z-index eller hvad??
Fra : Tidemann

Dato : 26-11-05 03:00

Jeg prøver lige at spørge igen

Jeg kan ikke få den røde undermenu-boks til at lægge sig oven på billederne i
menuen.
Altså billederne mellem linkene!
Kan det bare ikke lade sig gøre i IE, for i FF og Opera virker det.

http://www.royalmontana.dk/mariannes/demoside.htm

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : Martin Ploug

Dato : 26-11-05 22:27

"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> wrote in message
> [...]
> menuen.
> Altså billederne mellem linkene!
> Kan det bare ikke lade sig gøre i IE, for i FF og Opera virker det.

Ja, du skal måske prøve med z-index.
Er billederne lagt ind som baggrund?
(Har ikke selv lige set efter)

- Martin

Fra : Tidemann

Dato : 27-11-05 01:54

"Martin Ploug" skrev >

> billederne i

> Ja, du skal måske prøve med z-index.
> Er billederne lagt ind som baggrund?
> (Har ikke selv lige set efter)

Ja de er lagt ind som baggrund og jeg har prøvet med z-index 10 og 100 på
hvert billede, men det virker ikke!!

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 27-11-05 11:45

Tidemann wrote:

> Ja de er lagt ind som baggrund og jeg har prøvet med z-index 10 og 100 på
> hvert billede, men det virker ikke!!

Marianne:

Din stylesheet kode er efterhånden blevet lidt for
indviklet og svær er overskue. Så det her er bare
et skud fra hoften:

I IE ser det for mig ud som om den røde baggrund
får et indhak i venstre side, svarende til højden
af det grafiske element, der ligne et figenblad
eller en søstjerne. Har du indraget dette element
i din stakkeorden?

Husk at stakkeordenen udspilles (hvis det er ordet?)
inden for hvert enkelt li-element.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Tidemann

Dato : 27-11-05 13:47

"Jørgen Farum Jensen" skrev

> [...]

> Har du indraget dette element
> i din stakkeorden?
> Husk at stakkeordenen udspilles (hvis det er ordet?)

Øh, der er vist noget jeg ikke ved! Stakkeorden??
De grafiske elementer med blade på, står til sidst i min css!

De kommer i denne rækkefølge:
div#leftcol ul.niveau1 li a#img2 - 14 = hovedmenu
div#leftcol ul ul a.img21 - 42 = undermenu
#leftcol li a#img3 - 15 = grafikken mellem hovedmenu-linkene.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 27-11-05 14:45

Tidemann wrote:

> Øh, der er vist noget jeg ikke ved! Stakkeorden??
> De grafiske elementer med blade på, står til sidst i min css!

Stakkeorden = Stacking Order referer til den orden,
elementer stakkes i ved hjælp af z-index.

Den "naturlige" stakkeorden af elementer, der ikke
har fået påtrykt en z-index egenskab, er den orden,
hvori elementerne er indsat i kildekoden.

z-index skal have en værdi større end 0. Et element
med et højere z-index ligger altid oven på et element
med et lavere z-index, *men kun* hvis de to elementer
deler refereneceramme, f.eks. via position-egenskaben.

Videre: Et element, der har en z-index-værdi der
ikke er 0 eller auto, etablerer sin egen "stacking context".

Det betyder, at alt afkom af elementet har deres
egen stakkeorden relative til forældre-elementet.

Endelig vil specificitet spille en afgørende rolle, når
du bruger kontekstuelle selektorer i den udstrlkning,
du gør.

Specificitet kan bedst forklares som den vægt en given
formdeklaration har.

For eksempel har
div#navbar ul li
en højere specificitet end
#navbar li

- og har du to forskellige regler i samme stylesheet,
vil den øverste have størt vægt.

Mere om disse sager i Eric Meyers Cascading Stylesheets,
The Definitive Guide, som jeg personligt finder helt
uundværlig.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Tidemann

Dato : 27-11-05 20:07

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vil den øverste have størt vægt.
>
> Mere om disse sager i Eric Meyers Cascading Stylesheets,
> The Definitive Guide, som jeg personligt finder helt

Tak for en fin forklaring.
Den blev jeg desværre bare mere forvirret af, det er vist for teknisk for mig.
Jeg havde håbet på en kvikfix, der lige kunne løse problemet.
Jeg gik bare ud fra at z-index 10 "altid" ville ligge oven på z-index 1 og det
gør den jo også i FF og Opera.

Jeg synes ellers at jeg har lavet forklarende tekster til min stylesheet kode,
så det skulle være nemmere at overskue.

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 27-11-05 21:40

Tidemann wrote:

> [...]
> problemet.
> Jeg gik bare ud fra at z-index 10 "altid" ville ligge oven på z-index

z-index vil i explorer altid blive det første element hvor det ikke er
defineret eller mere korrekt det første element efter den første element
hvor det er defineret. Sagt på almindelig dansk, hvis du ikke han få dem
under kontrol så smid dem af helvede til. Med en undtagelse hvis elementer
overlapper links eller formularer så bliver du nødt til at løse de
konflikterr der er ;-(

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Tidemann