Død BIOS
Fra : Frederik Sunne

Dato : 23-11-05 00:45

Hej Gruppe,

Har lige samlet en maskine med et Asrock K7S8X bundkort, som
skulle have en nyere BIOS for at genkende CPU'en. Flashning gik
godt, men da jeg genstartede kom der to hurtige bib efterfulgt af
en pause samt et bib til. Efterfølgende tog jeg strømmen og nu siger
den ingenting, men floppy og hd starter dog op.
BIOS'en må være korrupt, er der noget at gøre ved det?

Alternativt har jeg set på:
ASRock K7VT4A Pro, som dig har VIA chipsæt, som jeg er noget lunken
ved. Er det noget værd sammenholdt med K7S8X med SIS chipsæt som jeg
synes virker fantastisk til prisen.

Mvh,

Frederik

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-11-05 16:51

Frederik Sunne <frederik_sunneFJERNMIG@hotmail.com> wrote:

> [...]
>den ingenting, men floppy og hd starter dog op.
>BIOS'en må være korrupt, er der noget at gøre ved det?

Lyder ikke godt...

Men inden du går i byen efter et nyt bundkort bør du prøve at nulstille
BIOS, dvs flytte reset-jumperen frem og tilbage - Du gør det
selvfølgelig uden strøm på maskinen...

Jeg har mere end een gang se det trick bringe liv i en ellers død
maskine.

<mlr>

Fra : Frederik Sunne

Dato : 23-11-05 23:09

Michael Rasmussen wrote:
r ikke godt...

> Men inden du går i byen efter et nyt bundkort bør du prøve at nulstille
> BIOS, dvs flytte reset-jumperen frem og tilbage - Du gør det
> selvfølgelig uden strøm på maskinen...

Du mener reset'te CMOS'en ikke? Det har jeg forsøgt. Derefter bibbede
den ikke engang.

Frederik

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-11-05 22:31

"Frederik Sunne" <frederik_sunneFJERNMIG@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> den ingenting, men floppy og hd starter dog op.
> BIOS'en må være korrupt, er der noget at gøre ved det?

Min erfaring med korrupt bios er nok mest, at så siger og viser den intet
som helst. Når noget bipper er det normalt fordi, at en eller anden
hardwaredel fejler. Så jeg ville nok prøve at pille så meget fra som
overhovedet muligt og så se, om beep koderne forsvinder. Der skal fjernes
alle indstikskort, tilslutning af diske og ram. Hvis den stopper med at
bippe kan man så begynde med at tilslutte tingene igen.
Kan du komme ind i bios? Det kan muligvis også være en fejlindstilling i
bios. Kan du evt. nulstille bios via en jumper eller lign. så prøv det.
Så vidt jeg husker, sidder der en ami bios på dette kort, så prøv at lede på
nettet efter "bios codes" eller lign. Der kan man ofte finde noget, som kan
fortælle hvad de forskellig beeps betyder.
Hvis du allerede har sat den cpu i, som krævede en nyere bios, så sæt en cpu
i, som med sikkerhed understøttes af den tidligere bios og se så, om der
evt. skal ændres noget i bios, inden du sætter den nye cpu i.

Kurt

Fra : Frederik Sunne

Dato : 23-11-05 23:14

Kurt B. Andersen wrote:

> [...]
> alle indstikskort, tilslutning af diske og ram. Hvis den stopper med at
> bippe kan man så begynde med at tilslutte tingene igen.

Som sagt, efter jeg tog strømmen og satte den til døde alt. Jeg har
taget grafikkortet ud samt RAM. Jeg har fundet et nyt bundkort til
300 kr, så det prøver jeg, da jeg er 99% sikker på at det bundkortet
der er zappet af og resten af hardwaren har det fint.

> Kan du komme ind i bios?

Nix, der er intet skærmoutput.

Det kan muligvis også være en fejlindstilling i
> bios. Kan du evt. nulstille bios via en jumper eller lign.

Du mener reset'te CMOS'en? Nulstille BIOS ville da være trist.

Tja, korter er dødt. RIP.

Frederik