så blev det min tur
Fra : BettinaP

Dato : 22-11-05 09:38

Forleden nat vågnede ved en afsindig larm...det var Mocka der ræsede rundt
på gulvet og med et lå og rystede voldsomt over hele kroppen med et tomt
udtryk i øjnene og savlen væltende ud af munden.
Jeg kunne jo ikke gøre ret meget andet end at ryge ud af sengen og såp
ellers sidde og holde hende så hun ikke knaldede hovedet ind i den reol hun
havde lagt sig lige op ad. Og så ellers tørre hende af og berolige hende, da
hun igen var kommet til bevidsthed.
Det var så klokken 1.30.
Da vækkeuret ringede 6.30 kom hun hen og satte sig ved siden af ssengen og
lige da jeg nåede at sige god morgen, lå hun der så igen...nyt anfald.

øv. hvor var det bare ubehageligt.

Blodprøverne viste ikke noget usædvanligt hverken ved lever, nyrer eller
andet. Derfor har min dyrlæge konkluderet, at det har været epileptiske
anfald.

Suk.

Det er svært ikke at have min brors gamle hund i baghovedet, når man får
sådan en besked. Den fik epilepsi som 1-årig og da han var 5, var angrebene
blevet så hyppige og så voldsomme, at min bror valgte at aflive ham
Derfor ved jeg selvfølgelig også en del om epilepsi, hvad det er og hvad man
skal gøre ved det. Og jeg ved da også godt, at der er en chance for, at
Mockas anfald ikke kommer igen, eller i hvert fald bliver sjældne.

Men hvor det dog bare tærer på energien og nerverne. Her i nat kom hun først
op i soveværelset en time efter vi var gået i seng og hun var en evighed om
at få trampet dynen til, før hun fik lagt sig. Imens sad jeg og fulgte
hendes adfærd for...måske var den anderledes end den plejer at være? Hvordan
mon hun er, lige før et anfald? (jeg sov jo begge gange lige indtil det
skete). Hvordan vil hun klare det psykisk hvis det bliver ofte? Og hvordan
vil jeg kunne holde til det?

Forhåbentlig er det alt sammen unødige bekymringer, men jeg har godt nok
svært ved at lægge tankerne på hylden. Hun er jo min dejlige vovse og skal
helst have mange år endnu med et godt hundeliv (hun er kun 5 år, det er jo
en hund i sin bedste alder).

Nå, det havde jeg bare lige brug for at dele med jer.
Det er da godt der også er mange glæder ved at have hund

BettinaP

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-05 15:14

"BettinaP" <bep@bep.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> helst have mange år endnu med et godt hundeliv (hun er kun 5 år, det er jo

Øv, hvor jeg kender det. Det er en rigtig ubehagelig oplevelse.
Hvis hun er 5 år og det er første gang hun får anfald, er der en chance for,
at anfaldende ikke kommer så ofte, og at de ikke tiltager i styrke.
Vores puddel på 5 år, har haft to epileptiske anfald, på 9 mdr. Begge gange
har det taget omkring 5-10 min., før han er sig selv igen. Førtse gang
styrtede jeg til dyrlægen med ham, men han var sig selv, allerede inden jeg
kom derned.

> Nå, det havde jeg bare lige brug for at dele med jer.
> Det er da godt der også er mange glæder ved at have hund

Hunde giver heldigvis mange dejlige oplevelser, men epilepsi er noget
ubehageligt noget. Ved det mindste tegn på unormal opførsel ( f.eks. en
snorken, hunden skvatter eller lignende ) tager jeg altid mig selv i, at
kalde på Fimbe, så jeg kan tjekke om hans øjne og adfærd virker normal. Så
frygten for et anfald, sidder der nok altid, når man har været igennem det
en gang.

Hos vores Labrador Buffy, startede anfaldende altid med savlen. Hos Fimbe er
det slingren på bagbenene og rystende krop, det starter med.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Ralph

Dato : 22-11-05 22:46

> Forleden nat vågnede ved en afsindig larm...det var Mocka der ræsede rundt
> på gulvet og med et lå og rystede voldsomt over hele kroppen med et tomt
> udtryk i øjnene og savlen væltende ud af munden.

Træls, kender historien, her endte det ikke godt, Hannah - Cairn Terrier -
fik epilepsi som 3-4 årig, fik menneskeepilepsimedicen en 3-4 år, til
stadighed øget dosis - fra 1/4 pille hver anden dag til 3 piller dagligt -
inden vi måtte aflive hende.

Hun blev til sidst håndsky, troede sikkert vi sparkede hende el. lign. - jeg
mener, hun gik lige forbi een af os, fik et anfald og vågnede op med ondt i
hovedet. Hvad skulle hun ellers tro??

--
venligst
Ralph

Fra : BettinaP

Dato : 23-11-05 09:54

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
> jeg mener, hun gik lige forbi een af os, fik et anfald og vågnede op med
> ondt i hovedet. Hvad skulle hun ellers tro??

ja det er jo lige det ikk. det må være svært at gennemskue for hunden, hvad
det er der foregår. Og det er jo ikke fordi man kan sætte sig ned og
forklare dem det på noget måde

Nå, jeg håber på, at det her vil blive en een gangs forestilling. Synes
dælme efterhånden vi har fortjent lidt positivt, med al den
allergi-behandling hun har været igennem de sidste 1½ -2 år.

BettinaP