Crazytown og Red Hot Chili Peppers!
Fra : Andrew

Dato : 10-06-01 22:21

HEJ

Hvordan kunne Crazytown få lov til at tyvstjæle Pretty Little Ditty fra
RHCP???

Det er nok noget af det groveste tyveri jeg længe har oplevet!

Det bakker bare op omkring synspunktet om at der er mere musikalitet og stil
over 2 sekunders musik fra Red Hot Chili Peppers end der er over Crazy Towns
samlede værker!

FØJ FØJ FØJ!
DE SKULLE SKAMME SIG!

Mvh And

Fra : nikolaj borg

Dato : 10-06-01 22:38

"Andrew" <andvalen@vip.cybercity.dk> wrote in message
> HEJ
>
> Hvordan kunne Crazytown få lov til at tyvstjæle Pretty Little Ditty fra
> RHCP???

Tjah, de hentede den vel på Napster .

Nej, spøj til side. Lad os lige slå fast, at de _ikke_ har stjålet nummeret.
De har samplet 10 sekunder guitar fra den og brugt det i et nyt nummer. Om
Butterfly er bedre end Pretty little Ditty kan diskuteres, men der er vist
ingen tvivl om, hvilket nummer der har solgt bedst.

> Det er nok noget af det groveste tyveri jeg længe har oplevet!

Hmm, hvorfor det? Det er som sagt kun 10 sekunder. Hvad er der specielt
groft i det?

> [...]
stil
> over 2 sekunders musik fra Red Hot Chili Peppers end der er over Crazy

For at citere Henrik Milling fra funkshowet (manden bag
sample-laboratoriet): "Der er kun een forskel på gode og dårlige kunstnere.
Gode kunstnere sampler kun fra de bedste.

Debatten omkring "tyveriet" har været oppe før. Svar venligst på følgende
spørgsmål:

1. Mener du, at de to numre er ens? Det ene nummer er et syret instrumental
nummer, det andet et poppet stykke rap-rock (?).

2. Bliver Butterfly dårligere af, at du ved, at de har samplet guitaren fra
RHCP?

Mvh.

/Nikolaj

Fra : Andrew

Dato : 11-06-01 18:26

> 1. Mener du, at de to numre er ens? Det ene nummer er et syret
instrumental
> nummer, det andet et poppet stykke rap-rock (?).

NEJ, langt fra. Butterfly er 10 sekunders sample fra RHCP's nummer kørt i
sløjfe med noget "i øjeblikket ååh så moderne" røvsyg rap ovenpå!
Fuldstændigt intetsigende og lamt!
RHCP's er fedt og hjemmelavet. De kæler for deres instrumenter og finpudser
og LAVER DET SELV!

Jeg er PISSE træt af de der grupper der lever på en bølge hvor de bare tager
til sig fra andre og inkasserer grunkerne! Jeg ka' ik' snup' det!

> 2. Bliver Butterfly dårligere af, at du ved, at de har samplet guitaren
fra
> RHCP?

JA!

Mvh And

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 24-06-01 14:07

"Andrew" <andvalen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> fra
>
> JA!

Nej, egentlig ikke, men det er uoriginalt, og det tager al charmen væk fra
det geniale Pretty Little Ditty-nummer - godt nok er Crazytown og RHCP
åbenbart gode venner, derfor har RHCP hjulpet dem med dette nummer.

Mvh. Johan S. Jensen (Jacob W. Jensen er min storebror)

Fra : Andrew

Dato : 11-06-01 18:26

> [...]

til sig fra andre og inkasserer grunkerne! Jeg ka' ik' snup' det!

> 2. Bliver Butterfly dårligere af, at du ved, at de har samplet guitaren

JA!

Mvh And

Fra : Troels

Dato : 14-06-01 13:47

> Jeg er PISSE træt af de der grupper der lever på en bølge hvor de bare
tager
> til sig fra andre og inkasserer grunkerne! Jeg ka' ik' snup' det!

Er du sikker på at royalties'ene ikke går til rhcp?? Er det ikke meget
almindeligt at de går til det oprindelige band, når man sampler??

/Troels

Fra : Invader Zim

Dato : 14-06-01 21:56

"Troels" <tllund@hotmail.com> wrote in message

> tager
> >
> Er du sikker på at royalties'ene ikke går til rhcp?? Er det ikke meget
> almindeligt at de går til det oprindelige band, når man sampler??
>

> /Troels

såvidt jeg kan huske kommer det vidst an på hvor gammel sangen er, og hvor
langt samplet man bruger er.
jeg kan bare ikke huske hvor gammel sangen højst må være, og hvor langt
samplet mindst må være før det oprindelige band får royalties'ne. heh.

-Invader Zim

Fra : Limén

Dato : 11-06-01 23:36

> [...]
> Butterfly er bedre end Pretty little Ditty kan diskuteres, men der er vist
> ingen tvivl om, hvilket nummer der har solgt bedst.

Jeg ville ikke have noget imod tyveriet hvis Crazytown så ellers havde lidt
talent selv. Resten af deres album er nærmest pinligt dårligt. Den eneste
grund til at Crazytown nu bliver mangemillionærer er at Frusciante lavede et
af de fedeste riff's nogensinde for ti år siden. Og det gør mig sur fordi i
de mange hundrede millioner uoplyste pop-sind vil æren gå til Crazytown og
ikke Frusciante.

Det gør mig sur og så kan "Butterfly" være nok så fængende.

VH MIKKEL

Fra : Andrew

Dato : 12-06-01 11:09

SÅDAN skal det være!

Fra : Butch

Dato : 11-06-01 00:36

> [...]
stil
> over 2 sekunders musik fra Red Hot Chili Peppers end der er over Crazy

Jeg synes nu de bruger samplen på en fed måde.. De to numre er helt
forskellige - og begge gode.
-Butch

Fra : Peter G.

Dato : 10-06-01 23:06

"Andrew" <andvalen@vip.cybercity.dk> wrote in message
> HEJ
>
> Hvordan kunne Crazytown få lov til at tyvstjæle Pretty Little Ditty fra
> RHCP???

Mon ikke de har fået lov af RHCP?

Er der egentlig nogen, som kender reglerne/fremgangsmåden for tilladelse til
brug af musiksamples? Skal man altid have tilladelse fra
kunstnere/rettighedshavere eller er der undtagelser?

--
M.v.h. / Kind regards, Peter
"Barely Living, But I'm Living Large"

Fra : Lars Bernau

Dato : 11-06-01 15:20

In article <9g1ntq$fs4$1@news.inet.tele.dk>,
PeterPedal73@FJERNDETTEHotmail.com says...

> Er der egentlig nogen, som kender reglerne/fremgangsmåden for tilladelse til
> brug af musiksamples? Skal man altid have tilladelse fra
> kunstnere/rettighedshavere eller er der undtagelser?

Jeg mener at kunne huske at, og hæng mig nu ikke op på det, det kommer an
på hvor meget du sampler af et nummer. Jeg syns a kunne huske noget om
under 8 takter, så skal man ikke have tilladelse. Men denne oplysning er
fra sidst i 80'erne, inden det blev så udbredt at låne fra andre som det
er i dag.

/Lars

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 24-06-01 14:08

"Peter G." <PeterPedal73@FJERNDETTEHotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Andrew" <andvalen@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Mon ikke de har fået lov af RHCP?

Jo, det har de da - men det gør jo ikke nummeret federe...

Fra : John K

Dato : 24-06-01 18:12

> Jo, det har de da - men det gør jo ikke nummeret federe...

Det gør det sku' da heller ikke dårligere.

Mvh

John K

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 25-06-01 20:04

Nej - du har ret!!! Jeg modsagde i virkeligheden mig selv, for det eneste
der gør det nummer bare en lille smule værd at lytte til, er jo netop det
dér lille guitar og basriff, så... det jeg mener er blot, at jeg synes de
ødelægger RHCP-nummeret ved at bruge det på den måde, men det er jo bare
mig...

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 24-06-01 14:10

> [...]
stil
> over 2 sekunders musik fra Red Hot Chili Peppers end der er over Crazy

Du har så evig ret. Er der i øvrigt nogen her i gruppen der skal se Red Hot
Chili Peppers live i Parken den 21. august??? Bare nysgerrig, for det skal
jeg selv!!!

Fra : Martin Krat

Dato : 24-06-01 22:14

Det skal jeg!

Fra : Limén

Dato : 25-06-01 00:38

"Jacob W. Jensen" <jensen@jacobwaage.dk> wrote in

> Er der i øvrigt nogen her i gruppen der skal se Red
> Hot Chili Peppers live i Parken den 21. august??? Bare nysgerrig, for
> det skal jeg selv!!!

Jep, moi!! Det bliver rigtigt fedt!!

VH MIKKEL