Hvilke ram ??
Fra : Ukendt

Dato : 24-11-05 12:20

Hej Gruppe

Jeg er blevet enig med mig selv (måske at jeg skal have et ASUS
A8N32-SLI Deluxe bundkort.

Nu Kommer så næste problem. Hvilke ram skal jeg købe?
Jeg skal have 2X512 mb men skal det være HyperX eller ValueRam

Og kan det passe at der "kun" kan komme pc3200 ram i?

--
Hilsen

Kim

"Ud af børnenes mund kommer ord,
som vi voksne aldrig skulle have sagt"

Fra : JK

Dato : 24-11-05 13:06

On Thu, 24 Nov 2005 12:20:25 +0100, "Tommy Trout"
<troutSNABEL-Aadr.dk> wrote:

> [...]
>
>Nu Kommer så næste problem. Hvilke ram skal jeg købe?
>Jeg skal have 2X512 mb men skal det være HyperX eller ValueRam

Jeg kører med Geil Value ram pc3200. Det er udmærket (op til 218 MHz).
Men du mener måske udelukkende kingston.

>Og kan det passe at der "kun" kan komme pc3200 ram i?

Nej, men chipset er jo officielt til 200 MHz på ram, også kaldet
DDR400, eller pc3200. Så det skriver man på salgsiden. Fsb. 250 eller
DDR500 kan bundkortet godt køre med det rigtige ram. Men det er
uofficielt.

Du kan sagtens sætte hurtigere ram i. Med 2 formål: 1) køre med højere
fsb (overclocke) eller 2) køre med hurtigere timings, f.eks. 1T. Eller
det kan naturligvis køre nominelt, og så har du spildt nogle penge, -
du ialfald ikke udnytter p.t.

Så skal du være opmærksom på, at pc4000 ram, f.eks. har dårligere
latency end hurtigt pc3200 ram.

Hvis du vil have top ram, så er der geil ultra, eller corsair af en
slags eller ocz.

mvh

John

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-11-05 14:09

JK wrote:
> [...]
> fsb (overclocke) eller 2) køre med hurtigere timings, f.eks. 1T. Eller
> det kan naturligvis køre nominelt, og så har du spildt nogle penge, -

Hurtigere RAM, fx. DDR500 med 3-4-4-10 timings standard kan ofte køre med
strammere timings ved DDR400-hastigheder (dvs. ~200MHz).
Mit Crucial kan fx. gå så langt som 2-2-2-6 ved 1T og 3.0v (max spænding
godkendt af Crucial).

På min AMD-ting yder hukommelsen bedre ved 200MHz med strammere
timings end det gør ved 250MHz.

Man kan holde MHz nede ved at bruge en divider, hvilket man på Asus
gør ved fx. at sætte den til DDR333 i BIOS.
Jeg kører 235 FSB, og ~196MHz på RAM med den opsætning.

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : michael bs

Dato : 24-11-05 17:26

"Tommy Trout" <troutSNABEL-Aadr.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe
>
> Jeg er blevet enig med mig selv (måske at jeg skal have et ASUS
> A8N32-SLI Deluxe bundkort.
>
> Nu Kommer så næste problem.

Nej, næste problem er at finde et sted, hvor de har dette mobo på lager!!!..
med mindre selfølgelig du har tid til at vente på at det MÅSKE dukker op i
december...måske..

mvh Michael

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 24-11-05 17:30

michael bs wrote:
> Nej, næste problem er at finde et sted, hvor de har dette mobo på lager!!!..
> med mindre selfølgelig du har tid til at vente på at det MÅSKE dukker op i
> december...måske..

Hæhæ... Jeg er stort set lige så frustreret, og oven i købet har Asus så
lige lavet et nyt sparke-røv-motherboard (se min tidligere post). Grr...

Hvad har du i øvrigt ellers tænkt dig at købe, eller er det kun
motherboardet du skifter ud?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : michael bs

Dato : 24-11-05 18:54

"Jeppe Høiby" <test@example.com> skrev i en meddelelse

> Hvad har du i øvrigt ellers tænkt dig at købe, eller er det kun
> motherboardet du skifter ud?

Hvis det er mig du spørger, så ja, kun mobo, da jeg ødelagde det jeg havde.

Men computeren er i øvrigt sprit ny.

Michael

Fra : Tommy Trout

Dato : 25-11-05 00:22

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:4385fe43$0$1792$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "Jeppe Høiby" <test@example.com> skrev i en meddelelse

> Hvis det er mig du spørger, så ja, kun mobo, da jeg ødelagde det jeg
> [...]

Og hvis det er mig du spørger.

Athlon 64 X2 4400+
Asetek VapoChill Micro High End
ASUS Extreme N6600GT
Antec Performance One P180-EU
Sea Sonic S12-500
ZALMAN VF700-CU
En SATA disk af en eller anden slags, nogen anbefalinger?

Er det noget der kan anbefales?

Er Lidt i tvivl om det skal være denne i stedet for Sea sonic'en Hvad siger
I?
Chill Innovation CP-520A2

Hilsen

Kim

Fra : michael bs

Dato : 25-11-05 01:16

"Tommy Trout" <trout@FJERNadr.dk> skrev i en meddelelse

> En SATA disk af en eller anden slags, nogen anbefalinger?

Samsungs 250gb Sata II

mvh Michael

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 25-11-05 18:59

Tommy Trout wrote:
> Og hvis det er mig du spørger.

Det var egentlig jer begge to

> [...]
> Sea Sonic S12-500
> ZALMAN VF700-CU
> En SATA disk af en eller anden slags, nogen anbefalinger?

Det ser godt ud, hvordan med køleren på grafikkortet, larmer den?

Angående SATA-disk, ville jeg kigge på enten Hitachi eller Seagate, men
både WD og Maxtor laver jo også gode diske.

Angående CPU synes jeg man får for lidt for pengene med en 4400+. Jeg
ville enten tage X2 3800+, X2 4200+, Opteron 165 eller Opteron 170.

X2 3800+   2GHz/1MB L2   2.555 kr.
X2 4200+   2.2GHz/1MB L2   3.237 kr.
X2 4400+   2.2GHz/2MB L2   4.028 kr.
Opteron 165   1.8GHz/2MB L2   2.489 kr.
Opteron 170   2.0GHz/2MB L2   3.216 kr.
Opteron 175   2.2GHz/2MB L2   4.086 kr.

Specielt hvis du er til overclocking, så er der meget større mulighed
for at overclocke Opteron CPU'erne, og jeg synes at 4.000 kr. er alt for
mange penge for en CPU der forholdsvis hurtigt mister sin værdi.

> Er det noget der kan anbefales?

OK, du har måske ikke købt delene endnu?

> Er Lidt i tvivl om det skal være denne i stedet for Sea sonic'en Hvad siger
> I?
> Chill Innovation CP-520A2

Jeg ville 100% sikkert vælge Seasonic! Den har fået noget bedre
anmeldelser og rosende ord med på vejen end Chill, men den er
selvfølgelig også dyrere.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : michael bs

Dato : 25-11-05 19:42

> Tommy Trout wrote:
>
> Angående CPU synes jeg man får for lidt for pengene med en 4400+. Jeg
> ville enten tage X2 3800+, X2 4200+, Opteron 165 eller Opteron 170.

Jeg ville klart foretrække 4400 x2 frem for 4200 pga dobbelt op af L2 cache.

> Jeg ville 100% sikkert vælge Seasonic!

Enig.

mvh Michael

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 25-11-05 20:02

michael bs wrote:
> Jeg ville klart foretrække 4400 x2 frem for 4200 pga dobbelt op af L2 cache.

Så ville jeg hellere tage een af Opteron CPU'erne.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Tommy Trout

Dato : 01-12-05 23:17

> Så ville jeg hellere tage een af Opteron CPU'erne.

Kan den også bruges på det bundkort??

Hilsen

Kim

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-05 12:05

> Det ser godt ud, hvordan med køleren på grafikkortet, larmer den?

Det har jeg læst mig til at den gør.

> OK, du har måske ikke købt delene endnu?

Nej jeg er stadig i "overvejelses-fasen" om hvad jeg skal have

Og jo mere jeg overvejer jo mere forvirret bliver jeg sgu
Men jeg kunne godt tænke mig at lege lidt med OC. Er der nogle sider I kan
anbefale til en total grøn newbie ud i OC?

Hilsen

Kim