Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mit galleri
Fra : Michael Schrøder

Dato : 24-11-05 22:13

Jeg har længe haft lyst men ikke rigtig mod, men et sammenfald af en tråd
og
en bannerreklame fik mig igang.

Domæne, 500 Mb plads, og minigal til 352 kr for et år er til at overskue

Og resultatet tja det ligner nok så mange andre, ihvertfald hvis de er
baseret på minigal...

http://schroeder-fotos.dk/gallery/index.php?list=1

- men der er da foreløbig fotos fra en koncert.

Jeg skal lige fange den rette kombination af størrelse og kompression, men
har I ellers gode råd ?

/Michael

Fra : Max

Dato : 24-11-05 22:49

Hej Michael

> Domæne, 500 Mb plads, og minigal til 352 kr for et år er til at overskue

Det var en dyr løsning, kik her http://www.web10.dk/

Mvh Max

Fra : Thomas Kjær

Dato : 24-11-05 23:23

On 2005-11-24, Michael Schrøder <news4mis2@schroeder.dk> wrote:
> http://schroeder-fotos.dk/gallery/index.php?list=1
>
> - men der er da foreløbig fotos fra en koncert.

Hermed lidt kritik til disse billeder.

Jeg synes dine kompositioner er for centrerede. Du bør kigge lidt på
at bevæge nogle af kompositionerne over imod det gyldne snit.

Derudover synes jeg du overbelyser en del på nogen af billederne, og at
du nok bør kigge lidt på at få en hurtigere lukketid på visse af dem.
En lang lukketid er god når den er brugt kreativt, ikke når den kun er i
billedet som en nødvendighed.

Du bør også sortere dine billeder en lille smule mere inden du uploader
dem, så f.eks. billeder som nr. 19 ikke kommer med. At fokus i dette
billede er på trommerne, ødelægger det for mig.

Din hvidbalance ser ud til at være ganske fin, men du kunne godt bruge
at skrue lidt ned for lyset i de mørke områder i billederne.

> Jeg skal lige fange den rette kombination af størrelse og kompression, men
> har I ellers gode råd ?

Størrelsen og kompressionen synes jeg er ret fin. Det ville heller ikke
være noget problem hvis billederne fyldte en smule mere. Jeg kunne dog
godt tænke mig nogle iso-værdier i dit EXIF.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Michael Schrøder

Dato : 25-11-05 08:19

"Thomas Kjær" <tk@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> Hermed lidt kritik til disse billeder.
>
> Jeg synes dine kompositioner er for centrerede. Du bør kigge lidt på
> at bevæge nogle af kompositionerne over imod det gyldne snit.

Ja det er jeg ikke god nok til, på den anden side er billederne pt.
ubeskårede så noget kan reddes.

> [...]
> du nok bør kigge lidt på at få en hurtigere lukketid på visse af dem.
> En lang lukketid er god når den er brugt kreativt, ikke når den kun er i

Der var det lys der var og jeg var på ISO 3200, så der var ikke til en
højere lukketid

> Du bør også sortere dine billeder en lille smule mere inden du uploader
> dem, så f.eks. billeder som nr. 19 ikke kommer med. At fokus i dette
> billede er på trommerne, ødelægger det for mig.

Ja den skal sorteres fra.

> [...]
> være noget problem hvis billederne fyldte en smule mere. Jeg kunne dog
> godt tænke mig nogle iso-værdier i dit EXIF.

Det kunne jeg også, jeg er igang med support-forum for at finde en
løsning...
Mit D100 gemmer åbenbart ISO værdien så Minigal ikke lige finder den.

Tak for kommentarerne.

/Michael

Fra : Simon Nielsen

Dato : 26-11-05 01:06

"Michael Schrøder" <kmdmls@schroeder.dk> wrote in message
> [...]
> ubeskårede så noget kan reddes.

> Der var det lys der var og jeg var på ISO 3200, så der var ikke til en

Ork jo, hvis et billede er overbelyst så kan det sagtens klare en hurtigere
lukkertid.

> Det kunne jeg også, jeg er igang med support-forum for at finde en
> løsning...
> Mit D100 gemmer åbenbart ISO værdien så Minigal ikke lige finder den.

Nikon bruger en anden værdi for ISO end standarten, så det er ikke dit
kamera eller minigal det er galt med, du skal have billederne igennem Nikon
Capture og gemme dem for at man kan læse ISO værdien.

Mvh
Simon

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-11-05 10:42

Simon Nielsen wrote:

> Nikon bruger en anden værdi for ISO end standarten

Hvor har du set det henne?
Så burde Nikon jo ikke kun bruges med. f.eks. en løs lysmåler eller med en
gammeldags non TTL-flash med automatik i selve flashen. Og det kan mit Nikon
da godt.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Thomas Kjær

Dato : 26-11-05 11:05

On 2005-11-26, Jan Bøgh <spamhater@nowhere> wrote:

> [...]
> gammeldags non TTL-flash med automatik i selve flashen. Og det kan mit Nikon

Simon snakker vel EXIF, og ikke ISO værdi som sådan?

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-11-05 11:17

Thomas Kjær wrote:

> Simon snakker vel EXIF, og ikke ISO værdi som sådan?

Nåerh! Så forstår jeg det bedre. Jeg tænkte overhovedet ikke i den retning,
men kan godt se, at det er en nærliggende konklusion ud fra sammenhængen.
Men hvorfor pokker skrev han så ikke dét?

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Simon Nielsen

Dato : 27-11-05 20:53

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Nåerh! Så forstår jeg det bedre. Jeg tænkte overhovedet ikke i den
> retning, men kan godt se, at det er en nærliggende konklusion ud fra
> sammenhængen.
> Men hvorfor pokker skrev han så ikke dét?

Sorry Jan, jeg gik bare ud fra at når vi snakkede billeder og gallerier at
det var nærliggende at man tænkte på EXIF værdi og ikke ISO værdi

Mvh
Simon

Fra : Michael Schrøder

Dato : 27-11-05 21:30

"Simon Nielsen" <news@siho.dk> skrev i en meddelelse

> Sorry Jan, jeg gik bare ud fra at når vi snakkede billeder og gallerier
at
> det var nærliggende at man tænkte på EXIF værdi og ikke ISO værdi

- men ISO værdien står i EXIF det er bare minigal der skal "lære" at vise
den

/Michael

Fra : Simon Nielsen

Dato : 28-11-05 18:59

> - men ISO værdien står i EXIF det er bare minigal der skal "lære" at vise
> den

Jep men Nikon bruger en anden Værdi for at skrive ISO. Den hedder ikke
Sensitivity som på andre kameraer, men noget andet jeg ikke lige kan huske.

Mvh
Simon

Fra : Michael Schrøder

Dato : 29-11-05 08:54

> Jep men Nikon bruger en anden Værdi for at skrive ISO. Den hedder ikke
> Sensitivity som på andre kameraer, men noget andet jeg ikke lige kan
> huske.

Det har jeg også fundet ud af, jeg skal bare lige beslutte om jeg skal bruge
"isofix" på billederne inden upload, eller skifte til "exifer" på minigal.
Det sidste er jeg dog ikke sikker på virker, det første er jeg ikke sikker
på at jeg gider

/Michael

Fra : Simon Nielsen

Dato : 27-11-05 20:52

> Hvor har du set det henne?
> Så burde Nikon jo ikke kun bruges med. f.eks. en løs lysmåler eller med en
> gammeldags non TTL-flash med automatik i selve flashen. Og det kan mit
> Nikon da godt.

Kameraet kan sagtens, men jeg mener EXIF værdien hedder ikke sensitivity som
på så amnge andre kameraer, men noget andet, jeg kan ikke lige huske hvad
den hedder.

Mvh
Simon

Fra : Simon Nielsen

Dato : 24-11-05 23:29

"Michael Schrøder" <news4mis2@schroeder.dk> wrote in message
> [...]
>
> - men der er da foreløbig fotos fra en koncert.
>
> Jeg skal lige fange den rette kombination af størrelse og kompression, men

Det ser fint ud men du skal rense din sensor, ellers skal du klone de
pletter væk Når man har mulighed for at se fullsize billeder er det bare
helt fjong.

Mvh
Simon

Fra : Jakob

Dato : 25-11-05 02:10

In article <43862cf4$0$84027$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, news4mis2
@schroeder.dk says...

> Jeg skal lige fange den rette kombination af størrelse og kompression, men
> har I ellers gode råd ?

Jeg synes du skal lægge dine billeder ud i lidt større format. Jeg
plejer at bruge omkring 900 punkter i bredden så kan dem der kører i
1024 stadig set det uden at scrolle.

800 i bredden er der nok ingen der køre mere.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michael Schrøder

Dato : 25-11-05 08:25

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg synes du skal lægge dine billeder ud i lidt større format. Jeg
> plejer at bruge omkring 900 punkter i bredden så kan dem der kører i
> 1024 stadig set det uden at scrolle.
>
> 800 i bredden er der nok ingen der køre mere.

Nogen er der, men dem lytter vi ikke længere til

Synes du ikke det er et problem når de bliver for høje ?

Når du bruger 900 i bredden er det så den størrelse galleriet viser eller
laver det den størrelse du uploader som bliver resized til noget andet,
eller har du også en størrelse størrer ?

/Michael

Fra : Jakob

Dato : 25-11-05 12:32

In article <4386bc44$0$46993$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
kmdmls@schroeder.dk says...

> Synes du ikke det er et problem når de bliver for høje ?

Du har lidt ret :0), har lige checket og hvis man skal være fuldstændigt
fri for at scrolle så er 800 mere passende men det kan de alså også
sagtens være.

http://www.bionaut.dk/gallery/index.php?id=138

Hvis det er højformat skal de selvfølgelig være mindre men omkring 550 i
højden er ok.

> Når du bruger 900 i bredden er det så den størrelse galleriet viser eller
> laver det den størrelse du uploader som bliver resized til noget andet,
> eller har du også en størrelse størrer ?

Jeg bruger også minigal, og det viser dem i den størrelse de bliver lagt
op i.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : .Kody

Dato : 25-11-05 10:48

"Michael Schrøder" <news4mis2@schroeder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> baseret på minigal...
>
> http://schroeder-fotos.dk/gallery/index.php?list=1
>
> - men der er da foreløbig fotos fra en koncert.

Flot..

Installerede du "GD graphics library" for at få det til at virke ?

..Kody

Fra : Per

Dato : 26-11-05 20:53

> http://schroeder-fotos.dk/gallery/index.php?list=1
>
> - men der er da foreløbig fotos fra en koncert.

LoL du har et par billeder af min gamle skole kammerat Henrik Lünbeck ;P