British Shorthair
Fra : Calle

Dato : 24-11-05 20:24

Hej Gruppe -

Vi har planer om at anskaffe os en ny kat ( British Shorthair ) men
kender ikke så meget til racen.
Vi har læst at det skulle være en rolig kat, men hvad med pelsen -
er der noget vi skal kigge efter når vi udvælger en killing ?
Kan man se på killingen om den bliver til den bamsekat som vi ser
på udstillingerne - håber på lidt hjælp så vi får købt den rigtige.

Venlig hilsen -
Calle

Fra : JytteJ

Dato : 24-11-05 23:16

"Calle" <nordteknikspam@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan man se på killingen om den bliver til den bamsekat som vi ser
> på udstillingerne - håber på lidt hjælp så vi får købt den rigtige.

Hvis du køber en "rigtig" brite, altså får stamtavle med osv. vil den
blive
mere eller mindre bamset når den bliver voksen. Der er nogle opdrættere
der
lægger meget vægt på om pelsen er crisp, jeg tror nok at dvs. at hårerne
står op, ligesom plyds.
Jeg har selv en hun brite, hvor dette crispe ikke er så udtalt især på
ryggens nedre del. Jeg synes selv pelsplejen er til at overse. Jeg
"groomer"
hende jævnlig, ellers havner underulden på gulvet, og ligner til
forveksling
nullermænd.
Men en brite er hun, rolig, ofte afventende, men kan skam godt flytte
poterne når hun leger.
Dejlig race.

Vh
JytteJ

Fra : Gainsbourg

Dato : 25-11-05 02:41

> Vi har planer om at anskaffe os en ny kat ( British Shorthair ) men
> kender ikke så meget til racen.

Tillykke med beslutningen - det er en skøn og meget harmonisk race. Jeg vil
dog lige spørge, om I har overvejet at anskaffe 2 samtidig? Det er mere end
dobbelt glæde - både for jer og for katten(e) og I får en række fordele af
at have 2 sammen.

> Vi har læst at det skulle være en rolig kat..

Ja, briter er ikke sådan at ophidse. Briter med colourpoint gener har dog en
lille tendens mod det mere livlige, og fuldfarvede mod det mere rolige - men
selv en livlig brite er en meget jordbunden kat.

> [...]
> Kan man se på killingen om den bliver til den bamsekat som vi ser
> på udstillingerne - håber på lidt hjælp så vi får købt den rigtige.

Som udgangspunkt er alle briter med Felis Danica stamtavle avlet efter de
samme retningslinjer. Forskellige opdrættere har dog mere eller mindre
bamsede linjer, ligesom nogle opdrættere er heldigere/dygtigere til at lave
gode, racetypiske kuld, end andre. I det samme kuld kan også sagtens både
være gode, bamsede killinger med fantastisk pels, der har alle kvaliteter
til at blive udstillings eller avls-kat og mere "letbyggede" killinger med
for "mohair-agtig" pels, der "kun" egner sig som kælekat, da de ikke er
racetypiske nok til at blive udstillet eller indgå i avl. Det kan være en
god ide, at vælge en killing fra et velrennomeret opdræt og efter
racetypiske/præmierede forældre, hvis I vil være mere sikre på at få en
klassisk brite.

Killingers pels er anderledes end den voksnes og det kan derfor kræve lidt
træning at spotte om man har fat i en killing, med potentiale for at udvikle
en god tæt opretstående pels som voksen. Som udgangspunkt må killingens pels
ikke være for lang, blød eller "mohair-agtig", men skal hellere være lidt
strid, tæt og kort. Så har katten større chancer for en god britepels som
voksen. Det er også en god ide at se på forældrenes og måske også
bedsteforældrenes pels.

I skal også være opmærksomme på hvilken "type" brite I går efter. I vores
nabolande præmieres stort set udelukkende "klassiske" briter, dvs med kort,
men naturlig næse - og absolut ikke med "stop" (som hos en perser). Desværre
(vil nogen mene) har der i de seneste år i Danmark været præcedens for at
præmiere lidt atypiske "nye" briter, med større øjenspejl og stop på næsen.
Disse ansigtstræk har man opnået bl.a. ved at parre perserkatte ind i
linjerne. Om den "nye" brite er bedre eller dårligere end den "klassiske" er
selvfølgelig helt og aldeles en smagssag. Der er dog nogle aspekter, man
skal være opmærksom på, ved de nye "typede" briter.

Briten har traditionelt været en meget "naturlig" kat, der selv kunne pleje
sin pels, ikke havde arvelige sygdomme eller luftvejs, ryg, bid eller
øjenproblemer, men man ser en stigende tendens til typede briter med så
stort øjenspejl, at øjnene konstant løber livet igennem, stop på næsen - og
nu også langhårede briter med perserpels.

Da perser-racen desværre er meget hårdt ramt af den arvelige, dødelige
sygdom PKD Polycystisk Kidneydisease (dyrlæger anslår at 25-30% får
sygdommen), risikerer man nu også at købe en killing med denne frygtelige
sygdom, når man køber en brite. Der er derfor ikke nogen grund til at købe
fra et opdræt der ikke tester for PKD! En ret enkel gentest afslører om
dyret bærer sygdommen og den seriøse opdrætter tester derfor alle dyr før de
indgår i avl. I bør derfor vælge et PKD frit opdræt og bede om en en
fotokopi af den negative PKD attest for begge killingens forældre. Hvis I
ikke kan få det, vil jeg anbefale, at man vælger et andet opdræt.

I skal ikke lade jer nøje med forsikringer om, at "deres katte skam ikke
fejler noget" og "de kender kattens linjer" eller med en attest på kun den
ene forældre. Katten dør som oftest først af sygdommen i 5-7 års alderen
(nogle dør dog allerede som ungkatte) og da avlkatte ofte er ganske unge kan
der være mange generationer op, før nogen af kattens familie overhovedet er
over 5 år og begyndt at få symptomer. Hvis killingens mor fx. er 2 år,
mormoren 3½, oldemoren 5½ og tipoldemoren 7 år (for nu bare at nævne et
eksempel), så er har killingen 30 direkte forfædre som er under 7 år og hvor
en eller flere sagtens kan bære sydommen skjult, men stadig være "raske".
Man kan altså have en killing hvor de nærmeste 30 forfædre er raske når
killingerne er 12 uger, men hvor flere af dem vil dø af sygdommen alligevel.
Man kan derfor risikere at skulle op til killingens 96 tiptip og
tiptiptip-oldeforældre for at finde katte i den kritiske alder. Derfor er en
gentest på begge forældre en 100% sikker metode for at udelukke risikoen for
genetisk nedarvet PKD helt. Man kan også scanne nyrerne når killingen bliver
lidt større, men metoden er usikker og killingen skal være mindst 6-10
måneder gammel, før en ultralydsscanning er nogenlunde pålidelig.

I Sverige, Tyskland og Storbrittanien og til dels også i Norge, tester
næsten alle større opdræt som en selvfølgelighed, så kan man ikke finde den
farve/type killing man søger her hjemme fra et PKD frit katteri, kan man jo
overveje at købe i vores nabolande. Mange svenske opdrættere sælger en del
af deres killinger til Danmark, Tyskland og Holland og kan derfor nemt
arrangere transport af killingen til Danmark, når den tid kommer.

Der er mange gode opdræt og linjer, så tag rundt på nogle udstillinger og
kik lidt efter hvad I kunne tænke jer og tag rundt og besøg nogle opdræt.
Vær ikke bange for at tage jer god tid - og til at takke nej, hvis I ikke
føler jer trygge ved opdrættet. Det er trods alt en beslutning for de næste
10-15 år. Spørg alle I kender og bed om anbefalinger og det modsatte.

Held og lykke - bare spørg løs, hvis I har andre spørgsmål

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Om racen British Shorthair: http://www.netdyredoktor.dk/sw10785.asp
Specialklubben for British Shorthair: http://www.bb-klubben.dk/
Hovedorganisationen for de danske racekatteklubber:
http://www.felisdanica.dk/
Om Polycistisk Kidneydisease: http://www.netdyredoktor.dk/sw11944.asp
Om genetikken bag Polycystisk Kidneydisease:
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=689/sprog=1/grp=2/menu=9/
Om racen Perser: http://www.netdyredoktor.dk/sw10846.asp
Racekatteklubber: http://www.darak.dk/ http://www.jyrak.dk/
http://www.racekatten.dk/ http://www.katteklubben.com/

Fra : Calle

Dato : 25-11-05 20:46

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
end
> dobbelt glæde - både for jer og for katten(e) og I får en række fordele af

Mange tak for begge indlæg - det var lige det vi manglede for at føle os
lidt bedre
rustet når vi skal ud at kigge på "bamsen" / kælekatten.
To katte . . . ja, det var jo nok godt for katten med en artsfælle, men da
der altid
er nogen hjemme i huset, håber jeg vi kan være så meget for en enkelt kat,
at
den bliver tilfreds med at være her : - ))
Der er så mange råd og så megen vejledning at jeg ikke kan kommentere det
hele, men jeg har printet det ud, og har det med i baglommen når vi skal ud
at
kigge.
Når vi får os bestemt og får katten hjem, vil jeg lave kort indlæg her i
gruppen
for at fortælle hvad vi besluttede os til, samt lægge et billede ind i en
binær
gruppe.

Tak for hjælpen - Hav en god weekend.
Calle.

Fra : Hanne Engermann

Dato : 25-11-05 23:28

> [...]
> at
> den bliver tilfreds med at være her : - ))

Uanset hvor meget man er hjemme, og uanset hvor meget man tager sig af
sin kat, så skal der en kat til at slikke en kat bag øret ;>D
I vil få dobbelt så meget kærlighed og opmærksomhed, 50 gange så sjove
oplevelser, og når I skal gå hjemmefra, kan I gøre det med god
samvittighed.

Med venlig hilsen og held og lykke
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : JytteJ

Dato : 26-11-05 12:55

> [...]
> gruppen
> for at fortælle hvad vi besluttede os til, samt lægge et billede ind i

Det må du meget gerne gøre.
Jeg ser frem til at følge med i udviklingen.
Det siges at Briter ikke bryder sig om at blive taget op. Men jeg har en
teori om. at hvis man tager den op lige fra killing af, så vil den også
kunne lide det.
Nu kan vi jo se om det passer, ik ??

Venlig hilsen
JytteJ

Fra : Gainsbourg

Dato : 26-11-05 14:17

[snip]
> Det siges at Briter ikke bryder sig om at blive taget op. Men jeg har en
> teori om. at hvis man tager den op lige fra killing af, så vil den også
> [...]

*He he*, den teori havde vi også før vores første britekilling, men efter en
nøje planlagt indsats med tilvænning, belønning og træning i at blive
løftet, er det stadig ikke lykkedes os, at gøre nogen af vores briter rigtig
glade for at blive taget op.

De kan give pote, komme når man kalder, rulle rundt m.m. - men blive taget
op vil de sørme ikke. De elsker til gengæld, at sidde ved siden af een i
stolen, ligge på ens fødder når man laver mad/vasker op og sove i sengen.
Ved sjældne lejligheder, kommer de og miaver og vil tages op og vil sidde på
skødet i ca. 12 sekunder og det er så nær, som vi er kommet det.

Der skal da nok være nogle briter rundt omkring der kan lide, at blive taget
op eller i hvert fald finder sig i det - men alle de briter jeg har mødt
rundt omkring i forskellige opdræt, har vredet sig og/eller miavet ynkeligt
og/eller siddet stiv som en pind med alle muskler spændt, og kæmpet for at
komme ned med det samme.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Alice

Dato : 26-11-05 15:18

> [...]

> mødt rundt omkring i forskellige opdræt, har vredet sig og/eller miavet
> ynkeligt og/eller siddet stiv som en pind med alle muskler spændt, og

Så må jeg, eller rettere mine to Briter piger være undtagelsen, som
bekræfter reglerne. Begge mine tøzer kan begge li' at blive taget op og
båret på. Og begge springer glad og gerne op på skødet af os. Og jeg synes
nu at de briter jeg kender sagtens kan håndteres og løftes uden problemer.
Måske er det fordi mine er udstillingskatte, og som følge deraf er det jo
rimelig smart, at de er trygge og glade når man bærer rundt på dem ?

MVH
Alice
www.katteinfo.dk

Fra : JytteJ

Dato : 26-11-05 19:36

> [...]
> mødt rundt omkring i forskellige opdræt, har vredet sig og/eller miavet
> ynkeligt og/eller siddet stiv som en pind med alle muskler spændt, og

Jeg synes altså bare det lyder ulogisk at det skulle ligge i generne at de
ikke vil tages op.
Måske er det en slags selvopfyldelsens profeti ? Man "ved" at de ikke
bryder
sig om det, og derfor mere eller mindre ubevidst ikke gør det så meget
allerede fra killing af.
Og så er der jo også andre katte som ikke bryder sig om det.
Jeg så en norsk udsendelse om katte forleden dag i tv. Der blev en mand
interviewet mens han stod med en brite på armen.

Venlig hilsen
JytteJ

Fra : Gainsbourg

Dato : 27-11-05 17:15

> Jeg synes altså bare det lyder ulogisk at det skulle ligge i generne at de
> ikke vil tages op.

Det er ikke spor ulogisk - mange slags adfærd ligger i generne, det er
grundlæggende arvelighedslære

> Måske er det en slags selvopfyldelsens profeti ? Man "ved" at de ikke
> bryder
> sig om det, og derfor mere eller mindre ubevidst ikke gør det så meget
> allerede fra killing af.

*He he* ligesom MCO'er forbliver korthårede, hvis de er så uheldige at komme
hos en ejer, der slet ikke forventer lang pels af dem. Nej, spøg til side,
den tror jeg ikke holder vand

> Og så er der jo også andre katte som ikke bryder sig om det.

Ja, utvivlsomt - men det var nu ikke lige det spørgsmålet gik på.

> Jeg så en norsk udsendelse om katte forleden dag i tv. Der blev en mand
> interviewet mens han stod med en brite på armen.

Ja, der er sikkert en del briter der godt kan lide det. Man ser jo også
huskatte der elsker vand, siamesere der aldrig snakker, persere der er super
aktive og afrikanere der har hvid hud fordi de er albinoer. Den naturlige
variation er stor og mangfoldig (heldigvis).

En opdrætter jeg talte med på en udstilling, havde en teori om, at de briter
der godt kunne lide at blive båret rundt på, tit var "nye" briter med meget
perser i generne, hvor brite-trækket med ikke at kunne lide det, var gået
tabt. Om teorien er rigtig er jo ikke til at sige, men den giver i hvert
fald mening logisk Ved lejlighed kan man jo prøve at lægge mærke til, om
de briter der godt kan lide at sidde på armen, har stort øjenspejl, stop på
næsen eller lignende... En anden teori skulle gå på, at britens pels er
meget isolerende og at de meget nemt får det lidt for varmt og derfor ikke
holder af for meget kropskontakt.

Men afslutningsvis, så gør det vel ikke heller ikke noget, at de hellere vil
sidde ved siden af een på sofaen, end de vil sidde på skødet? Vores katte
spinder himmelhøjt ved enhver berøring - også når det er fordi de bliver
taget op, men de kæmper bare for at komme ned med det samme alligevel. Efter
min mening er det da bare et pudsigt og charmerende karaktertræk - og hvis
man hellere vil have en kat der sidder på skulderen eller skødet hele tiden,
så kan man jo bare vælge en Birma eller en af de mange andre racer i stedet
for

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : JytteJ

Dato : 28-11-05 14:35

> Det er ikke spor ulogisk - mange slags adfærd ligger i generne, det er
> grundlæggende arvelighedslære

Hvilken arvelighedslære ? Hitlers ? Jeg synes at det der siges om briter
mht. at blive taget op, svarer til at sige at sorte i USA er meget
kriminelle, fordi de har sorte gener. Det ligger jo heller ikke i generne
om
man kan lide flæskesteg, farven rød osv.

I det hele taget tror jeg ikke at _adfærd_ kan bestemmes ud fra en eller
anden arvelighedslære.

VH.
JytteJ
..

VH.
JytteJ

Fra : Gainsbourg

Dato : 30-11-05 01:09

> [...]
> om
> man kan lide flæskesteg, farven rød osv.

Jeg nægter simpelthen at blive slået i hartkorn med Adolf Hitler, fordi jeg
refererer til principper fra den basale forskning i genetik, som alle
naturvidenskablige institutioner i Danmark og internationalt, anerkender. Og
jeg synes egentlig din måde at debattere på er enormt ulækker. At sige at
mine udtalelser svarer til racismen mod afroamerikanere eller sammenligne
folk med een af historiens værste folkemordere, fordi du ikke har sat dig
ind i det videnskabelige materiale og ikke er enig med mig, er simpelthen
uacceptabelt.

- Og at sammenligne et venligt og oplysende indlæg, om en katterace kan lide
at blive taget op eller ej, med folkemordet på 6 millioner uskyldige
mennesker, er så pinligt, at jeg slet ikke fatter at du kan få dig selv til
det.

Jeg kan ikke tage nok afstand fra dine uhyrlige påstande og din måde at
debattere på. Hvis din måde at svare på et venligt og seriøst indlæg er, at
sammenligne folk med Hitler, så har du meget at lære om genetik og lige så
meget om at holde en sober tone!

> I det hele taget tror jeg ikke at _adfærd_ kan bestemmes ud fra en eller
> anden arvelighedslære.

Nu er videnskaben ret ligeglad med, hvad du lige går rundt derhjemme og
"tror" - den har længe udelukkende anvendt emperi og statestik, samt krav
for bevisførelse for alle videnskablige teorier - og vi bygger derfor ikke
mere forskning på, hvad folk går rundt og "føler" eller "fornemmer", uden i
øvrigt, at have nogen som helst uddannelsesmæssig baggrund eller
dokumenterbar viden for deres synspunkter.

Een ting er at være uvidende - men det er en anden sag, at være uvidende men
alligevel have en holdning, komme med injurierende udtalelser og i øvrigt
ikke gide høre på fornuft. Jeg vil gerne påpege at _ingen_ af mine
synspunkter på noget punkt er identiske med noget fra den
nationalsocialistiske ideologi og foreslå at du i fremtiden undlader den
slags rendestens-retorik. Jeg vil foreslå dig at tage ind på
hovedbiblioteket og låne noget faglitteratur om den nationalsocialistiske
ideologi, injurielovgivningen, samt at tilmelde dig et kursus i human
biologi og genetik ved et af Danmarks udemærkede universiteter. Så kan du
fortsætte tråden om et par år eller 3, når du er lidt bedre klædt på til
den.

Personligt gider jeg ikke høre flere af den slags stødende udtalelser fra
dig - hverken vedrørende dette emne eller noget andet. Velkommen i mit
killfilter.

*PLONK*