Varmedunk-/pose ?
Fra : Kent Nielsen

Dato : 20-11-05 21:40

Hej,
Jeg fik her i weekenden foræret en forseglet klar plastikpose indeholdende
en klar væske og en metalkapsel.
Man kan så ved at "klikke" med metaldimsen få posen til at blive varm, ca.
45-50 C, samtidigt skifter væsken form til at blive fast, nærmest som
stearin.

Når posen er blevet kold, kan man "lade den op" igen ved at lægge den i
kogende vand, derved bliver væsken flydende igen og efter den er blevet
kold, kan posen aktiveres igen.

Er der nogen der kan forklare hvordan dette virker ?

Kent Nielsen

Fra : Peter Jensen

Dato : 20-11-05 23:33

Kent Nielsen wrote:

> [...]
> blevet kold, kan posen aktiveres igen.
>
> Er der nogen der kan forklare hvordan dette virker ?

Er gjort et par gange allerede, f.eks. her:

http://groups.google.com/group/dk.videnskab/browse_frm/thread/4bbae20b46d9b5e8/56e9b530c88b65a2

Men kort fortalt indeholder posen et materiale der smelter ved ca. 50
grader, men nemt kan underafkøles. Når du så "klikker" med metaldimsen
bliver den underafkølede tilstand forstyrret, og indholdet
krystaliserer. Dette frigiver så den energi der i sin tid blev brugt
til at smelte det.

--
PeKaJe

The flush toilet is the basis of Western civilization.
      -- Alan Coult

Fra : Bo Warming

Dato : 21-11-05 08:18

"Peter Jensen" <usenet@pekajemaps.homeip.net> wrote in message
> [...]

> bliver den underafkølede tilstand forstyrret, og indholdet
> krystaliserer. Dette frigiver så den energi der i sin tid blev

Kan der gives god forklaring på at visse stoffer skal bruge varme til
at krystallisere og dette - natriiumacetat med krystalvand - er i
stand til at PRODUCERE varme nær det krystallisere.
Er der nogen forståelig regler eller forudsigelser. At kerner og
elektroner tiltrækkes og at et kompliceret regnestykke modsvares af
frastødning og giver plus eller minus i statisk energi er ikke rigtig
popsmart at sige til et barn, vel?
At en krystalform har overskud og en har underskud kan jeg måske lave
en tegning af, som jeg selv kan forstå - men det blir lidt langt i
spyttet at popularisere det fanstiske varmedunk-forsøg.

Snart går vi tur over saltede islags-veje og her er natriumjoner og
chloridjoner i vandig opløsning koldere end i krystalform. Det må ku
siges så illusion af forståelse frembringes.

At forklare at vejen er mørk når det har regnet, tog det mig mange år
at nå frem til - lidt ala vitsen om at nogle ler tre gange af en
vits - 1 når de hører den 2. når de genfortæller den 3. når de forstår
den.

> The flush toilet is the basis of Western civilization.
> -- Alan Coult

Har du en mere detalieret kildeangivelse på dette fremragende vise
dybtgående psykologiske citat?

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 21-11-05 13:23

"Bo Warming"
> At en krystalform har overskud og en har underskud kan jeg måske lave en
> tegning af

Alle krystaller opbygget af atomer eller ioner har en negativ energi (set i
fht. hvis atomerne/ionerne er frie og i hvile).
Dvs. når de dannes frigives der en vis mængde energi, og omgivelserne
opvarmes.

Sagen er selvfølgelig mere kompliceret, hvis der både brydes og dannes nye
bindinger for så vil temperaturændringerne afhænge af både de nye og de
gamle bindingers styrke.
Hvis man fx blander vand og alkohol, vil temperaturen stige, da de nye
hydrogenbindinger mellem et vand- og et ethanolmolekyle er stærkere end
bindingerne mellem to ethanolmolekyler.

> Snart går vi tur over saltede islags-veje og her er natriumjoner og
> chloridjoner i vandig opløsning koldere end i krystalform. Det må ku siges
> så illusion af forståelse frembringes.

Der bruges energi til at bryde bindingerne i et iongitter -> temperaturen
falder

Hilsen Regnar Simonsen