Link Wray død i København...
Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 21-11-05 20:08

Den højtelskede, enlungede halvindianer er død d. 5. ds., skriver Billboard, ifølge hans
hjemmeside http://www.linkwraylegend.com.

Er der nogen som har set eller hørt noget i danske medier om Links død?

Tak for guitar, Link.

hvm
--
"All will be reveeeeeeeeeeeeeeeeeeeealed."
--- Led Zeppelin, 'Kashmir'

Fra : Lars Frandsen

Dato : 21-11-05 20:25

"Henrik Veber Madsen" <hvm@mail.uni2.dk> skrev i en meddelelse

[...]

<snip>

Ja, der var en nekrolog i Jyllands-Posten søndag.

Mvh.
Lars Frandsen, Bramming
http://nordholm-frandsen.dk

Fra : Bistroist

Dato : 21-11-05 20:51

Også i Politiken - http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=408895

--
*/*Beatrice, I love my phonograph, but you have broke my windin' chain
And you've taken my lovin', and give it to your other man

Fra : -=JF=- priv

Dato : 21-11-05 23:23

"Henrik Veber Madsen" <hvm@mail.uni2.dk> skrev i en meddelelse

> Den højtelskede, enlungede halvindianer

Aldrig hørt om manden - men det er tilsyneladende vigtigt at han mangler en
lunge og er halvindianer?

Fra : Max

Dato : 21-11-05 23:44

Hej

> Aldrig hørt om manden - men det er tilsyneladende vigtigt at han mangler
en
> lunge og er halvindianer?

Egentlig er jeg ligeglad med hans lunger og afstamning, jeg tænker mere
på at han gav verdenen noget som guitarist som kunne være værd at
lytte lidt til hvis man ikke allerede kender det.

Mvh Max

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 22-11-05 00:33

Max skrev i meddelelsen <43824c6d$0$84031$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> [...]
>på at han gav verdenen noget som guitarist som kunne være værd at
>lytte lidt til hvis man ikke allerede kender det.

Ligesom det er ligegyldigt at Hendrix var sort (og ¼-indianer), og at Django
Reinhardt var sigøjner og kun havde brug af to fingre på venstrehånden, etc.,etc.

Man holder af sine helte med alle de særheder og trivielle træk de måtte have.

*Alle* (på nær dem der bor i et træskur i vildmarken uden strøm og rindende vand)
har *hørt* Link Wray på diverse filmlydspor de senere år; mest prominent i Pulp Fiction.

hvm

Fra : -=JF=- arb

Dato : 22-11-05 12:16

[...]

Så er der nok en fair chance for at jeg har hørt noget med ham, for jeg har
da både vand og EL
Hans navn siger mig bare ikke det fjerneste.

Mvh John

Fra : Lars Rindsig

Dato : 22-11-05 12:35

-=JF=- arb wrote:

> Så er der nok en fair chance for at jeg har hørt noget med ham, for jeg har
> da både vand og EL
> Hans navn siger mig bare ikke det fjerneste.

*bwrengg* *bwrengg* *bwreeeennnnggg*
*bwrengg* *bwrengg* *bwreeeennnnggg*
*bwrængg* *bwrængg* *BWWWRRRÆÆÆÆÆNNNNGGGGGG*

http://www.armageddontopfuel.com/mp3/rumble.mp3

Lars

--
Hail Freedonia

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 22-11-05 20:03

"-=JF=- arb" <oplyses@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> "Henrik Veber Madsen" <hvm@mail.uni2.dk> skrev i en meddelelse
>

> Så er der nok en fair chance for at jeg har hørt noget med ham, for jeg
> har da både vand og EL
> Hans navn siger mig bare ikke det fjerneste.

Næ, det er ikke så meget væsen, han har gjort af sig i DK, men han var da i
TV engang i 1976 eller 77 (nej, dengang behøvede man ikke at spørge om,
hvilken kanal..., hvor han kom til landet sammen med en gut der hed
Robert Gordon. De spillede noget heftigt 50'er rock - jeg finder faktisk
stadig af og til et kassettebånd frem med nogle skæringer fra den LP, de
havde lavet sammen.

Det var inden "Grease" satte landet på den anden ende med pomadehår og
t-shirts uden ærmer, og det var bestemt ikke hverdagskost at man i dansk TV
kunne se en mand på næsten 50 år iført tilbagestrøget Elvis-frisure med
anderumpe indsmurt (!) i Brylcreme, sort rockerlæderjakke, cowboystøvler,
sorte solbriller og en heftig klump tyggegummi, mens han fyrede det ene
rocklir efter det andet af på sin SG-spade. Han var trods alt 15-16 år ældre
end gutterne fra Beatles, som jo allerede var nogle oldsager dengang!

Et par år senere lavede han en solo-LP i Danmark sammen med bl.a. Billy
Cross (Bullshot, tror jeg nok den hed), med bl.a. en heftig udgave af
Springsteen's "Fire" og det gamle Elvis-nummer "Don't". De ligger også
blandt de øverste, når jeg roder i mine gamle kassettebånd.

Det var også omkring det tidspunkt han flyttede permanent til Danmark. Det
er altså lidt morsomt, at en mand, som mange af vores egne guitaridoler har
haft som idol og guru inden mange af os kunne stave til "guitar", i al
ubemærkethed har boet i Nordsjælland i over 20 år - næsten uden at der har
været bud efter ham fra de danske spillesteder. Til gengæld har han turneret
USA tyndt gennem alle årene - også i 2005.

RIP

Steen

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 22-11-05 20:36

"Steen Lindkvist Nielsen" <slindkvi@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Næ, det er ikke så meget væsen, han har gjort af sig i DK, men han var da
> i TV engang i 1976 eller 77 (nej, dengang behøvede man ikke at spørge

Lidt Googling afslører, at det må have været i 1978, da LP'en der blev
promoveret i udsendelsen er indspillet i december 1977.

> [...]
> Springsteen's "Fire" og det gamle Elvis-nummer "Don't". De ligger også
> blandt de øverste, når jeg roder i mine gamle kassettebånd.

En lille rettelse mere - "Fire" var med på LP'en nævnt ovenfor med Robert
Gordon. Nummeret jeg egentligt mente var "Fever" som også er et gammelt
Elvis-nummer.

Steen

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-05 20:57

Robert Gordons version af "Fire" er den bedste nogensinde. Jeg spiller den
faktisk live i mit EnmandsBand i nøjagtig den version og den hitter til
fester.

Jeg har forresten også en live udgave af Fire med Danny Gatton på rigtig
meget guitar.

JimR

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-05 20:55

Ahh, en Robert Gordon fan mere! Så er vi nok to i DK!

Han lavede to superfede plader med Link Wray, jeg har købt dem begge på
vinyl og lagt dem over på 192 KB MP3 (kan muligvis overtales til 'noget'

Jeg har også flere RG plader som luftes med jævnlige mellemrum

mvh

JimR
www.radmer.dk

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 22-11-05 22:09

On Tue, 22 Nov 2005 20:55:25 +0100, "JimR" <www.radmer.dk> wrote:

>Ahh, en Robert Gordon fan mere! Så er vi nok to i DK!

Læg bare 1 til.

>Han lavede to superfede plader med Link Wray, jeg har købt dem begge på
>vinyl og lagt dem over på 192 KB MP3 (kan muligvis overtales til 'noget'

Har dem på vinyl (Fresh Fish Special og Robert Gordon With Link Wray),
og kan ikke lide mp3 filer.

>Jeg har også flere RG plader som luftes med jævnlige mellemrum

Har ud over de nævnte "Bad Boy".
Måske er der flere mellem de + 5000 lp'er jeg har stående i kælderen
købt brugt.

--
__o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: lindaa@mail.cykeldk

Fra : Steen Jensen

Dato : 22-11-05 22:10

JimR <www.radmer.dk> wrote:

> Ahh, en Robert Gordon fan mere! Så er vi nok to i DK!

Med mig er vi tre!

Link Wray og Robert Gordon var en forrygende cocktail, Chris Spedding
var nu en okay afløser, men ikke helt det samme, vel?

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-05 11:19

"Steen Jensen" <steen@rudekuvert.dk> skrev i en meddelelse

> Med mig er vi tre!
>
> Link Wray og Robert Gordon var en forrygende cocktail, Chris Spedding
> var nu en okay afløser, men ikke helt det samme, vel?

I kan lægge 2 til .

Anne

Fra : Max

Dato : 22-11-05 23:05

Hej

> Ahh, en Robert Gordon fan mere! Så er vi nok to i DK!

Jeg er da også med, købte da følgende LP'er da de udkom. Fresh Fish
Special, Bad Boy og Are You Gonna Be The One.

Med Link Wray har jeg en der hedder "Early Recordings" fra omkring 1960.

Mvh Max

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 22-11-05 22:00

On Tue, 22 Nov 2005 20:03:17 +0100, "Steen Lindkvist Nielsen"
<slindkvi@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
>Robert Gordon. De spillede noget heftigt 50'er rock - jeg finder faktisk
>stadig af og til et kassettebånd frem med nogle skæringer fra den LP, de

Ganske rigtigt, jeg har lige hørt LP'en da jeg læste denne tråd. DEt
er nok hans bedst kendt album. Det er i øvrigt genudgivet på CD. Det
bedste kendte nummer han har skrevet er "Rumble".

Han startede egentlig med at spille country musik med sine brødre
(Doug og Vernon).

Hans mandlende lunge skyldes at han fik tuberkulose under Korea
krigen, hvorefter han fik den fjernet.

Han har spillet sammen eller været studie musiker for rigtigt mange af
de store musikere (Fats Domino, Rick Nelson, Buddy Holly, Jeff Beck,
Kimi Hendrix, Bob Dylan m.f.).

Pete Townshend nævner han som den største inspiration til at han
overhovedet blev musiker/guitarist)

Fra : jonathan

Dato : 28-11-05 16:14

> [...]
> Kimi Hendrix, Bob Dylan m.f.).
>
> Pete Townshend nævner han som den største inspiration til at han
Og Dylan spillede første vers af rumble til en af sine nyligt spilelde
koncert i london.

Fra : Steen Jensen

Dato : 22-11-05 14:02

Henrik Veber Madsen <hvm@mail.uni2.dk> wrote:

> Man holder af sine helte med alle de særheder og trivielle træk de måtte have.

Nemlig!

Run Chicken Run...