DDR dual channel
Fra : Morten Snedker

Dato : 27-11-05 00:10

I min PC sidder 1x512 dual channel RAM. Hvad opnår jeg, hvis jeg køber
endnu 2x512 - således der sidder 3 ram-moduler?

Har jeg så dual-channel på de to...tre...eller ingen?

mvh /Snedker
----------------
www.dbconsult.dk

Fra : Hans

Dato : 27-11-05 00:35

Morten Snedker wrote:
> I min PC sidder 1x512 dual channel RAM. Hvad opnår jeg, hvis jeg køber
> endnu 2x512 - således der sidder 3 ram-moduler?
>
> Har jeg så dual-channel på de to...tre...eller ingen?

Det kommer an på hvilket bundkort du har.

Hans

Fra : Johnny Andersen

Dato : 27-11-05 00:50

"Morten Snedker" <morten@dbconsult.dk> skrev i en meddelelse
>I min PC sidder 1x512 dual channel RAM. Hvad opnår jeg, hvis jeg køber
> endnu 2x512 - således der sidder 3 ram-moduler?
>
> Har jeg så dual-channel på de to...tre...eller ingen?

Du kan IKKE køre dual med en ram blok, det kræver to ens ram blokke (eller
to ram blokke som har ens spec.).
Dvs. du skal have 2x512 eller 4x512 Mb. (som er ens) for at kører dual. -
der af navnet dual...

/Netsat

Fra : Ulrik Løye

Dato : 27-11-05 17:24

"Johnny Andersen" <netsat_99@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
> to ram blokke som har ens spec.).
> Dvs. du skal have 2x512 eller 4x512 Mb. (som er ens) for at kører dual. -

Det er ikke korrekt - men desværre en ret udbredt fejlopfattelse; formentlig
fordi ignoranter som Johnny udtaler sig skråsikkert om sager de ikke har
gidet undersøge godt nok.

Du kan på mange bundkort med 3 slots køre dual med 3 klodser; almindeligvis
har man to ens klodser i bank 1 og 2 og en tredje klods med dobbelt
størrelse i bank 3. Altså for eksempel 2x512 mb ram i bank 1 og 2 og 1x1gb i
bank 3.

Som tommelfinger regel siger man at dual channel medfører ca. 5% bedre
ydelse.

/u

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-05 23:25

Ulrik Løye wrote:

> Som tommelfinger regel siger man at dual channel medfører ca. 5% bedre
> ydelse.

Hvilken ydelse? Det kommer helt an på hvad du måler.
Båndbreddemæssigt opnår du stort set 100% ekstra (dog ikke på socket a).

Zulu

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 30-11-05 07:26

Hej

Ulrik Løye wrote:
> Som tommelfinger regel siger man at dual channel medfører ca. 5% bedre
> ydelse.

Jeg skiftede bundkort fra ikke-dualchannel til dualchannel (intet andet
blev skiftet).

Ramhastigheden steg 54% i Sandra Memtest. MEMTest86 steg også betydeligt.

Genopbygning af PAR-filer steg fra ca 300kb/sek til ca 4-500kb/sek og
DVDShrink analyzer/ripper ca 100 frames mere pr sekund (før ca 220).

Windows opstarten er ca halveret. Jeg autostarter browser og mail
program og det sker nu så hurtigt, at jeg var nødt til at give min PC
fast IP-nummer, da routeren ikke kan nå at tildele maskinen et IP-nummer
inden loadningen af browser/mailprogram er færdigt og har fejlet deres
forbindelse til nettet.

Så de 5% holder vist ikke helt. 100% er teoretisk, men et sted der midt
imellem er nok ikke noget helt forkert bud afhængigt af hvilken opgave.
Spil som mapper hukommelsen som grafikcache eller andre hukommelsestunge
applikationer har bestemt gavn af fordelen.