Kan ikke mounte Ethernet disk gennem Websp~
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-11-05 22:55

Hej

Jeg har kæmpet længe med at få en LaCie Ethernet disk til at virke over
internettet og ligegyldigt hvad jeg prøver, så driller det.

Jeg har følgende set up til rådighed:

en Webspeed fra TDC med dhcp tildelt fast IP

en Linksys WRT54GS

routeren kører med dhcp pulje og alle computere samt LACie disk kører
med en fast IP udenfor dhcp puljen.

Jeg kan naturligvis sagtens mounte disken på LAN, men uanset hvilke
porte jeg åbner i routeren og peger på den faste IP adresse på LaCie
disken, så kan jeg ikke komme på udefra.

Jeg har åbnet for ftp, Windows og Apple i LaCie disken.

I dag læser jeg så denne:

http://www.mediamac.dk/index.php/forum/show/tid=60771

Interessant. Jeg har nemlig spurgt TDC flere gange om netop webspeed
modemmet er problemet.

Nu er jeg i tvivl om jeg har overset noget eller hvad ?

Ideer ?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-11-05 10:40

> [...]
> modemmet er problemet.
>
> Nu er jeg i tvivl om jeg har overset noget eller hvad ?

Har lige modtaget følgende fra TDC:

Hej Jesper
Som aftalt sender jeg hermed hvilke porte der er lukket på webspeed.
Disse porte er lukket på en WebSpeed linie:
TCP Port Beskrivelse
135 DCE endpoint resolution (epmap)
139 NETBIOS Session Service (netbios-ssn)
445 Microsoft-DS (microsoft-ds)

UDP Port Beskrivelse
137 NETBIOS Name Service (netbios-ns)
138 NETBIOS Datagram Service (netbios-dgm)

Protokoller Beskrivelse
53 SWIPE - IP with Encryption
55 Mobile - IP Mobility protokol
77 Sun Network Disk protokol
103 Protocol Independent Multicast protokol

Fra : Lars Jørgensen // 27~

Dato : 24-11-05 17:17

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej Jesper.

det lyder som om du vidre sender den forkerte port på din router.

Har selv en webspeed forbindelse med en zyxel zywall 5 router på. På lan
siden har jeg
selv to PC´er og en Synology Disk Station som både køre FTP : 21 og en
Webserber : 80 og der er ingen problemer med det.

hvilken adgang ønsker du til den disk?

Lars

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-11-05 19:22

Lars Jørgensen // 2750 <nyhedsgruppe_remove_@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> selv to PC´er og en Synology Disk Station som både køre FTP : 21 og en
> Webserber : 80 og der er ingen problemer med det.

Jeg ønsker adgang til disken fra både en Mac og en PC. Det er en LaCie
Ethernet disk på 400 GB. Der er et web interface i den, hvor man kan
aktivere Window, Apple, FTP og HTTP.

I routeren har jeg åbnet for port 21 TCP og sat den til den faste IP
adresse i disken.

Det er muligt jeg mangler at åbne nogle porte i routeren, men jeg ved
ikke hvilke. På Mac kan man mounte en disk direkte fra skrivebordet via
afp://XX.XXX.XX.XX og så videre.

På PC er jeg usikker - er Mac bruger - men det ville være rart at kunne
bruge noget allerede eksisterende i PC'en, så man ikke skal installere
en FTP klient først.

Sætter stor pris på hjælp.

Fra : Peter Jensen

Dato : 24-11-05 19:47

Jesper Haaber Gylling skrev:
> I routeren har jeg åbnet for port 21 TCP og sat den til den faste IP
> adresse i disken.

Prøv lige at nuppe port 20 også
Port 21 er command porten, og 20 er data porten.

> På PC er jeg usikker - er Mac bruger - men det ville være rart at kunne
> bruge noget allerede eksisterende i PC'en, så man ikke skal installere
> en FTP klient først.

i Windows kan du i stifinder eller i en internet explorer indtaste
ftp://brugernavn:password@xxx.xxx.xxx.xxx i adresselinien. så anvendes
Windows' indbyggede FTP klient - så behøver du ikke installere ekstra
software.
Du kan også mounte den via Guiden Tilføj Netværkssted eks.

> Sætter stor pris på hjælp.

Sidder du på samme LAN som disken når du prøver at tilgå den via
den eksterne IP? I så fald kræves det at loopback er understøttet
og aktiveret i din router.

--
Peter J

Fra : Hans

Dato : 24-11-05 18:13

Jesper Haaber Gylling wrote:

> [...]
> modemmet er problemet.
>
> Nu er jeg i tvivl om jeg har overset noget eller hvad ?

TDC har valgt at holde de porte lukkede som bruges til fildeling - Ganske
enkelt. Hvis det er deres politik på Webspeed kan du ikke gøre ret meget ved
sagen. Det ville i øvrigt også være forbundet med alvorlige
sikkerhedsbrister at bruge disse porte.

Hans

Fra : Lars Jørgensen // 27~

Dato : 25-11-05 15:15

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> enkelt. Hvis det er deres politik på Webspeed kan du ikke gøre ret meget
> ved sagen. Det ville i øvrigt også være forbundet med alvorlige

Hmm, virker fint på min webspeed forbindelse, så det er åbenbart kun nogle
steder der er
blokeret.

Kan se at der er manualen er noget som hedder:
Block WAN Requests. Enable the Block WAN Request feature by checking the box
beside Block Anonymous

Internet Requests and you can prevent your network from being "pinged," or
detected, by other Internet users.

The Block WAN Request feature also reinforces your network security by
hiding your network ports. Both

functions of the Block WAN Request feature make it more difficult for
outside users to work their way into your

network. This feature is enabled by default.

Ved ikke om dette kan være en mulighed til at du ikke kan komme ind udefra.
Men ellers prøv at lave den disk som en DMZ så bliver alle udefra kommene
vidre stillet til denne enhed, og derved skulle den jo så gerne svare på de
porte den selv "kender".

Ved så ikke lige hvordan det virker når du skal have adgang til den fra LAN.
Ved fra min egen firewall at der skal man give særlig tilladelse til at LAN
to DMZ kan tillades.

Lars

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 28-11-05 15:30

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in message
> [...]

> enkelt. Hvis det er deres politik på Webspeed kan du ikke gøre ret meget
> ved sagen. Det ville i øvrigt også være forbundet med alvorlige

Det har de da bestemt ikke? hvor får du den ide fra..

Og hvilke porte bruges til fildeling? 1-65000 ... eller?

Fra : Hans

Dato : 28-11-05 15:43

Flemming Lynggaard wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in message

> Det har de da bestemt ikke? hvor får du den ide fra..
>
> Og hvilke porte bruges til fildeling? 1-65000 ... eller?

Læs længere oppe i tråden. Der er et officielt svar fra TDC til Jesper, og
det var det jeg reflekterede på.

Hans