matlab spørgsmål
Fra : John

Dato : 26-11-05 15:58

Hej

Hvordan kan det være at plot3-kommandoen bytter om på x og y ?

Jeg har en 3D-figur som jeg har plottet med surfl.

Jeg vil gerne markere nogle punkter med plot3 på denne figur, men kunne
se at punkterne ikke blev markeret korrekt med mindre jeg
skrev plot3(y,x,z) istedet for plot3(x,y,z)...

Er der nogen der kender en løsning på dette problem?

Jeg har googlet lidt efter en løsning og fandt en stump kode:

set(gca,'ydir','reverse')

men det virker ikke

Er der nogen derude der kan hjælpe?

tak på forhånd..

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 26-11-05 17:24

> Hvordan kan det være at plot3-kommandoen bytter om på x og y ?

Hvordan definerer du at den bytter om på x og y?
x,y og z er jo bare akser som er indbyrdes vinkeltrette. Der er instetsteds
defineret at xz er grundfladen mens y er højden, eller at xy er fladen og z
er højden.

Fra : John

Dato : 26-11-05 17:55

> [...]
> x,y og z er jo bare akser som er indbyrdes vinkeltrette. Der er
> instetsteds defineret at xz er grundfladen mens y er højden, eller at xy

Det kan jeg se at den gør ved at bruge følgende kommandoer:

xlabel('x')
ylabel('y')

Så har jeg styr på hvad der er x- og y-akse ifølge matlab....

og dernæst plotte et par prøvepunkter langs f.eks. x-aksen...(hvilket så
viser
sig langs y-aksen)