Avanceret termodynamik
Fra : t@vicki-thomas.dk

Dato : 23-11-05 09:46

Jeg er i gang med mit afgangsprojekt på ingeniørhøjskolen. Jeg er
løbet ind i store problemmer med en udregning af opvarmningen af et
beholdersystem.
Jeg har lagt opgaven på min hjemmeside: www.vicki-thomas.dk i
pdf-format. Opgaven er lidt simplificeret, men jeg går udfra at jeg
selv kan sætte de ind i den sammenhæng jeg skal bruge den, hvis jeg
får hjælp til at løse den.
Der er 2 gode flasker rødvin til det bedste løsningsforslag.
Det er ude i noget differentialligning.

Hvis du mangler nogle oplysninger kan du skrive her eller direkte på
min emailadresse: t@vicki-thomas.dk

På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Thomas Thomsen

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 23-11-05 12:37

t@vicki-thomas.dk writes:

> Jeg er i gang med mit afgangsprojekt på ingeniørhøjskolen. Jeg er
> løbet ind i store problemmer med en udregning af opvarmningen af et
> beholdersystem.

En sådan opgave er et godt argument for EES (Engineering Equation
Solver) burde anvendes i undervisningen mange steder.

1) Hent en demo på http://www.fchart.com/
2) Brug nedenstående input som burde være selvforklarende.
3) Find selv et ordentligt udtryk for U, A og densiteter.
4) Tryk F2 og se om kan få drukket vinen før du er i mål.

Med disse input får jeg 123+15°C og 122,3+15°C efter en time for
hhv. kappe og beholder.

EES-kode:
$integraltable time:10;U_beholder;U_kappe;DELTAT_beholder;DELTAT_kappe

time_end=3600

U_beholder=integral(dUdt_beholder;time;0;time_end)
U_kappe=integral(dUdt_kappe;time;0;time_end)
dUdt_kappe=40
lambda=50e-3
delta=0,003
U=lambda/delta
Q_dot=U*A*(DELTAT_kappe-DELTAT_beholder)
dUdt_beholder=Q_dot
M_kappe*c_p_kappe*DELTAT_kappe=U_kappe
M_beholder*c_p_beholder*DELTAT_beholder=U_beholder
c_p_kappe=4,18
c_p_beholder=3,5
M_kappe=280
M_beholder=150
A=1,5*pi*1,1^2/4

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.web.mek.dtu.dk/Staff/be/be.html

Fra : t@vicki-thomas.dk

Dato : 23-11-05 18:01

Hej,

Tak for forslaget.

Det jeg måske nok søger mere er en formel med mellem regninger, hvor
jeg selv kan se hvad der sker, men ellers tak!

Jeg har glemt at skrive i opgaven at væsken inde i beholderen kun skal
varmes op til 95 grader, hvorefter opvarmningen slutter.

Med venlig hilsen
Thomas Thomsen

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 25-11-05 09:47

t@vicki-thomas.dk writes:

> Det jeg måske nok søger mere er en formel

Der er to volumener, så du må leve med to formler.
Differentier i integralerne og du får differentialligninger i
stedet. Det er bare notation.

> med mellem regninger,

De er der alle sammen. Indsæt i differentialligningerne og forbedr
eventuelt på varmeovergangsberegningen.

Fra : /Bluch

Dato : 28-11-05 23:19

<t@vicki-thomas.dk> skrev i en meddelelse
[...]

SVAR.

Hvis væsken på kappesiden kan regnes at være 140°C varmt vand, samt at
beholdervæggen er af rent stål og mediet på beholdersiden også er vand, så
ville jeg regne det som en plan væg. Dvs. P=A*k*dt(A=kappedækket areal).
Alternativt kunne du kigge i VDI. Hvis mediet i beholderen ikke er vand, så
kan det gøre stor forskel. Olie er f.eks. ikke særlig hurtig til at
tansportere varme.
/Bluch.