Kan ikke komme videre - kan nogen hjælpe o~
Fra : Michael Hardersdorf

Dato : 24-11-05 00:52

Hjælp - jeg kan ikke komme videre og vil derfor være meget glad hvis nogen
kan hjælpe med en god ide.

Jeg har følgende

1. Johan Phillip von Hindenburg (04-12-1752 til 1818 ) gift med Luise Beathe
Johane Wessenberg (17-03-1758 til 11-09-1839) har sammen en datter som
hedder Maria Chalothe Catrine.( 1788 til 02-10-1859)

Det skulle denne folketælling bekræfte

Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Fredericia Købstad, , Danmarksgade 409,
409, FT-1801

Johan Philip von Hindenburg, 48, Gift, Hosbonde, Capitain og compn. chef ved
fynske regiment,

Luise Beathe Johane Wessenberg, 43, Gift, Hans kone, ,

Maria Chalothe Catrine, 13, Ugift, Do [deres datter],

2. Det er om hende (Maria Chalothe Catrine) og hendes barn det det hele
drejer sig om.

Ifølge familieoverleveringen er hun sammen med en spansk officer og sammen
får de et barn.

Senere bliver hun tilsyneladende gift med Johan Martin Schulstad og sammen
får de mindst 3 børn.

Om hende (Maria) har jeg følgende folketællinger
Ringkøbing, Hjerm, Holstebro Købstad, Westergade samt de til den førende
stræder, , -, 98, FT-1855

Hansine Svensing, 54, Enke, Bagerinde, , Randers

Nils Hansen Flindt, 25, Ugift, Bagersvend Hendes Søn, , Holstebro

Marie Hindenborg, 66, Fraskilt, Hænders Gjerninger, , Frederitz

Helene Juel, 58, Enke, Hænders Gjerninger, , Randers

Ringkøbing, Hjerm, Holstebro Købstad, Østregade, , 35 B, 100, FT-1845

Johan Matin Schulstad, 46, Gift, , Fuldmægtig paa Amtstuen, Randers

Marie Catrine Hinderup, 56, Gift, , hans Kone, Randers

Samtlige personer i husstanden

ringkoebing, Hjerm, Holstebro Købstad, Holstebroe Kiøbstad, , Øster Gade No.
53b, 22, FT-1834

Johan Martin Schulstad, 38, Gift, , Fuldmægtig før Amtsforv.,

Marie Chrestin Schar Lotte født Hintenburg, 46, Gift, , Hans Koene,

Johan Ludvig [ Schulstad], 14, Ugift, , Deres Børn,

Christian Frederick Wilhelm [ Schulstad], 12, Ugift, , Deres Børn,

Carel Heinrick [ Schulstad], 7, Ugift, , Deres Børn,

3. Om Johan Martin Schulstad har jeg fundet
Ringkøbing, Hjerm, Holstebro Købstad, Sønderlandsgade, , -, 15, FT-1855

Johan Martin Schulstad, 58, Gift, Fuldmægtig ?? Amtsstue
Stemplepapirforhandler og Klasselotterikollecteur, , Randers

Else Marie Bertelsen, 38, Ugift, Tienestepige, , Nørree Lem Sogn

Ringkøbing, Hjerm, Holstebro Købstad, Østregade, , 35 B, 100, FT-1845

Johan Matin Schulstad, 46, Gift, , Fuldmægtig paa Amtstuen, Randers

Marie Catrine Hinderup, 56, Gift, , hans Kone, Randers

Reg. nr: PR-1982 (LAV Landsarkivet for Nørrejylland)

"Schulstad, Johan Martin (1796-1861), stempelpapirforhandler,
lotterikollektør og amtsfuldmægtig i Holstebro, og hustru Marie Christine
Charlotte, f. Hindenburg"

*1 ?1

Yderdatering: 1812 - 1860

Indholdsresumé:

Omfang: 0

Klausuler: -

Bemærkninger: Status: Arkivet er afleveret (se
afleveringsperiode)

Særnr.:

4. Nu mangler jeg så at finde noget på den pige som den spanske officer og
Maria Chalothe Catrine får sammen.

Jeg tror hun hedder Louise Hindenburg og måske er det hende som optræder i
en af de nedenstående folketællinger. Efternavnet er jo lidt specielt. Men
hvordan får jeg det her bekræftet. Er der nogen som har en god ide ?

Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Wendersgade No 497a, , 2den Familie, 617,
FT-1834

Lovise Hindenburg Født Weisenberg, 75, Enke, , Oberstlieutenantinde,
pensioneret,

Frøken Sophie Hindenborg, 46, Ugift, , Børn,

Lovise Hindenborg, 25, Ugift, , Børn,

Karen Holst, 21, Ugift, , Tienestepige,

Bemærk Enken

Frederiksborg, Strø, Vinderød, Frederiksværk, , Huus No. 45., 45, FT-1845

Carl Dalberg, 45, Gift, , Capitain, Inspecteur., Kjøbenh

Albertine Tscherning, 40, Gift, , hans Kone, H i S.

Marie Dalberg, 13, Ugift, , deres Børn, >ditto=[H i S]

Sahra Dalberg, 12, Ugift, , >ditto= [deres Børn], >ditto=[H i S]

Carl Dalberg, 10, Ugift, , >ditto= [deres Børn], >ditto=[H i S]

Anton Dalberg, 6, Ugift, , >ditto= [deres Børn], >ditto=[H i S]

Albertine, 4, Ugift, , >ditto= [deres Børn], >ditto=[H i S]

Alfred Dalberg, 2, Ugift, , >ditto= [deres Børn], >ditto=[H i S]

Louise Hendenburg, 36, Ugift, , Lærerinde., Frederits ??

Christoffer Jørgensen, 24, Ugift, , Tjenestetyende, Ramløse, Fredb.A.

Margrete Jensen, 21, Ugift, , >ditto= [Tjenestetyende], Ølsted S., Fredb.A.

Ane Jensen, 20, Ugift, , >ditto= [Tjenestetyende], Tjæreby, Fredb.A.

Ane Larsdatter, 23, Ugift, , >ditto= [Tjenestetyende], Thorup S, Fredb.A.

mvh

Michael Hardersdorf

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 24-11-05 02:37

"Michael Hardersdorf" <HARDERSDORF.SLET.DETTE@OFIR.DK> skrev i en meddelelse
> kan hjælpe med en god ide.

> Louise Hendenburg, 36, Ugift, , Lærerinde., Frederits ??

Hvis ikke "fruentimmeret" er sendt på landet - eller til hovedstaden måske -
kunne fødslen måske findes i Frederitz ~ Fredericia i +/- 1809.
Måske i Publ.Abs., da barnet må være uægte.

Døbte Fredericia Michaelis 1764-1815 var på arkivalieronline, men der var
Lovise ikke 1808-09-10. Fandt ikke en evt. Publ.Abs.

Fredericia Trinitatis 1806-15 skulle også være online, men netop dette span
nægtede visning i modsætning til perioden før og efter - en fejl der ofte
stødes på www.arkivalieronline.dk - desværre ;-(
Det er blevet betydeligt mere brugbart siden starten, men brugervenligt
ville det være synd at kalde systemet - og børnesygdommene er endnu ikke
overstået.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 24-11-05 13:19

Poul Erik Jensen wrote:
> [...]
> Det er blevet betydeligt mere brugbart siden starten, men brugervenligt
> ville det være synd at kalde systemet - og børnesygdommene er endnu ikke

another possibility is that she was adopted
see kirkeministriet register in Riksarkivet

Hugh W

Fra : Michael Hardersdorf

Dato : 25-11-05 18:30

"Hugh Watkins" <hugh.watkins@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4385af86$0$41142> >
> another possibility is that she was adopted
> see kirkeministriet register in Riksarkivet
>
> Hugh W

Tak for de gode forslag.
Jeg prøver at lede videre.

Michael

Fra : Ole Bech Knudsen

Dato : 25-11-05 19:20

Hej Michael.
I følge Richters "Dødsfald i Danmark 1791-1890" døde Louise Geltzer, født
Hindenburg, 10. maj 1890, som enke efter oberst Johannes Geltzer, død 8.
februar 1878.
(Berlingske Tidende nr. 109/1890 og nr. 35/1878).
Umiddelbart gætter jeg på, at de er døde i København, så Københavns
Begravelsesvæsens protokoller på Københavns Stadsarkiv skulle kunne give
oplysning om begravelsessognet.
Er du heldig, står Louises fødselsdato/sted anført enten i kirkebogen eller
begravelsesvæsenets protokol.
Mvh.
Ole Bech Knudsen

Fra : Michael Hardersdorf

Dato : 25-11-05 22:48

"Ole Bech Knudsen" <obk.aarhus@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> oplysning om begravelsessognet.
> Er du heldig, står Louises fødselsdato/sted anført enten i kirkebogen

Tusind tak - det vil jeg forsøge

Fra : Ole Bech Knudsen

Dato : 25-11-05 23:00

Louise Henriette Margrethe Geltzer, født Hindenburg, døde 10. maj 1890 på
Frederiksberg, Vendersgade 10, 80 år , af alderdomssvaghed.
Mvh.
Ole Bech Knudsen

Fra : Michael Hardersdorf

Dato : 26-11-05 00:15

> Louise Henriette Margrethe Geltzer, født Hindenburg, døde 10. maj 1890 på
> Frederiksberg, Vendersgade 10, 80 år , af alderdomssvaghed.
> Mvh.
> Ole Bech Knudsen

Tusind tak for hjælpen Ole

mvh
Michael

Fra : Ole Bech Knudsen

Dato : 27-11-05 14:06

Hej Michael.

Det var desværre et fejlskud med oberst-enken Louise Henriette Margrethe
Hindenburg, som døde på Frederiksberg 1890.
I følge folketællingen 1890 var hun født i Flensburg.

Her følger den "rigtige" Louise´s dåb fra Fredericia Michaelis kirkebog
1809:

"Den 17. marts 1809 blev frøken Marie Christine Charlotte v. Hindenburgs
uægte barn i kirken døbt og kaldet Christine Louise, til dåben båret af
frøkenens moder frue majorinde Louise Beate Johanne v. Hindenburg. Fadderne
vare frøken Christiane Auguste Cathrine v. Redstedt, hr. capitain Adolph
Friderich v. Schuchardt af Sjællandske Jægerkorps´ anden bataillon, hr.
capitain Christian August v. Priess, og hr. Georg Wilhelm Burgsdorff, borger
og medlem af det ridende korps her i staden. Som fader til barnet er udlagt
Leon Kremer/Cremer, chirurg ved den franske armés felthospital her i staden
anlagt forrige år.
NB. Moderens dåb anført side 209."

Christine Louise Hindenburg opholdt sig hos bedstemoderen frue
oberstlieutnantinde von Hindenburg, født Wesenberg, i Fredericia, da hun
blev konfirmeret i Michaelis Kirke 1. søndag efter påske 1823.
Dom angående kundskab og opførsel: Fortrinlig god.

Mvh.
Ole Bech Knudsen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 28-11-05 01:24

> "Den 17. marts 1809 ... kaldet Christine Louise,

Godt gået Ole - den burde jeg også have fanget da jeg gik bogen igennem på
arkivalieronline ;-(

Fra : Michael Hardersdorf

Dato : 09-12-05 23:17

> [...]
> I følge folketællingen 1890 var hun født i Flensburg.
>
> Her følger den "rigtige" Louise´s dåb fra Fredericia Michaelis kirkebog

Hej Ole

TUSIND TAK for dit flotte svar .... det glæder mig meget.
Jeg har desværre været bortrejst og har derfor først set dit svar nu, men
håber jeg en dag kan gøre gengæld.

Michael