Hofmans fundationer
Fra : Erik R.N.

Dato : 26-11-05 17:02

Hej
Med håb om hjælp til at opklare et gammelt familie-sagn søger jeg oplysninger fra
Hofmans fundationer.
Det drejer sig om Elisabeth Andersdatter Skeel (gift med Niels Sehested) og hindes
datter Ane Beate Sehested.
Denne datter blev besvangret ca. 1745 +/- ? af huslæreren Christian Schousboe og
forvist til Bornholm.
1747 fik parret Elisabeth Skeels allernådigste tilladelse til at gifte sig. Siden
blev Christian Skovbo adlet og fik navnet Gyldenfeldt.
Elisabeth Skeel døde 1754.

Eksisterer der nogen fond eller legat efter Elisabeth Skeel og specielt et legat der
skal gives til spindesiden af en slægt eller til den ældste datter af en slægt?

Og så til den nysgerrige:
På Færøerne levede i slutningen af 1700-tallet en bødker ved navn Peder Pedersen
Skeel, om hvem en hofdame, forvist til Færøerne efter Struenses fald, udtalte, at på
trods af Per Bødkers slidte kofte holdt han sig rank, "han var jo dog af
greve-slægt". Denne bødkers herkomst er en gåde. Han kom formodenlig til Færøerne i
forbindelse med Niels Rybergs etablering af et "varelager" i Torshavn i 1760-erne.
I min familie fortælles om et legat, der skulle gives til den ældste pige i slægten.
Min kusine (nu 80 år) skal have fået tilbudt legatet for længe siden, men sådan pjat
intresserer hende ikke og hun kan ikke give yderligere oplysninger, hvad heller
ingen andre kan. Man kan gætte, at det tilbudte beløb har været nogle få kroner. Jeg
kunne godt lide at spore det legat, men ved ikke hvordan. - Søger man tilbage i
slægtens spindeside møder man ingen andre end Peder Pedersen Skeels ældste datter
Anne Katrine (født 1771).

--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk