katte og løbetid.
Fra : Soliema

Dato : 24-11-05 14:50

Hejsa i gruppen.
ja, jeg sad bare lige og tænkte over, at mittemuzen skal jo snart
neutaliseres og skal jo ha fat i dyrelægen før, men hvornår "plejer" en
hunkat at gå i løb.?
Har læst mig frem til, at det er ca ved 6 måneder alderen, men har det også
noget med årstiden at gøre, eller er det en gammel skrøne ?

Vil da også på falderebet fortælle, at mittemuzen startede hendes liv her
med en vægt på 825 g og den dag i dag vejer 1725 g. så det går fremad med
hende, men vi er stadig meget i tvivl om, vi har fået hende for tidligt, men
man kan jo kun stole på den person man køber af..

/Anne Mette
--
www.hermeshouse.frac.dk

Fra : Hanne Engermann

Dato : 24-11-05 16:02

> [...]
men
> man kan jo kun stole på den person man køber af..

Tilslutter mig fuldt ud Ann Rudbek's svar, men vil lige tilføje, at det
for fremtiden vil være en god idé at have transportkassen stående fremme
og åben i dagligdagen, så katten er fortrolig med den og ikke kun
forbinder den med noget ubehageligt.

Også god tur fra mig!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Soliema

Dato : 24-11-05 19:26

> [...]
> for fremtiden vil være en god idé at have transportkassen stående fremme
> og åben i dagligdagen, så katten er fortrolig med den og ikke kun

Det var da nogen underligt noget, men jeg kan ikke se Ann indlæg, så jeg kan
se dit Hanne.?

vores Transportkasse er en hyggekrog her hjemme, så det problem er jeg ikke
nervøs for, de løber ud og ind af den hele tiden

/Anne Mette

Fra : Hanne Engermann

Dato : 24-11-05 22:40

> [...]
>
> vores Transportkasse er en hyggekrog her hjemme, så det problem er jeg ikke
> nervøs for, de løber ud og ind af den hele tiden

Der må være gået kuk i det på en eller anden måde. Kan jeg mon have lagt
samme svar to steder?
Min besvarelse ligger nemlig også i tråden om transport, hvor den var
beregnet, og hvor Ann's svar også ligger.

Fra : Hanne Engermann

Dato : 24-11-05 23:20

> [...]
> Har læst mig frem til, at det er ca ved 6 måneder alderen, men har det også
> noget med årstiden at gøre, eller er det en gammel skrøne ?

Tidspunktet for, hvornår en hunkat kommer i løbetid, er afhængig af
flere ting:
Hvilken race, hendes genetiske baggrund, vægt, mængden af dagslys m.m.
Så jo, det har også noget med årstiden at gøre, men det kan snyde meget
med katte, der opholder sig indendørs med kunstigt lys.

> [...]
men
> man kan jo kun stole på den person man køber af..

Vægten er selvfølgelig afhængig af kattens race, men jeg vil nu nok
sige, at en vægt på 825g er påfaldende lidt (faktisk ca. halvdelen af
det, mine MCO-killinger vejer, hvis de kommer hjemmefra ca. 12 uger
gamle). Min egen dyrlæge, og flere med ham, kastrerer både han- og
hunkatte, når de har en vægt på ca. 2 kg. Andre igen har ingen problemer
med at kastrere katte med meget lavere vægt. Jo tidligere en kat bliver
kastreret (både hanner og hunner), jo hurtigere kommer den sig, men
dyrlægen skal selvfølgelig være obs på narkose kontra vægt.
Og så er det for øvrigt en skrøne, at en hunkat skal have haft sin
første løbetid før kastration. Du kan læse om både kønsmodning og tidlig
neutralisering under "Artikler" på min hjemmeside www.mega-mco.dk

> /Anne Mette
> --
> www.hermeshouse.frac.dk

Nu håber jeg, dette svar kommer i den rigtige tråd. Det skulle det gerne
på denne måde ;>D

Fra : SNB

Dato : 25-11-05 02:58

Hejsa!

Det eneste, vi fik af vide af vores dyrlæge, var, at vores hankat skulle
veje 3 kg, før hun ville kastrerer ham.
Og på trods af at han kun er 5 mdr. så har han allerede nået den vægt
En rigtig stor basse, ikke fed, bare stor

Suzan