links og billeder med CSS
Fra : SBK

Dato : 26-11-05 12:10

Håber der er nogle der kan svare på følgende:

Er det muligt at indsætte billeder med CSS (ikke kun
baggrundsbilleder)?

Og er det muligt at lave disse til links ligeledes med CSS?

Begge dele uden at bruge serversidescripts vel at mærke!

SBK

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 26-11-05 12:31

SBK skrev:

> [...]
>
> Og er det muligt at lave disse til links ligeledes med CSS?
>
> Begge dele uden at bruge serversidescripts vel at mærke!

NEJ du skal stadig angive at du vil indsætte et billede i selve
kildekoden. Når du vil indsætte et regulært billede er det ikke en
"præsentationel del" af siden, men skulle helst gerne have en
betydning, og derfor skal du skrive om billedet skal være et link eller
normalt billede i din html kode.

Det "præsentationelle" består i at alle baggrundsbilleder, farver,
størrelser på fonte og positionen bliver angivet separat i css, ikke et
"betydende" element.

Claus

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-11-05 13:03

SBK <simonbk@hum.ku.dk> writes:

> Håber der er nogle der kan svare på følgende:
>
> Er det muligt at indsætte billeder med CSS (ikke kun
> baggrundsbilleder)?

Med CSS2 er det muligt. Du kan lave fx:

div.billede { content: url(billede.png); }

Naturligvis forstår IE ikke den slags.

> Og er det muligt at lave disse til links ligeledes med CSS?

Ikke med eksisterende CSS-versioner. Senere versioner vil måske
få det. Opera-browseren har muligheden, med en browser-specifik
udvidelse til CSS ("linking extensions"):
<URL:http://www.opera.com/docs/specs/#css>

/L

Fra : Frank Olieu

Dato : 26-11-05 14:50

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Med CSS2 er det muligt. Du kan lave fx:
> div.billede { content: url(billede.png); }
> Naturligvis forstår IE ikke den slags.

> Ikke med eksisterende CSS-versioner. <snip>

Faktisk er følgende konstruktioner valide:

eller
og
#pix1 { content:url(billede.png); }

.... men så er det /kun/ Opera der forstår dem!

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank

Fra : SBK

Dato : 27-11-05 18:20

Ja, der er jo ikke meget bed det hvis ikke som minimum at IE, Firefox,
Mozilla og Safari kan benytte ens CSS. Langt ude med IE ikke forstår
content; det kunne være en god nødløsning i nogle situationer.

Tak for svar.
/S

Fra : Tidemann

Dato : 26-11-05 13:35

"SBK" skrev i
> [...]
>
> Og er det muligt at lave disse til links ligeledes med CSS?
>
> Begge dele uden at bruge serversidescripts vel at mærke!

Jeg har lige lavet en menu med billeder, jeg ved ikke om det er sådan noget du
tænker på??
Se: http://www.royalmontana.dk/mariannes/demoside.htm

Den er lavet med ren css + et hack til IE.
--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : SBK

Dato : 27-11-05 18:16

> Jeg har lige lavet en menu med billeder, jeg ved ikke om det er sådan noget du
> tænker på??
> Se: http://www.royalmontana.dk/mariannes/demoside.htm
>
> Den er lavet med ren css + et hack til IE.

Det ser spændende ud! Hvordan har du lavet det? Det ser ud til at virke i IE og
Firefox.

Fra : Tidemann

Dato : 27-11-05 19:48

"SBK" skrev

> Det ser spændende ud! Hvordan har du lavet det? Det ser ud til at virke i IE
og
> Firefox.

Den virker både i IE, FF, Opera og Netscape!

Det nemmeste er at kigge i kildekoden. Download evt. siden og leg med den.
Jeg plejer at sætte forskellige baggrunds farver på de forskellige ting, så
kan jeg se hvad der er hvad, når jeg piller ved højde, bredde o.s.v.

Tag dig ikke af den røde farve på undermenuerne, den skal fjernes når jeg lige
får løst et skønheds-problem.

Fra : SBK

Dato : 27-11-05 22:51

> [...]
> Jeg plejer at sætte forskellige baggrunds farver på de forskellige ting, så
> kan jeg se hvad der er hvad, når jeg piller ved højde, bredde o.s.v.

Jeg kan ikke se at du har defineret links i CSS, eller tager jeg fejl? Det er kun
background-img.

Fra : Tidemann

Dato : 28-11-05 07:53

"SBK" skrev

> Jeg kan ikke se at du har defineret links i CSS, eller tager jeg fejl? Det
er kun
> background-img.

Ja selve linksene skal stå i listen!
du skal udskifte [url] med dit eget links sådan: <li><a id="img2"
href="index.html">&nbsp;</a></li> eller hvad din side nu hedder.

Når du har lavet menuen/listen færdig, fjerner du css´en fra siden og lægger
den i et externt stylesheet. Og putter listen i en extern fil, og includerer
den på dine sider.
Hvis du kun har brug for en liste med hovedlinks og ingen undermenuer, kan du
kigge på ragdolly´s eller royalmontana´s her nedenunder. Deres er med externe
filer og css´er.