Dropdown menubar - nyt problem
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-11-05 23:44

Mu jeg havde så stort held med min tidligere posting,
vover jeg at præsentere en ny "udfordring", stadig
vedr. mit problembarn:

http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks14.html

Betragtet i Firefox vil den opmærksomme iagttager kunne
se en ganske smal margin over link nr. 4 i undermenuerne.

Den optræder også i de tidligere eksempler, eks10.html -
eks12.html, så det har altså ikke noget at gøre med de
ændringer, der er nu er gennemført med hensyn til
undermenuernes bredde.

Bemærk at denne margin viser sig uanset om det aktuelle
listepunkt har en undermenu eller ej, sammenlign
Introduktion/Rumfart og Indre planeter/Mars med Ydre
planeter/Neptun.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-11-05 02:01

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Betragtet i Firefox vil den opmærksomme iagttager
> kunne se en ganske smal margin over link nr. 4 i
> undermenuerne.

Jeg kan ikke lige få øje på den - testet med FF ver. 1.5.

Jeg har dog set noget tilsvarende i FF med nogle af de
menuer der bliver genereret med
http://accessify.com/tools-and-wizards/developer-tools/list-o-matic/
så jeg kender godt problematikken - og det er kun i FF
det optræder.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Christoffer

Dato : 24-11-05 09:14

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke lige få øje på den - testet med FF ver. 1.5.
hvis du holder musen over den, kan du tydeligere se forskellen, på onover
farven og den hvide baggrundsfarve der bliver tilbage.

Kan dog ikke umiddelbart finde nogen løsning.

--
Christoffer

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-11-05 00:43

Christoffer skrev:

> hvis du holder musen over den, kan du tydeligere se
> forskellen, på onover farven og den hvide baggrundsfarve
> der bliver tilbage.

Fejlen er tilsyneladende forsvundet ved opgradering til
Firefox 1.5 - den er der heller ikke mere i de omtalte
menuer fra List-o-matic.

> Kan dog ikke umiddelbart finde nogen løsning.

Der er kun den løsning at optatere browseren, da det
sikkert er en fejl i de tidligere versioner.

Hvilken version har du og Jørgen testet med?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-11-05 11:41

Allan Vebel wrote:

> Hvilken version har du og Jørgen testet med?

Jeg har nu lavet en ny udgave af eksemplet:

http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks14.html

I artiklen skriver jeg dels, hvordan jeg har implementeret
Allans gode råd og dels den lille skønhedsfejl, som viser
sig i Gecko-browsere, men ikke i FF 1.5 (RC2).

Jeg har også en redegørelse for hvilke browsere, jeg har
testet menuen i.

Tilbagemeldinger fra Safari-brugere ville være velkomne.

Menuen er stadig langt fra perfekt: Hvis man indsætter en
linktekst i en undermenu, som er længere end de 10em, der
er default bredden på a-markøren, deles linien ved de 10em,
medmindre den overordnede li-markør får egenskaben
white-space:nowrap.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Tidemann

Dato : 25-11-05 17:09

"Jørgen Farum Jensen" skrev

> [...]
> er default bredden på a-markøren, deles linien ved de 10em,
> medmindre den overordnede li-markør får egenskaben

Borderen på højre side af undermenuerne er rykket ind (1px måske?) i FF.
http://www.mariannes.frac.dk/border.gif Hvorfor det??

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-11-05 17:31

Tidemann skrev:

> Borderen på højre side af undermenuerne er rykket ind
> (1px måske?) i FF. http://www.mariannes.frac.dk/border.gif
> Hvorfor det?

Hvilken version af Firefox har du brugt?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Tidemann

Dato : 25-11-05 18:35

"Allan Vebel" skrev

> Hvilken version af Firefox har du brugt?

FF 1.0.4

Det er det samme i Netscape 8.0 beta (men der står version 0.9.6 i "about
Netscape") og der er den lille margin også.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-11-05 18:37

Tidemann wrote:

> Borderen på højre side af undermenuerne er rykket ind (1px måske?) i FF.
> http://www.mariannes.frac.dk/border.gif Hvorfor det??

Tak for meldingen. Jeg kan ikke se den effekt, du illustrerer,
i nogen af de browsere, jeg fortæller om i artiklen.

Jeg kan se, det er et skærmdump fra Firefox, hvilken version?

Jeg installerede i går FF 1.5, RC 2 med Dansk Laguage Pack.
Det er den jeg bruger, for at problemet til at gå væk (sic!)

Jeg mener ikke, man kan køre to versioner af FF på samme
maskine, men jeg har da ikke prøvet, har nogen her?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-11-05 20:00

Den 25-11-05 18.36 skrev Jørgen Farum Jensen følgende:

> Jeg mener ikke, man kan køre to versioner af FF på samme
> maskine, men jeg har da ikke prøvet, har nogen her?

Det kan man sagtens. Men der kan vist være problemer med at køre to på
samme tid - de kan i hvert fald ikke dele den samme profil.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nem backup af Mozilla, Firefox og Thunderbird med MozBackup.

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-11-05 20:46

Kim Ludvigsen skrev:

> Det kan man sagtens. Men der kan vist være problemer
> med at køre to på samme tid - de kan i hvert fald ikke
> dele den samme profil.

Det er også min oplevelse. Jeg prøvede at installere 1.07
og 1.5 i hver sin mappe, og det gik da også fint, men jeg
kan ikke have begge versioner på skærmen samtidig. Er
1.5 åben, og jeg forsøger at åbne 1.07, er det 1.5 der åbner
- og omvendt.

Derefter skrottede jeg 1.07, da den har den fejl. Jeg har
samlet alle list-o-matic-menuerne, og det er især denne
der har fejlen:
http://html-faq.dk/testsider/listomatic.asp?style=lom9.css

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-11-05 22:04

Den 25-11-05 20.45 skrev Allan Vebel følgende:

> [...]
> kan ikke have begge versioner på skærmen samtidig. Er
> 1.5 åben, og jeg forsøger at åbne 1.07, er det 1.5 der åbner

Jeg ved ikke, hvordan det gøres i Windows, men i OS/2 kan man godt køre
flere samtidig, hvis man kører dem med specielle path- og
libpath-statements. Og igen, forudsat de også benytter forskellige profiler.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en lille, praktisk og helt gratis lommeregner i proceslinjen.

Fra : Tidemann

Dato : 25-11-05 20:36

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg mener ikke, man kan køre to versioner af FF på samme
> maskine, men jeg har da ikke prøvet, har nogen her?

Nu har jeg installeret FF 1.5 RC 2 og Netscape 8.0.4 (ikke beta) og det giver
samme resultat!
Kan det være en indstilling (hos mig) et sted??

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-11-05 23:45

Tidemann wrote:

> Nu har jeg installeret FF 1.5 RC 2 og Netscape 8.0.4 (ikke beta) og det giver
> samme resultat!
> Kan det være en indstilling (hos mig) et sted??

Mystiskere og mystiskere.
Er du sikker på du ikke læser fra din cache?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Tidemann

Dato : 26-11-05 01:32

"Jørgen Farum Jensen" skrev

> Mystiskere og mystiskere.
> Er du sikker på du ikke læser fra din cache?

Yes, jeg har tømt og ryddet op.............
Og nu har jeg tømt og ryddet op igen og det hjalp
Har du ændret noget i mellemtiden??

Fra : Tidemann

Dato : 26-11-05 01:43

"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev i en meddelelse
> "Jørgen Farum Jensen" skrev

> giver

> Yes, jeg har tømt og ryddet op.............
> Og nu har jeg tømt og ryddet op igen og det hjalp
> Har du ændret noget i mellemtiden??

Og nu melder jeg pas!! Den gør det igen.....

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-11-05 02:04

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Er du sikker på du ikke læser fra din cache?

Det kan ellers klares ret enkelt, og især på testsider:
http://html-faq.dk/1006.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Frank

Dato : 25-11-05 17:34

Jørgen Farum Jensen skrev:

> [...]
> Allans gode råd og dels den lille skønhedsfejl, som viser
> sig i Gecko-browsere, men ikke i FF 1.5 (RC2).

Jeg fandt ud af at "den lille skønhedsfejl" forsvinder i Fx 1.07 Win32 hvis
skriftstørrelsen ændres fra 80% til 75% (hverken mere eller mindre!). Det var
måske et spor?...

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-11-05 19:01

Frank wrote:

> Jeg fandt ud af at "den lille skønhedsfejl" forsvinder i Fx 1.07 Win32 hvis
> skriftstørrelsen ændres fra 80% til 75% (hverken mere eller mindre!). Det var
> måske et spor?...

Godt spor, selvom jeg synes skriften bliver lige lovlig lille.

Jeg vil prøve at fifle lidt med procenter og em-størrelser,
for at se om jeg bibeholde den nuværende størrelse, men
få has på problemet alligevel.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Frank Olieu

Dato : 26-11-05 03:25

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Jeg har også en redegørelse for hvilke browsere, jeg har
> testet menuen i.
>
> Tilbagemeldinger fra Safari-brugere ville være velkomne.

- Jeg har lige testet menuen i Konqueror (Linux/KDE browser, som har samme
'KHTML' engine som Safari) og dér ser menuen helt fin ud...

- Samtidig prøvede jeg Fx 1.07 på Linux/KDE, hvor fejlen derimod indtræffer, dog
allerede på menupunkt 3 (fx. Jorden i stedet for Mars!).

- K-meleon 0.9 på Win32 (samme Gecko engine som Fx 1.0x) viser den samme fejl
som sin "storebror".

Så, det tyder på en afrundingsfejl i Gecko, i hvordan den
beregner %, em og px. Men denne fejl er jo nu rettet...