Planintegral!
Fra : Tais Claridge

Dato : 24-11-05 22:29

Lad S være det begrænsede plane legeme i xy-planen, der afgrænses af
parablen x = 4y(1-y) og linien y = 2x.

Skitsér S?

Jeg vil gerne finde S, men jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal gøre mht. x =
4y(1-y); hvordan tegner man den?

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-11-05 22:48

Tais Claridge fortalte:

> [...]
>
> Skitsér S?
>
> Jeg vil gerne finde S, men jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal gøre
> mht. x = 4y(1-y); hvordan tegner man den?

Byt om på x og y. Det svarer til spejling i y=x og forandrer ikke areal.

Mvh
Martin
--
Menneskehedens kulturelle og teknologiske udvikling, som vi kender den,
er uløseligt forbundet med den frie og ubegrænsede ret til kopiering

Fra : Tais Claridge

Dato : 25-11-05 12:43

> Byt om på x og y. Det svarer til spejling i y=x og >forandrer ikke areal.

Opgaven skal afleveres i som computerudskrift...... Dvs. at hvis jeg tegner
funktionerne y = 4x(1-x) og y = ½x (Så har jeg byttet om på x og y i begge
ligninger), så vil arealet ikke ændres? Har jeg forstået det korrekt. Og
herefter er det jo ikke svært at bestemme intergral-grænser.

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-11-05 14:54

Tais Claridge fortalte:

> [...]
> og y i begge ligninger), så vil arealet ikke ændres? Har jeg forstået
> det korrekt. Og herefter er det jo ikke svært at bestemme

Ja. Spejlingen opnås ved at tegne på gennemsigtigt papir og vende det på
hovedet omkring diagonal gennem origo NordØst.

Mvh
Martin
--
Det eneste der morer mig, er alt det der keder andre

Fra : Anders Lund

Dato : 24-11-05 22:51

"Tais Claridge" <taisclaridge@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Lad S være det begrænsede plane legeme i xy-planen, der afgrænses af
> parablen x = 4y(1-y) og linien y = 2x.

Det er jo bare en parabel med toppunkt i (½,1) og som er drejet 90grader i
forhold til hvad du er vant til. Når du bare skal skitsere den, behøver du
ikke vide meget mere. Lav evt et par fix punkter.

Mvh
Anders Lund

Fra : Anders Lund

Dato : 24-11-05 23:34

"Anders Lund" <Anders@SLET-DETTEZaim.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo bare en parabel med toppunkt i (½,1)

sorry: toppunkt (1 , ½)

Mvh
Anders Lund