skal bare
skille pelsen i nakken og dryppe det der. Meget enkelt og nemt. Så det vil
jeg da foreslå jer at gøre. Det er dog meget forskelligt hvilke produkter
folk bruger, men det her er det eneste der har virket hos os.

Mvh kari

Fra : Petrold

Dato : 27-11-05 16:00

> [...]
> jeg da foreslå jer at gøre. Det er dog meget forskelligt hvilke produkter
> folk bruger, men det her er det eneste der har virket hos os.

er det noget jeg skal have på recept hos dyrelægen eller hvor kan jeg få fat
i det?

Vi har netop givet ham en vask, i noget loppe shampoo vi har været ude og
købe til lejligheden Men det lyder da meget nemt at have med at gøre,
sådan en pipette, for vi er jo nærmest ikke på "talefod" med vores kat mere,
efter at have badet ham, for han hader bare vand!

Fra : Kari Eiffert

Dato : 27-11-05 17:35

Du kan købe det i en dyrehandler

Fra : Petrold

Dato : 27-11-05 18:37

"Kari Eiffert" <kari.eiffert.nospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan købe det i en dyrehandler

mange tak

er det nok at bruge det, eller skal man stadig have vasket alt sengetøj m.v.
han har været ikontakt med?

Fra : Kari Eiffert

Dato : 27-11-05 18:50

Det skulle være nok at bruge det. Vi har ikke brugt andet i forbindelse med
det i hvert fald, og vi er fuldstændig loppefri nu

Fra : Hanne Engermann

Dato : 28-11-05 01:24

> mere,

Jeg bruger selv Advantage Pour on (også til at dryppe i nakken), som er
næsten lig Frontline Pour on. Frontline virker også mod flåter, men man
skal være opmærksom på, at der er konstateret flere tilfælde af reaktion
i huden ved brug.

Og så meget vigtigt: På de fleste af disse dryp-i-nakken produkter står:
MÅ IKKE ANVENDES SAMTIDIG MED ANDEN BEHANDLING MOD LOPPER/FLÅTER!
Så spørg hos dyrlægen/apoteket, hvor lang tid der skal gå mellem vask og
brug af midlet.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kari Eiffert

Dato : 28-11-05 06:41

Det skal lige nævnes at der altså er forskel på frontline pour on og
frontline combo vet. Den "gamle" frontline virkede ikke på larver og æg som
den nye gør. Og det har altså gjort udslaget her hos os. Advantage virker
ikke mod larver og æg vel? Vi prøvede nemlig også det, men det virkede
heller ikke hos os. (vi har virkeligt prøvet meget!)

Mvh Kari Eiffert

Fra : Petrold

Dato : 28-11-05 10:22

"Hanne Engermann" <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> MÅ IKKE ANVENDES SAMTIDIG MED ANDEN BEHANDLING MOD LOPPER/FLÅTER!
> Så spørg hos dyrlægen/apoteket, hvor lang tid der skal gå mellem vask og

okay mange tak

Det skal dog lige siges at det middel vi har brugt er "naturens eget middel
mod lopper".. det hedder "best friend - clean" og er sådan noget eukalyptus
noget, købt i føtex (da føtex var det eneste sted vi havde mulighed for at
købe noget hos, igår da vi opdagede lopperne.
Ifølge dens emballage, er det lugten af eukalyptus der virker frastødende på
lopperne så de ikke sætter sig i pelsen, og så skulle det være
bakteriedræbende. Umiddelbart kan jeg ikke lige gennemskue hvor effektivt
det er..
Vores kat var fornærmet resten af dagen, efter at være blevet tvunget i bad,
og han klør sig stadig. Men om det er lige så meget som før er svært at
afgøre, så vi vil smutte op og få købt en gang frontline så vi kan komme det
her til livs.

Men selvfølgelig skal vi nok lige få fat i dyrelægen inden vi begynder at
dryppe katten med noget

Fra : Sidsel Lykke Esperse~

Dato : 28-11-05 14:33

> [...]

> lopperne så de ikke sætter sig i pelsen, og så skulle det være
> bakteriedræbende. Umiddelbart kan jeg ikke lige gennemskue hvor effektivt

Hvis du spørger mig så tror jeg ikke det er en synderligt effektivt
produkt, jeg har svært ved at tro at eukalyptus, hvidløg eller
citronella skulle skræmme lopper, men alt er en start :) og man skulle
tro at du ihvertfald har fået vasket et par lopper eller 10 af og det er
jo ikke helt skidt!

Med venlig hilsen
Sidsel Lykke Espersen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Petrold

Dato : 28-11-05 14:58

"Sidsel Lykke Espersen" <sidselKATTE@BAKKEmidgaardskatte.dk> skrev i en
meddelelse news:438b0717dc9b7@nerdgirl.dk...
> [...]
> citronella skulle skræmme lopper, men alt er en start :) og man skulle
> tro at du ihvertfald har fået vasket et par lopper eller 10 af og det er

hehe.. vi var nu også MEGET skeptiske, men sådan en søndag hvor man bare så
inderligt ønsker at gøre et eller andet for at komme lopperne til livs, så
den stakkels kat slipper for den kløen, så sprang vi på hvad vi kunne få. Om
ikke andet så for at vi da havde gjort et eller andet.
Vi har idag købt FrontlineCombVet som vi fik anbefalet, og efter at
dyrelægen havde sagt god for at vi brugte det, har vi dryppet katten med
det.
Så NU må det da gå den rigtige vej

Fra : Petrold

Dato : 30-11-05 10:05

> [...]

> jeg da foreslå jer at gøre. Det er dog meget forskelligt hvilke produkter
> folk bruger, men det her er det eneste der har virket hos os.

hvor lang tid må/kan man forvente der går, fra man behandler og til man vil
kunne se/mærke et resultat ved katten?

Fra : Petrold

Dato : 02-12-05 09:43

> [...]
> jeg da foreslå jer at gøre. Det er dog meget forskelligt hvilke produkter
> folk bruger, men det her er det eneste der har virket hos os.

hej Kari

Jeg ville bare sige dig mange tak for tippet om FrontlineCombVet. Der gik
vel ikke mere end et par dage, så begyndte vi at finde døde lopper i hans
pels, og nu er han faktisk blevet sig selv igen, så han putter ligeså meget
som han plejer.

Så rigtig mange tak i hvert fald!

Petrold

Fra : Kari Eiffert

Dato : 04-12-05 10:07

Det var da så lidt Er da bare glad for at kunne hjælpe. Ved jo hvor
irriterende de lopper kan være både for dyr og mennesker. Husk at give ham
en ekstra behandling om en måneds tid. Bare for lige at være 100 % sikker.

Mvh Kari

Fra : Andrea

Dato : 27-11-05 15:00

> [...]
sort
> prik længere end de øvrige, der så krummer let.

Det lyder nøjagtig ligesom loppe-lort (undskyld udtrykket.). Skynd dig
iøvrigt at gi' katten loppekur, for lopperne kan overføre orm til katten.

Mvh Kristina

Fra : Petrold

Dato : 27-11-05 15:21

"Andrea" <no.email@my.box> skrev i en meddelelse
> sort
>
> Det lyder nøjagtig ligesom loppe-lort (undskyld udtrykket.). Skynd dig
> iøvrigt at gi' katten loppekur, for lopperne kan overføre orm til katten.
>
> Mvh Kristina

vi har haft gang i Kari's lille test, og har ud fra resultatet været et smut
ude efter loppeshampoo.
Så vi er igang med forberedelserne til at få badet vores kat

Vi vil dog stadig grene vide om der er andet end katten der skal
"af-loppes". Hvad med hans kradsetræ, sofaen, sengetøj m.v.???

Petrold

Fra : Gainsbourg

Dato : 27-11-05 16:30

De gange vi har været så uheldige at vores katte fik lopper, har vi vasket
kattene med loppeshampoo og støvsuget alt der kunne støvsuges meget grundigt
(med en frisk pose, så der virkelig er sug) og vasket det der kunne vaskes,
på 60 grader.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Sidsel Lykke Esperse~

Dato : 27-11-05 18:58

> Petrold skrev:
<snip>

Vi fik desværre også lopper på et tidspunkt, og efter lang tids roden
rundt og hvor vi troede de var døde, så endte vi med at give alle 3 en
Capstar pille og Cyclio Vet - Siden da har vi ikke set en eneste loppe,
men jeg ville nok tage Kari's råd og bruge Frontline Combo, da Capstar
skal ind i kattens system og det på ingen måder lyder som en sund ting...

Held og lykke med det, der er ingen tvivl om at lopper er en plage :/

Med venlig hilsen
Sidsel Lykke Espersen
- Tøm kattebakken ved privat svar