Automatisk hentning af billeder
Fra : Svend

Dato : 23-11-05 18:18

Jeg ikke om det er det rigtige forum.

Mit spørgsmål er:
Hvordan er det muligt at oploade billeder automatisk. Altså når
der åbnes for eks. "alle_billeder.htm", så køres der en procedure
som henter og viser alle de billeder der ligger i f.eks. mappen
"Images"

Jeg håber mit spørgsmål er forståeligt.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Ploug

Dato : 23-11-05 19:36

> [...]
> der åbnes for eks. "alle_billeder.htm", så køres der en procedure
> som henter og viser alle de billeder der ligger i f.eks. mappen

Det lyder som om du skal have fat i en php eller asp gruppe.
Jeg tror man ville kunne lave noget, hvor man henter alle billeder i
en tabel i en database f.eks. vha. php og mysql.

php gruppe: dk.edb.internet.webdesign.serverside.php
asp gruppe: dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp

Hilsen Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-11-05 19:53

Svend skrev:

> [...]
> der åbnes for eks. "alle_billeder.htm", så køres der en procedure
> som henter og viser alle de billeder der ligger i f.eks. mappen

Hvis man sætter en server op til at vise indholdet af en mappe,
så vil browseren vise en oversigt der ligner den man ser når man
åbner en mappe på sin egen computer. Af sikkerhedsgrunde er der
som standard spærret for det på de fleste systemer, men det kan
slås fra med en .htaccess-fil.

Det gøres ved at lave en fil der hedder præcis .htaccess
inklusive punktummet og i den lave en enkelt tekstlinje hvor der
står:
   Options +Indexes
Den fil skal bare lægges i det katalog som folk skal kunne åbne.

Man kan lave en løsning i HTML hvor man manuelt indskriver alle
de billeder der ligger i mappen, men den skal jo revideres hver
gang man lægger et nyt billede op.

Men f.eks. PHP kan man lave en procedure der søger i mappen efter
billedfiler og så bygger links ind i en HTML-side.

Men at tvinge en tilfældig besøgende til at hente mange megabyte,
er ... øh, ikke så smart. Den almindelige løsning er at lave en
samling frimærker. Så kan en oversigt hurtigt hentes, og de
interesserede kan åbne de store billeder.

Den kan også laves automatisk med et serversidesprog som PHP.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-11-05 20:58

Svend skrev:

> "alle_billeder.htm", så køres der en procedure som
> henter og viser alle de billeder der ligger i f.eks. mappen
> "Images"

Hvor avanceret skal det være? Det eneste der kan gøres
med html og css er det der er beskrevet i
http://html-faq.dk/2004.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk