Våbenskjoldet Djurhuus
Fra : Göran Wennerström

Dato : 22-11-05 12:00

Hej, jeg har lagt 2 filer på www.wennerstrom.dk

Den ene er et billede af et våbenskjold med familienavnet Djurhuus.

Den anden er et dokument fra 1974 skrevet i Ohio, USA.

Så er det spørgsmålet til jer eksperter og amatører, ved i hvordan jeg kan
finde ud af mere om dette våbenskjold og dokument?

Alt har interesse, venlig hilsen Göran.

Fra : Erik Nielsen

Dato : 23-11-05 07:18

> Alt har interesse, venlig hilsen Göran.

Jeg ville først finde ud af hvor dette dokument stammer fra i.e.
oprindelsen/brønden
for dette dokument.

På de fleste omvandrende basarer, finder man (i nærheden af sandsigeren),
en bod hvor de med garanti kan finde ens helt egen våbenskjold om man så
hedder Olsen, Nielsen, Jørgensen, Nakamura, Harrison, O'Reiley, Ben-Gera,
Osama, etc. Måske kan du finde en lignende bod på Bakken eller i Tivoli.

For lidt ekstra får man et flot pergament med tydelig og normalt smigrende
beskrivelse af de forskellige elementer i skjoldet samt for igen lidt
ekstra,
et flot farvelagt planche med de 'oprindelige rigtige' farver.

Det kan jo være at dit våbenskjold er ægte og værd at studere nermere men
vil dog foreslå at du først opsporer oprindelsen!

Fra : Göran Wennerström

Dato : 23-11-05 09:24

"Erik Nielsen" <eriknielsen@everestkc.net> skrev

> [...]

> Det kan jo være at dit våbenskjold er ægte og værd at studere nermere men
> vil dog foreslå at du først opsporer oprindelsen!

Forhistorien er kort, det var en lille avisartikkel i en lokal avis her på
Færøerne, det var en fra Norge der skrev lidt om sin moder, der viste sig at
være min morfars søster, en Djurhuus, så var min interesse vagt, særligt da
hun skrev om dette våbenskjold, som hun havde fået fra en 95 årig gammel
slægtning i New York, som ikke er til at få forbindelse til. Djurhuus'eren i
New York har fået våbenskjoldet fra et bibliotek i Alaska.

Har du nogen ide om hvad Halberts i Ohio er?

Nå, ingen sagde at dette skulle være nemt at finde ud af

Tak, venlig hilsen Göran.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 23-11-05 19:53

Göran Wennerström wrote:

> [...]
>
> Har du nogen ide om hvad Halberts i Ohio er?
>
> Nå, ingen sagde at dette skulle være nemt at finde ud af

gogled

RiehleCoat
A quick check with Google on "Halberts of Ohio" turns up lots of hits
indicating
that this company is a scam. Interestingly enough however, while they
say ...
riehle.net/dFR/RiehleCoat.htm

too bad

Hugh W

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 24-11-05 21:47

Jeg tror, at du aldrig får bevist, at der er tale om et gammelt slægtsvåben.

På dokumentet, står der, 'at efter gamle heraldiske traditioner er
figurernes betydning....', der står ikke, at våbenets figurer fra gammel tid
for slægten har betydet... ell. lign.

Jeg vil regne med, at det er et 'våbenbrev', der dokumenterer, at det
pågældende firma har udarbejdet våbenet til forespørgeren. Læg også mærke
til, at rigtigheden ikke attesteres ved nogen underskrift, ligesom
dokumentet fraskriver sig at være bevis for slægtssammenhænge.

Men et nydeligt våben har familien dog fået.

På Rigsarkivet findes fortegnelser over såvel adelige som borgerlige våben
(den sidste ikke fuldstændig).

M.v.h.

Ulrich Alster Klug