Spørgsmål om MCO-ungkat
Fra : Heksemutter

Dato : 24-11-05 20:26

Hej.
Min datters dp har overtaget en kastreret hankat på ca. 1½ år. Han er vildt
lækker, super temperament og trives godt, men han er MEGET tynd. De
tidligere ejere har af ukendte grunde fodret ham med light/diet foder.
I følge dp har han en rigtig god appetit.
Er det normalt for ungkatte - MCO at være tynde eller kan han være syg, have
orm... etc ???
Vi snakkede lige om det i dag, og jeg mener nemlig at have hørt noget med
MCO udvikling. Kan det passe de er op til 4 år omat blive udvoksede ?
Håber på lidt hjælp, der er jo ingen grund til at blive ruineret af en
dyrlæge hvid det er normalt for en MCO at være tynd i den alder :)
Skal lig egentage at katten virkelig trives godt - at han absolut IKKE
virker syg på nogen måde.

Stine

Fra : Hanne Engermann

Dato : 24-11-05 23:01

> [...]
> dyrlæge hvid det er normalt for en MCO at være tynd i den alder :)
> Skal lig egentage at katten virkelig trives godt - at han absolut IKKE

Tro da pokker, han er tynd med den fodring, og han prøver jo at
kompensere for den manglende næring ved at spise så meget desto mere!
Og jo, det er meget normalt for en FERTIL ungkat at være tynd, da han i
den alder kun har én ting i hovedet, nemlig damekatte, men med en
kastrat skulle det gerne være noget andet. Spørgsmålet er selvfølgelig
også, hvornår han er kastreret, og hvor aktivt et liv han har i
dagligdagen.

Man siger som tommelfingerregel, at en Maine Coon er færdig med sin
knogleopbygning ca. 2 år gammel, og de næste par år kommer så fylden,
altså muskelmasse m.m.

Men igen: Nogle MCO'er hører til den kompakte ende af skalaen, mens
andre ligger i den modsatte ende og altså er lange og slanke.

Hvis han ikke allerede har skiftet foder, skal det gøres. Giv ham
killingeprodukter, til han har fået noget sul på kroppen og skift så
over til voksenfoder.
Ellers kan I under "Vejledning" på min hjemmeside www.mega-mco.dk bl.a.
læse om fodring.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann (opdrætter af MCO siden 1988)
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 25-11-05 20:27

"Heksemutter" <xxxxxxxx@city.dk> wrote in message
> [...]
> dyrlæge hvid det er normalt for en MCO at være tynd i den alder :)
> Skal lig egentage at katten virkelig trives godt - at han absolut IKKE

Det er forskelligt fra linier til linier og kat til kat hvordan de er
bygget. Ja ungkatte kan være slanke, men vil ikke kalde dem for tynde.
Knoglerne skal ikke stikke ud, hvis du ved hvad jeg mener.
Generelt vil jeg sige at en ung mco simpelthen æder en ud af huset. Derfor
er det mig ubegribeligt at han har fået light foder. Giv ham noget godt
voksenfoder og se hvordan han reagerer.
Det er okay at han er slank, men hvis han er virkelig tynd, så synes jeg at
han burde have et dyrlægetjek. Det tror jeg at alle vil være bedst tjent
med. Han kan godt have orm eller andet uden at være påvirket af det. Men med
et godt kvalitetsfoder skal han da have.

Held og lykke med ham.

Fra : Heksemutter

Dato : 25-11-05 23:48

Takker for svarene :)

Vil lige skynde mig at sige at han er kommet på alm. godt voksenfoder. Min
dp har kun haft ham nogle få 3-4 uger og vi har også snakket om det
underlige i at han netop fik light/diet foder, men vi kom frem til at det
måtte skyldes at han var kastreret og "angst" for nyre/bækken-infektioner
eller hvad det nu lige er det hedder.'
Han er meget aktiv :)
Og han er meget lang og slank i bygning. lækker pels, umiddelbart ser han
ikke ud til at fejle noget, højst et ormeangreb. Dp har vist bestilt til et
tjek af ham hos dyrlægen :)

Stine