Genbrug af kode
Fra : Dan K. Rasmussen

Dato : 22-11-05 22:15

Hej

Jeg har lavet nogle sider som har ens design via CSS - selve siden er i html
og indeholder en DIV med mine menu knapper i - jeg kunne nu godt tænke mig
at få de samme knapper på alle siderne - kan det lade sig gøre - evt ved at
jeg vedligeholder knapperne i eet dokument og bruger der i de andre ?

Mvh

Dan

Fra : Leonard

Dato : 22-11-05 22:20

"Dan K. Rasmussen" <nobody@nobody.dk> wrote:

>jeg kunne nu godt tænke mig
>at få de samme knapper på alle siderne - kan det lade sig gøre - evt ved at
>jeg vedligeholder knapperne i eet dokument og bruger der i de andre ?

Ja, med noget serverside-include, fx ssi, php el. asp.
Find først ud af hvilken metode du kan og vil bruge på din server, og
spørg så i den gruppe der er om det - det er en af
serverside-grupperne.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-11-05 02:43

Dan K. Rasmussen skrev:

> godt tænke mig at få de samme knapper på alle
> siderne - kan det lade sig gøre - evt ved at jeg
> vedligeholder knapperne i eet dokument og bruger
> der i de andre?

Prøv om http://html-faq.dk/2014.asp kan hjælpe dig
videre!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Louise

Dato : 23-11-05 12:43

> [...]
> evt ved at jeg vedligeholder knapperne i eet dokument og bruger der i de

Afhængig af, hvor dan du har lavet dine knapper kan du måske bruge denne
metode:

<script src="menu.js" type="text/javascript"></script>

Lav herefter en fil, som du kalder menu.js med koden til din menu f.eks:

<!--
document.write('<h3>');
document.write('Menu:');
document.write('</h3>');
document.write('<p>');
document.write('<a href="index.htm" title="Skift til forside">Forside</a>');
document.write('<br />');
document.write('<a href="01.htm" title="Skift til side 01">Side 01</a>');
document.write('<br />');
document.write('<a href="02.htm" title="Skift til side 02">Side 02</a>');
document.write('<br/>');
//-->

Kritikken mod denne metode er, at såfremt brugeren har slået javascipt fra i
sin browser, så bliver menuen ikke vist.

Jeg bruger sædvanligvis metoden under opbygning af en en kompleks
hjemmeside, hvor man jo som bekendt kan nå at skifte mening mange gange. Når
hjemmesiden endelig er "i skabet", så lægger jeg html-koden ud på alle
sider, hvor menuen skal vises.

Fra : from south

Dato : 23-11-05 17:51

Hej Louise.
"Louise" <lousoe@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
.. Når
> hjemmesiden endelig er "i skabet", så lægger jeg html-koden ud på alle
> sider, hvor menuen skal vises.
Dan har fået det hele på et sølvfad http://html-faq.dk/2014.asp hvorfor
så give ham noget som ikke kan bruges?
Mvh Knud

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-11-05 18:06

Louise skrev:

> Kritikken mod denne metode er, at såfremt brugeren har slået
> javascipt fra i sin browser, så bliver menuen ikke vist.

Det er da også dødsstødet til den metode.

> Jeg bruger sædvanligvis metoden under opbygning af en en
> kompleks hjemmeside, hvor man jo som bekendt kan nå at skifte
> mening mange gange.

Hvorfor er JavaScript en fordel til det?

Med SSI kan man lave en helt normal HTML-menu som kun skal
skrives én gang uanset antal sider.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-11-05 00:39

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvorfor er JavaScript en fordel til det?
>
> Med SSI kan man lave en helt normal HTML-menu som kun skal
> skrives én gang uanset antal sider.

Og skal noget ændres i menuen, er det kun en fil, der skal rettes noget i.
Rettelsen får automatisk effekt på alle de sider, som inkluderer menuen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/