patent på entropi
Fra : Brian Elmegaard

Dato : 25-11-05 12:06

Hej

I Gaardbo på P1 27/6
(http://www.dr.dk/p1/gaardbo/arkiv.asp?action=showarticle&id=41666)
nævner Christian Stadil efter ca. 35 minutter at en ungarsk psykiater
"Selmikai" har taget patent på entropi.

Er det rigtigt? Hvad hedder denne ungarer?
--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.web.mek.dtu.dk/Staff/be/be.html

Fra : Bo Warming

Dato : 26-11-05 12:25

"Brian Elmegaard" <brian@rkspeed-rugby.dk> wrote in message
> [...]
> psykiater
> "Selmikai" har taget patent på entropi.
>
> Er det rigtigt? Hvad hedder denne ungarer?

Man kan ikke tage patent på at navngive solen - eller tyngdekraften -
eller entropien

At forklare udvikling mod uorden er lissom relativity helt uden
praktisk gavn, men filosofisk og erkendelsesmæssigt "ret hyggeligt"

Hvilket forbrugsgode er gavnet af snak om entropi?

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 26-11-05 21:17

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> writes:

> Hvilket forbrugsgode er gavnet af snak om entropi?

Elektricitet, bilmotorer,...

Fra : Bo Warming

Dato : 27-11-05 11:02

> Elektricitet, bilmotorer,...

Da Newcomen skabte dampmaskine var bilmotoren næsten skabt - og ingen
spildte tid med at debatere entropifilosofi.

Tror du at Edison skabte glødelampen ved at teoretisere om uorden i
varmetråde?
Pludselig sagde han Heureka og lod glaspusteren skabe pære og satte
batteri til en spiralsnoet tråd
De to eksempler er til grin - hvem kan noget bedre?

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 27-11-05 16:11

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> writes:

> De to eksempler er til grin - hvem kan noget bedre?

Enhver ingeniør som arbejder med disse ting anvender entropi i
procesberegninger og dermed er det anvendelseseksempler.

Brændselsforbruget (og dermed prisen) på el fra en dampmaskine er
enorm sammenlignet med moderne værker. Det har forbrugerne vel gavn
af? Vil du påstå at entropi ikke anvendes under konstruktion af
kraftværker?

Termodynamisk entropi er ikke uorden. Entropi er bare en kort
skriveform for den størrelse der er større end mængden af varme
divideret med temperatur.

Fra : Bo Warming

Dato : 30-11-05 00:48

> Enhver ingeniør som arbejder med disse ting anvender entropi i
> procesberegninger og dermed er det anvendelseseksempler.

De få energiingeniører, der finder på at spilde tiden med
entropi-udregninger ved godt at det er blær og ikke fremmer produktion

Ingen kan altså er bedre eksempel?

> [...]
> enorm sammenlignet med moderne værker. Det har forbrugerne vel gavn
> af? Vil du påstå at entropi ikke anvendes under konstruktion af

Både kraftvarmeværker og biler minimerer varmespild, og gør det lige
godt om de kender entropifilosofien og formlerne

Bilmotorer er nu i stigende grad så økonomiske at man må særskilt
varme chaførens rum op, for der kommer ikke spildvarme til ham, af
betydning

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 30-11-05 10:22

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> writes:

> De få energiingeniører, der finder på at spilde tiden med
> entropi-udregninger ved godt at det er blær og ikke fremmer produktion

Sikkert, ligesom diskussioner på usenet. Men når så mange andre
anvender det, kan man måske med en åben indstilling lære noget.

Jeg ville gerne lære at forklare om optimering af dampkraftværkers
processer uden at bruge entropi.

> Både kraftvarmeværker og biler minimerer varmespild, og gør det lige
> godt om de kender entropifilosofien og formlerne

Ligeledes ser jeg frem til et eksempel på konstruktion af et nyere
kraftværk hvor der ikke er brugt entropi i beregningerne.

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 26-11-05 22:29

Brian Elmegaard wrote:
> [...]
> (http://www.dr.dk/p1/gaardbo/arkiv.asp?action=showarticle&id=41666)
> nævner Christian Stadil efter ca. 35 minutter at en ungarsk psykiater

Ned med Entropien.

--
Magnus Dreyer dinsdale@diku.dk
Jeg fatter ikke dem, der brokker sig over at man kan høre rumskibene

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 26-11-05 23:05

> Ned med Entropien.

Ned til en lavere energitilstand? Jamen....