Røgalarm ?
Fra : Is

Dato : 23-11-05 21:24

Hej

Jeg ved ikke om det høre hjemme i denne ng ?

Jeg har nogle ældre røgalarmer - 10 år kan de hurtigt være

Men hvad reagere de mon på ? Både synlig og usynlig røg ?

Erik Isager

Fra : Jan Pedersen

Dato : 23-11-05 22:18

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har nogle ældre røgalarmer - 10 år kan de hurtigt være
>
> Men hvad reagere de mon på ? Både synlig og usynlig røg ?

De fleste røgalarmer indeholder et radioaktivt materiale.
Den består af et lukket- og et åbent kammer.
Den radioaktive kilde i midten ioniserer luften i begge kamre. I Hvert
kammer er der to elektroder med spænding over.
Hvis der trænger røg ind i det åbne kammer, vil ionerne hæfte sig på de
tunge røgpartikler, og strømmen mellem de to elektroder bliver mindre end i
reference-kammeret.
Altså de bygger ikke på noget optisk princip derfor er det ligegyldigt om
røgen er synlig eller ej. Den skal bare være tungere end luft.

Fra : Max

Dato : 23-11-05 22:27

Hej

> røgen er synlig eller ej. Den skal bare være tungere end luft.

Men det skal være partikler ikke ? De dur vel ikke til f.eks.
kulilte ?

Mvh Max

Fra : Jan Pedersen

Dato : 23-11-05 22:30

Duer ikke til kulilte nej. Og så er følsomheden heller ikke den bedste på de
billige røgalarmer..... alfa kilden henfalder vel hurtigt ? i alletilfælde
ville jeg ikke anvende 10 år gamle røgalarmer.

Fra : Michael Haase

Dato : 23-11-05 22:51

Jan Pedersen skrev dette den 23-11-2005 22:29:
> Duer ikke til kulilte nej. Og så er følsomheden heller ikke den bedste på de
> billige røgalarmer..... alfa kilden henfalder vel hurtigt ? i alletilfælde
> ville jeg ikke anvende 10 år gamle røgalarmer.

I følge http://home.howstuffworks.com/smoke2.htm er det Americium-241
der er i røgalarmen. Det har en halveringstid på 432 år. Så med hensyn
til det, er det nok ret så ligegyldigt om de er nye, 10 år eller 40 år
gamle. Det kan så godt være at der er andre grunde til at skifte dem ud,
som følsomheden måske er bedre i de nye eller elektronikken er bedre.

--
Michael Haase

Fra : Anders Lund

Dato : 23-11-05 23:21

"Michael Haase" <micvans@netscape.invalid> skrev i en meddelelse

> I følge http://home.howstuffworks.com/smoke2.htm er det Americium-241 der
> er i røgalarmen. Det har en halveringstid på 432 år. Så med hensyn til
> det, er det nok ret så ligegyldigt om de er nye, 10 år eller 40 år gamle.

Ja, efter 10 år er ca 1,6 % henfaldet.

a^432,2 = 0,5 <=> a=0,5^(1/432,2).
a^10=0,5^(10/432,2)=0,5^0,023137=0,984
altså 1-0,984=1,6%

Mvh
Anders Lund

Fra : Peter Jensen

Dato : 23-11-05 22:59

Jan Pedersen wrote:

> Duer ikke til kulilte nej. Og så er følsomheden heller ikke den bedste
> på de billige røgalarmer..... alfa kilden henfalder vel hurtigt ? i
> alletilfælde ville jeg ikke anvende 10 år gamle røgalarmer.

Typisk bruges Americium-241, som har en halveringstid på 432.2 år. Det
er i hvert fald ikke pga. henfald at du ikke skal bruge en ældre
røgalarm ...

--
PeKaJe

History books which contain no lies are extremely dull.

Fra : Jan Pedersen

Dato : 23-11-05 23:18

"Peter Jensen" <usenet@pekajemaps.homeip.net> skrev i en meddelelse

> Typisk bruges Americium-241, som har en halveringstid på 432.2 år. Det
> er i hvert fald ikke pga. henfald at du ikke skal bruge en ældre
> røgalarm ...
>
> --
Næ ikke pga. halveringstiden for alfakilden....men elektronikken slides..:)

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-11-05 00:33

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> wrote in message

> Næ ikke pga. halveringstiden for alfakilden....men elektronikken
slides..:)

Joda, men er ikke levetiden på halvledere ca 60 00 år?

HM

Fra : Jan Pedersen

Dato : 24-11-05 02:28

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> [...]
Det

> slides..:)
>
> Joda, men er ikke levetiden på halvledere ca 60 00 år?

afhænger af fabrikat og type og hvordan de behandles, her er det ikke muligt
at udtale sig generelt.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-11-05 23:58

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev
>.... i alletilfælde
> ville jeg ikke anvende 10 år gamle røgalarmer.

Det ville jeg godt, hvis de består 'Cecil-testen' .
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 24-11-05 00:28

Hej

> Det ville jeg godt, hvis de består 'Cecil-testen' .

Man kan jo også købe dem med 10 år's batterier, så de
holder åbenbart længe og der er da også en testknap
på dem.

Mvh Max

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 23-11-05 22:46

Jan Pedersen wrote:

> [...]
> Altså de bygger ikke på noget optisk princip derfor er det ligegyldigt om
> røgen er synlig eller ej. Den skal bare være tungere end luft.

Ovenstående virkemåde er illustreret på HowStuffWorks efter alle
kunstens regler:

<http://home.howstuffworks.com/smoke.htm>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 24-11-05 02:07

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> wrote in message
> Altså de bygger ikke på noget optisk princip derfor er det
> ligegyldigt om
> røgen er synlig eller ej. Den skal bare være tungere end luft.

CO-molekylet er næppe joniserbart og garagedød vil næppe forebygges.
for der skal være høj forbrændingstemperatur for at røg aktiverer det
snilde isotopsystem

Det meste røg er kun synligt når belysning er ideel jvs snak om
tåge-udånding

Slides elektronik overhovedet nogensinde, hvis ikke høj temperatur`?

Fra : Michael Haase

Dato : 23-11-05 22:27

Is skrev dette den 23-11-2005 21:23:
> Hej
>
> Jeg ved ikke om det høre hjemme i denne ng ?
>
> Jeg har nogle ældre røgalarmer - 10 år kan de hurtigt være
>
> Men hvad reagere de mon på ? Både synlig og usynlig røg ?

Så vidt jeg husker så reagerer de når der er partikler i luften som de
kan ionisere. Der sidder en lille klump radioaktivt Californium inden i,
som kan ionisere partiklerne i røgen, og når de så er ioniseret svarer
det faktisk til at der løber en strøm, hvilket forhåbentlig for
røgalarmen til at hyle.

Jeg ved så ikke lige hvor meget/lidt røg der skal til for at den går i
gang eller om der evt. kunne findes en røg de har svært ved at reagere
på. Man kunne nok godt forestille sig en røg med partikler som de
almindelige røgalarmer ikke kan ionisere.

--
Michael Haase

Fra : Is

Dato : 25-11-05 23:26

Tak for svar !

Erik Isager

Fra : Max

Dato : 26-11-05 01:38

Hej Erik

> Tak for svar !

For lige at gøre det komplet, ja så findes der altså også en type uden
radioaktivt element, de består af en fotoføler og en pære, føleren er
anbragt i den ene ende af en kasse og pæren er anbragt i den anden
ende. Inde i kassen er der anbragt plader der danner en labyrint så
føler og pære ikke kan se hinanden. Kassen har også hul i begge
ender og anbringes således at skorstenseffekten fra pærens varme
får luften til at cirkulere gennem kassen, i tilfælde af at der kommer
røg (synlig) med gennem kassen, ja så reflekteres lyset i røgen
så det kan ses gennem labyrinten, og så melder føleren alarm.

Mvh Max