Drentsche Patrijshond ( Drente ) Erfarin~
Fra : Lars Bisgaard

Dato : 25-11-05 22:11

Efter min søgning efter den perfekte jagt / familie hund er jeg nu blevet
"bidt" i en Drente :)
Som skrevet før havde jeg faktisk bestemt mig for en F.T. Spaniel, men
Drenten syntes jeg ser mere oplagt ud for mig, Bland andet fordi den også
har stand i sig.
af negative ting har jeg ikke meget at nævne, men det undrer mig at den ikke
er kommet til DK. før 1991 ? De andre jagt hunde har jo mange år på bagen i
DK.
Er der nogle af jer som har noget at sige om racen, positivt som negativt
vil jeg gerne høre om det.

Jeg har læst alt på www.drenteklub.dk
men der står jo kun positive ting... kan det virkelig passe ? :)

MVH

Lars Bisgaard

Fra : Anette

Dato : 26-11-05 02:34

Lars Bisgaard wrote:
> Jeg har læst alt på www.drenteklub.dk
> men der står jo kun positive ting... kan det virkelig passe ? :)

Det er vist de færreste klubsider man kan stole på, alle de der hmmmmm-ting
finder man selv ud af

Desværre har jeg ikke erfaringer med drenten, men den lyder som en skøn
hund.
Har du se denne side
http://www.drentschepatrijshondenkennels.nl/denmark.html

De er ydeligere en hjemme side adresse på siden hvor der står en smule

/ Anette

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 26-11-05 11:43

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.drentschepatrijshondenkennels.nl/denmark.html
>
> De er ydeligere en hjemme side adresse på siden hvor der står en smule

Ja, denne side har jeg også fundet :)
men tak aligevel.
Ja, medhensyn til klubsiderne så er der jo nok svært at finde en side hvor
de beskriver de negative sider.. og det gælder vist alle racer :)

MVH

Lars Bisgaard

Fra : JJ

Dato : 27-11-05 13:09

Hej Lars

Vi har haft drente siden 1992 - så skriv en mail privat så kan du få alle
detaljer
Pas på !!! det er stærkt vanedannende at have drente!!!

--
Hilsen

Jonna
jonna@lilanimas.dk

Fra : JJ

Dato : 27-11-05 13:22

Lidt historie:

Drenten kom til Dk ved lidt af en tilfældighed i 92, ham der købte den
vidste ikke, at der ikke var andre i landet.
Det hører egentlig til i Drente provinsen i Holland. De har holdt den godt
gemt (minimal export) indtil op i 90'erne. Det er stadig ikke alle avlerne
der er interesseret i at sælge ud af NL.
I tidernes morgen ved de Hollandske bønder, de havde brug for én alsidig
hund (der var ikke råd til, som i England at have forskellige hunde til
forskellige opgaver)
Reslutatet af denne søgen, er drenten som vi kender den i dag. Jagthund -
gårdhund - familiehund - vagthund (altmulighund i én)
Den er af natur "blød" eller træningsmæssigt at sammenligne med en retriver
(en hund der vil gøre ALT for en halv rød pølse) Ikke egnet til dressur af
den gamle skole (tvang)
Der sidder en helt unik næse, på sådan en drente...... oplagt til
schweisstræning eller spor af den svære model. Drenten en meget social,
holder af til med sin familie. Det tror jeg er grunden til at det stort set
er umuligt at finde en drente der strejfer...

.... hmm der var jo heller ikke så meget negativ i det....

Fra : Anette

Dato : 27-11-05 23:30

Lars Bisgaard wrote:
> Ja, medhensyn til klubsiderne så er der jo nok svært at finde en side
> hvor de beskriver de negative sider.. og det gælder vist alle racer :)

Åååh jo.
Da jeg forrige år begyndte at "jagte" info om PON hunde, læste jeg alt hvad
jeg kunne komme til på nettet og biblioteket. Jeg ville have en hund ala en
border collie som jeg havde haft før, men knap så motion krævende - man
bliver jo ikke yngre. Selvom det går fint nu med 2-3 timers motion, træning
og aktiviteter hver dag, er der jo ingen der siger det er sådan når hunden
bliver 8-9-10 år og op efter. ( øv, det er træls at skulle tænke på det, men
det hører jo med når man som midaldrende søger en kammerat for de næste
15-16 år
Alle hjemmesider skrev hvor fantastisk PON'en er med alt hvad der
kendetegner en intelligent hyrdehund, god til børn, vagtsom, social, nem at
træne, blid, følsom, venlig o.s.v. Der var ikke grænser for hvor nem den
hund var - YEAH right! Jeg er glad for at PON'en ikke er min første hund,
min er i hvertfald ikke for begyndere - men jeg grum elsker hende

God fornøjelse med jagten på din nye ven

kh/ Anette
www.philana.dk

Fra : Broegger

Dato : 28-11-05 08:57

> Ja, medhensyn til klubsiderne så er der jo nok svært at finde en side
> hvor de beskriver de negative sider.. og det gælder vist alle racer :)

Hvis det er en ansvarlig hvalpenaviser klubben har bør de også fortælle
om de ikke så sjove sider ved racen. Hvis der ikke er en anviser, kan man
prøve formanden.

Jeg ved godt at det ikke er alle klubber der er så ærlige, men min
erfaring siger mig at jo mindre klub, jo mere åbne og ærlige.

Og herligt at finde en ny race. Drente havde jeg ikke hørt om før.

--
Hilsen Thomas
der er den lykkelige ejer af en Toller.

http://www.broeggerklanen.dk/koda

Fra : JJ

Dato : 28-11-05 09:19

Hejsa

Der er også kun ca 230 drenter i DK lige nu, så man falder ikke lige over
dem

--
Hilsen

Jonna
jonna@lilanimas.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 30-11-05 01:06

On 28 Nov 2005 07:56:35 GMT, Broegger wrote:

>Og herligt at finde en ny race. Drente havde jeg ikke hørt om før.

Der kan sikkert skrives mange bøger om dét, du ikke ved! :-þ

>--
>Hilsen Thomas
>der er den lykkelige ejer af en Toller.
>http://www.broeggerklanen.dk/koda

Skal du aldrig ha' publiceret nye fotos af den tovlige toller?

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Papillonhvalpe haves. Kan ses på min HP

Fra : Broegger

Dato : 30-11-05 13:01

x Vuf x <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev

> Skal du aldrig ha' publiceret nye fotos af den tovlige toller?

Han er så hurtig at han er umulig at fange selv med en hurtig lukker....
Tror jeg nok

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 30-11-05 17:44

On 30 Nov 2005 12:01:16 GMT, Broegger wrote:

>Han er så hurtig at han er umulig at fange selv med en hurtig lukker....
>Tror jeg nok

Næ næ; det kaldes dovenskab!
Kan du så få taget dig sammen til at lave et portræt
af den tovlige toller til glæde for os og ham!