Forelsket kat
Fra : Maria Hansen

Dato : 22-11-05 10:26

Hej

Jeg har en 12 år gamel hankat som pludselig er begyndt at sidde at
stirre på mig konstant. Hvis jeg går rundt render han efter, går jeg ud
af hoveddøren miver han indtil jeg kommer tilbage! Hele tiden skal han
vide hvor jeg er - det er da sødt til tider, men ret frustrerende at
han stirre på mig i flere timer, hvis jeg giver ham lov.

Det har stået på i nogle måneder nu, og han har aldrig været sådanne
før. Har faktisk aldrig set noget ligende før!

Er der nogen der kan hjælpe mig med en forklaring?

Med venlig hilsen
Maria Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 22-11-05 11:06

"Maria Hansen" <toffieeKATTE@BAKKEhansen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> før. Har faktisk aldrig set noget ligende før!
>
> Er der nogen der kan hjælpe mig med en forklaring?

Hej Maria

Måske det kunne være en form for senilitet?
Min tidligere kat, der blev næsten 16 år, opførte sig også sært de sidste
par år, hun levede. Hun kunne i lange perioder sidde og stirre lige ud i
luften, som om hun iagttog noget, jeg ikke kunne se. Hun kom også, især når
hun var alene i stuen på 1. sal, med nogle meget gennemtrængende høje råb, i
serier på 4-5 ad gangen. I begyndelsen styrtede jeg hver gang ovenpå, fordi
det lød, som om hun var i nød, men der var intet i vejen, og hun spandt
højlydt, så snart hun fik øje på mig. Min dyrlæge undersøgte hende, og
bortset fra nedsat hørelse var hun fysisk helt i orden, men han mente, at
hun var blevet senil.
Derfor lod jeg hende aflive, da jeg for et års tid siden flyttede til en
anden del af landet, da jeg ikke mente, at hun ville være i stand til at
indstille sig på helt nye forhold.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Ragna

Dato : 22-11-05 14:01

Maria skrev:
>Er der nogen der kan hjælpe mig med en forklaring?

Hej Maria!
Du skal måske tænke på, om din kat vil fortælle dig, at den ikke er helt
rask.
Reaktionen minder mig om vores gamle hankat, der i en alder af 14 år
begyndte at være mere vedhængende.
Han sagde ikke noget, men hvis jeg sad på en drømmeseng i haven, holdt han
sig lige i nærheden, og hver gang jeg åbnede øjnene, sad han og kiggede på
mig.
Vi tog på en uges sommerferie, hvor en ellers kattekyndig veninde besøgte
kattene hver dag.
Almindeligvis undveg Spinni, når hun ville kæle for ham, men denne gang blev
han liggende og lod sig nusse af hende.
Da vi kom hjem, opdagede vi, at Spinni virkede slap og uinteresseret i at
komme ud i sin elskede have, og at han satte sig ned for hver meter.
Vi fik omgående fat i vagtdyrlægen, som konstaterede akut nyreproblem og
dehydrering, og næste dag måtte vi erkende, at der ikke kunne gøres mere
for Spinni, som fik lov at sove ind herhjemme.
Lige siden har jeg haft det dårligt med, at jeg ikke reagerede på Spinnis
anderledes opførsel, og jeg har meget dårlig samvittighed over, at vi tog af
sted på ferie, da han havde allermest brug for os - men vi var for dumme til
at erkende at han var syg.
Min pointe er, at du nok bør tage din kat til dyrlæge for at få undersøgt
dens nyre- og lever-tilstand.
Prøv at læse indlægget R.I.P. Harry. Det minder mig uhyggeligt om Spinnis
opførsel i hans sidste tid, og har også noget til fælles med din kats
personlighedsændring..

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Maria Hansen

Dato : 23-11-05 13:19

Han har lig været til rutine tjek og der var intet i vejen med ham.
Dog kan hans ópførsel måske forklares med at han i sommers fik
konstateret insulinkrævende sukkersyge, og efter et insulinchok forvandt
sukkersygen sporløst! Måske mangler han opmærksomheden han fik dengang
eller måske er han virkelig ved at blive lidt senil!