Usynlige horisontale scrollbar i IE?
Fra : duborg

Dato : 23-11-05 11:19

Hej

Jeg er rimelig ny til css.

JEg er igang med at lave en hjemmeside i forbindelse med et
projekt.

Jeg har farvet mine vertikale scrollbars i IE en farve og vil
gerne have mine horisontale væk.

Er der en måde man kan gøre dette på vha. css?

Mojn!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Benny Nissen

Dato : 23-11-05 11:47

duborg wrote:

> Jeg har farvet mine vertikale scrollbars i IE en farve og vil
> gerne have mine horisontale væk.

Det er ikke nogen god idé. For det første virker det kun i IE (og Opera,
hvis brugeren tillader det), og for det andet er det ikke valid kode.

> Er der en måde man kan gøre dette på vha. css?

Ja, men den 'rigtige' løsning er at lave siden, så den skalerer, og
dermed selv tilpasser sig i bredden. Så kommer der ingen horisontal
scrollbar.

--
Benny Nissen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-11-05 12:10

Den 23-11-05 11.18 skrev duborg følgende:

> Jeg har farvet mine vertikale scrollbars i IE en farve og vil
> gerne have mine horisontale væk.

Hvis du får horisontale rullebjælker, er det fordi, dit indhold er for
stort. Hvis du giver os adressen til siden, kan vi hjælpe med at finde
den præcise årsag.

Med hensyn til farvning af rullebjælker, så læs her:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-websnedker.html#farve
Der er muligvis også andre ting på siden, du kan bruge.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fejlsikret tilstand, din ven i nøden.

Fra : duborg

Dato : 23-11-05 12:53

Okay.

Linket til siden er her.

http://studenterkonto.humaniora.sdu.dk/ladub03/systemjumbo/index.htm

Alternativet er evt. at farve den horizontale scrollbar. Det gør ikke så
meget at farven ikke virker i andre browsere end IE. Da firmaet der kommer
til at anvende det kører IE, men med en skærmopløsning på 800*600.

På forhånd tak
Lars Duborg

Fra : Michael Haase

Dato : 23-11-05 13:46

duborg skrev dette den 23-11-2005 12:52:

> [...]
> meget at farven ikke virker i andre browsere end IE. Da firmaet der kommer
> til at anvende det kører IE, men med en skærmopløsning på 800*600.

Har du overvejet at måske:
1) bruge en mindre skrifttype,
2) skrive bemærk. i stedet for bemærkninger,
3) reg. nr. i stedet for nummerplade
4) Det kan også være at firmaet har nogle koder for de forskellige
bynavn som f.eks Hmb, Ods, CPH, Harz. osv

Alternativt kunne du måske også overveje at lægge dine tabeller ind på
flere sider i stedet for kun på en side.

--
Michael Haase

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-11-05 14:00

Den 23-11-05 12.52 skrev duborg følgende:

> Linket til siden er her.

Uha, den er svært at gøre noget ved. Især, når den skal kunne ses i
800x600. Det fylder simpelthen for meget på alle ledder og kanter.

Er det nødvendigt at have det hele på én side? Hvad med at dele det op,
fx så de to øverste rammer er på én side, og så med et link til en side
med de andre tre rammer. Og de tre rammer kan du evt. placere oven på
hinanden i stedet for ved siden af hinanden. Det er den eneste måde, du
kan undgå vandret rullebjælke.

Generelt frarådes det i det hele taget at bruge rammer. Du kan sikkert
være ligeglad med de problemer, det vil give hos søgetjenesterne, men
hvis du skrotter rammerne vil brugerne kunne bogmærke de enkelte sider,
de kan de ikke nu.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tema med alt hvad det er nødvendigt at vide om nyhedsgrupperne.

Fra : duborg

Dato : 23-11-05 16:36

1. Jeg kan ikke Ændre bynavne til forkortelser. Hvis du/i kigger på
bynavnene er der linket til degulesider.dk så man kan se hvor byen ligger.

2. Tja, når man kører 800 * 600 ville det måske ikke være dumt med en
mindre skriftype.

3. Gruden til de mange vinduer er fordi man hurtigt skal kunne danne sig et
overbliv over hvilke ordrer der ikke er eller er vedhæftet en
trailer/trækker.

3. Man skal kunne se om der er nogle tomme trækkere/trailere (tomme biler =
spild af tid = spild af penge)

4. Nr. pladen er unik, man ved hvilken type trailer/trækker der har hvilke
nr. plader. Grunden til dette bibeholdes er at virksomheden arbejder på
denne måde nu. De benytter farvekoder på nr, pladerne i et excel regneark.
Det ville være en for stor omvæltning for virksomheden ændre dette da de
har omkring 40 trailere.

Tak for inputtet, jeg må gå i tænkeboksen.

Fra : Michael Haase

Dato : 23-11-05 17:06

duborg skrev dette den 23-11-2005 16:36:
> 1. Jeg kan ikke Ændre bynavne til forkortelser. Hvis du/i kigger på
> bynavnene er der linket til degulesider.dk så man kan se hvor byen ligger.

Du kan sagtens have en forkortelse i tabellen, og det fulde bynavn i
linket. Desuden virker linkene til degulesider kun når det er danske byer.

> [...]
> Det ville være en for stor omvæltning for virksomheden ændre dette da de

Jeg mente nu at i stedet for der stod "NUMMERPLADE" i tabellernes
overskrifter, kunne der stå "Reg.Nr." (7 tegn i stedet for 11) Jeg kan
ikke lige overskue hvordan det skulle vælte noget for dem.

--
Michael Haase