Endelig fluefangst
Fra : HE

Dato : 10-06-01 23:53

Så lykkedes det!
Efter utallige besøg ved åen og fangst af al den botanik, der findes i
området, gav mine anstrengelser endelig bonus.
Jeg har ganske vist fanget mange gode ørreder i åen, men aldrig på flue.
Denne sommer havde jeg besluttet at nu ville jeg til at fiske men flue, for
at få en ny dimention i mit fiskeri. Det var efterhånden blevet lidt
trivielt at fange fisk på blink og wobler, i de samme sving og fald, som man
nu kunne nå med de metoder.
Fluestangen har jeg haft i et par år og jeg har også efterhånden bundet en
del fluer, da jeg synes, det er en dejlig hobby i sig selv.
Jeg frekventerede lidt litteratur om kasteteknik og gik så i gang ude på
græsplænen og det gik faktisk forbavsende let. Så næste skridt var
selvfølgelig at gøre det samme nede ved åen. "peace of cake",- troede jeg.
For det første viklede den lette flue sig ind i alt, hvad der overhovedet
var mulighed for at fange over vandlinien og når den endelig havnede i
vandet, viste ingen fisk interesse for den.
Jeg forsøgte med forskellige møstre uden success.
Efter et par aftener på den måde, måtte jeg hjem og læse lidt mere for at få
inspiration til at forbedre min teknik. Muligheder var der nok af. Så jeg
bandt nogle klassiske vådfluer , Red Tag Palmer og March Brown på lidt
forskellige kriogstørrelser. Jeg bandt desuden nogle fluer af rødt og gult,
som plejer at være min favoritfarve i blink og wobler.
De næste dage begyndte så småt at give afkast. jeg fangede mindre "botanik"
og enkelte helt små aborrer. Selv disse helt små fisk, gav en hvis
tilfredsstillelse, selv om fluestangen ikke gav den helt rigtige dramatiik
med dem på krogen, så var det trods alt fisk.
Men jeg vidste jo, at der var pæne bækørreder i åen, og da de ikke havde
vist nogen interesse for mine fluer, måtte der være noget der var galt. Jeg
gik ud fra at de store fisk er klogere og mere sky end de små og derfor
besluttede jeg, at det måtte være min måde at præsentere fluen på, som
skulle forbedres. Igen måtte jeg konfrontere litteraturen, denne gang
omkring emnet forfang. På baggrund af det læste fik jeg bundet et forfang,
som satte mig i stand til at få fluen til at lande i stor afstand fra
fluelinen. Igen måtte der gå dage før jeg begyndte at få gevinst. Først et
par små ørreder, som begge huggede når fluen flød frit. Det iriterede mig,
da jeg havde forventning om, at fisken burde hugge, lige efter fluens fald
eller når fluen blev trukket i land med små ryk. Så jeg var satid overbevist
om at det min teknik, der var noget galt med.
Så var det det skete her til aften. Klokken var 22 da jeg gik ned til åen.
Der var helt vindstille og mosekonen var så småt begyndt at brygge. Mine
kast gik meget let og jeg havde fornemmelsen af at kunne placere fluen efter
forgodtbefindende. Igen fangede jeg en af disse små "micro-ørreder", hvilket
indikerede at min flue da i det mindste var appetitvækkende, men herefter
virkede alt dødt.
Jeg besluttede derfor, at jeg lige ville prøve min egen flue og derefter
slutte for i aften.
To kast - og "BANG", der sad den. Fluestangen svingede sig i en
overordentlig overbevisende bue. Nede for enden af linen huggede den 2 træk
efter fluen var landet. Fornemmelsen er helt ubeskrivelig. Den sprang op
lige neden for et mindre fald og hvirvlede op i den tunge mosekonebryg,
medens jeg holdt stangen højt og febrilsk forsøgte at rulle den løse line på
hjulet. Jeg havde haft mange problemer med at de små tidligere fangster var
sprungert af krogen, så det gav mig ekstra stress. Men med stangen højt
hævet lykkedes det mig at holde linen stram, selv om fisken jog op mpod
strømmen og ind i brinkerne med et vældigt raseri.
Til sidst håndlandede jeg en smuk fed bækørred på 38 cm. Det var bestemt
ikke den største fisk jeg har fanget, men jeg tror det er den fisk som har
givet mig den største oplevelse i de seneste 10 år. Det var fantastisk.
Fiske blev selvfølgelig straks aflivet og ligger nu i min fryser, klar til
at blive serveret om et par dage.
Hvorfor skriver jeg nu dette? Det ved jeg ikke helt, men jeg har haft en
fantastisk oplevelse som jeg måske håber at kunne vidergive bare lidt af,
til andre fiskeglade gutter og gutterinder.

Jeg lever

Ole

Fra : Tommy trout

Dato : 11-06-01 00:29

Hej
Tillykke med det, det var da helt kanon.
Jeg er selv i "begynderstadiet" så jeg får også fanget en masse botanik
Men det tyder jo på at det kan lade sig gøre.
Hilsen
Kim

Fra : GudeN

Dato : 12-06-01 09:38

> Hej
> Tillykke med det, det var da helt kanon.
> Jeg er selv i "begynderstadiet" så jeg får også fanget en masse botanik

me2 - kender alt botanik om søen efterhånden :)

mvh.Simon

Fra : Alex Linaa

Dato : 12-06-01 10:08

"GudeN" <guden@iname.com> skrev i en meddelelse

> me2 - kender alt botanik om søen efterhånden :)

Bare klø på, det plejer at lykkes til sidst.
Jeg kan huske, at jeg i starten af min "fluekarriere" fangede
tagbagagebæreren på en Ford Escort i bagkastet. Der fik jeg virkelig testet
elasticiteten på min flueline

venlig hilsen
Alex Linaa

--
http://belone.linaa.com -Se hvor langt hornfisken er nået
http://multe.linaa.com -Se hvor langt multen er nået

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 11-06-01 16:51

"HE" <webmaster@hobbyeksperten.dk> wrote in message
<Klip>

> Hvorfor skriver jeg nu dette? Det ved jeg ikke helt, men jeg har haft en
> fantastisk oplevelse som jeg måske håber at kunne vidergive bare lidt af,
> til andre fiskeglade gutter og gutterinder.

Stort tillykke, Ole! Jeg fangede min første fisk på flue i åen i starten af
april måned - fisken, en bækørred på 52 cm. og 1.8 kg (min personlige
rekord), gav noget af en kamp og kom først i land efter 15-17 min.! Fra dén
dag af har jeg været overbevist fluefisker - spinnegrejet er blevet en
anelse kedeligt at benytte. ;)

Mvh.

--
Martin N. Rasmussen
Netikette? Find forklaringen på http://www.usenet.dk/netikette/

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 11-06-01 16:57

Rekorden slog jeg for øvrigt dagen efter med een på 54 cm. og 2 kg. Senere
fik jeg så at vide, at der kort tid forinden var udsat mange store fisk -
/så/ heldig var jeg altså alligevel ikke. ;) Jeg benyttede forresten begge
gange kystfluen "Polar Magnus" - det er nok snarere en universalflue. ;)

Mvh.

Fra : HE

Dato : 12-06-01 21:45

Hmm. Polar Magnus. Hvordan ser sådan en ud?
Kan du fortælle lidt om farve og materiale?

mvh

Ole

Fra : Claus

Dato : 11-06-01 17:40

Fedt at du deler dine oplevelser med os!
- en god måde at bruge gruppen på.

Claus

Mon, 11 Jun 2001 00:53:09 +0200, skrev "HE"

Fra : Winnie Østergaard

Dato : 11-06-01 22:02

Tillykke

Det var en udelt fornøjelse at læse!

Fortsat Knæk og Bræk

Lars Petersen

HE <webmaster@hobbyeksperten.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9g0tnp$gp5$1@news.inet.tele.dk...

Fra : GudeN

Dato : 12-06-01 09:39

Må man spørge hvilket materiel du læste ?? jeg er selv også liiidt ny med
flue - og synes også det er rigtigt spændende at lave dem selv !

mvh.Simon

Fra : HE

Dato : 12-06-01 21:43

Gad har udgivet en dejlig bog om fluefiskeri. Stor og flot illustreret.
Bogens titel er Gads Store Fluefiskerhåndbog.
Martin Hedegaards "Fluebinding" udgivet på Mosegaard, har hjulpet mig med
fluerne.
Endelig Mogens Espersen "Bæk- og havørred på fluen" (Pinus).
Jeg må også nævne Steen Ulnits "Lystfiskerens felthåndbog", som også berører
emnet.

Jeg må hellere nævne at jeg var nede ved åen i går. Samme flue samme
kasteteknik som forleden og resultatet et stort nul.
Træerne vokser ikke ind i himlen Men nu ved jeg da, at det kan lade sig
gøre.

Mvh

Ole