hul igennem problemer i XP
Fra : Ken

Dato : 20-11-05 20:30

Hej!

Jeg er langt fra en netværks-opsætnings-ekspert hvorfor jeg har brug for
hjælp.

Jeg kan simpelthen ikke på hul igennem til bredbånd (ved at bredbånd virker
da der er 4 andre comp. koblet til samme router).

Maskinen køre XP pro. Den anvender ASRock K7VM4 motherboard med on-board
LAN. Det ser us som at maskinen får tildelt en IP adresse at routeren. Under
netværksindstillinger findes kun et ikon med LAN-forbindelse dettets
egenskaber viser at der er IP adresse tilknyttet.

Men manskinen vil ikke gå på nettet. Jeg har koblet alle firewalls og
antivirus programmer fra uden det har hjulpet. På det lokale netværk kan jeg
heller ikke komme igennem.

Please help!

mvh

Ken

Fra : *** Calle ***

Dato : 20-11-05 22:34

Ken wrote:
> [...]
> Men manskinen vil ikke gå på nettet. Jeg har koblet alle firewalls og
> antivirus programmer fra uden det har hjulpet. På det lokale netværk

tjek op netkortet ikke er deaktiveret i BIOS eller inde i hardwarelisten i
XP
--
*** Calle ***

Fra : Ken

Dato : 22-11-05 20:08

"*** Calle ***" <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse >>
> tjek op netkortet ikke er deaktiveret i BIOS eller inde i hardwarelisten i
> XP
> --

Har tjekket uden gevinst (harwarelisten = enhedshåndteringen går jeg ud fra)

Ken

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-11-05 22:42

"Ken" <hej@der.du> wrote:

> [...]

>antivirus programmer fra uden det har hjulpet. På det lokale netværk kan jeg

Lidt flere oplysninger vil lette sagen: Kør IPCONFIG /ALL på den maskine
der driller, og een af dem der fungerer. Og vend tilbage hertil med
resultaterne..

Tip: Hvis du kører IPCONFIG /ALL >C:\DUMMY.TXT lægges udskriften i filen
c:\dummy.txt som let kopieres over i din news reader..

- - -

Men generelt:

* Du har måske kablet forkert - Du skriver der er fire computere kablet
til routeren, hvordan er den femte kablet ??

* Måske er der ikke ledige ip-adresser i routerens DHCP-server - check
dens opsætning.

<mlr>

Fra : Ken

Dato : 22-11-05 20:11

> Tip: Hvis du kører IPCONFIG /ALL >C:\DUMMY.TXT lægges udskriften i filen
> c:\dummy.txt som let kopieres over i din news reader..

Filerne er vedhæftet mit inlæg d.21-11-2005 kl.22.04
For mig ser de OK ud??

Ken

> Men generelt:
>
> * Du har måske kablet forkert - Du skriver der er fire computere kablet
> til routeren, hvordan er den femte kablet ??

Flyttede én computer til dette kabel = ingen problemer - altså må det ligge
i den omtalte computer.

> * Måske er der ikke ledige ip-adresser i routerens DHCP-server - check
> dens opsætning.

Har nu tjekket - ingen problemer
Ken

> Af alle seksuelle afvigelser er afholdenhed dog den mest besynderlige..

Fuldstændig enig!!

Fra : Peter

Dato : 20-11-05 22:50

"Ken" <hej@der.du> skrev i en meddelelse
> [...]
> Under netværksindstillinger findes kun et ikon med LAN-forbindelse dettets
> egenskaber viser at der er IP adresse tilknyttet.

Jeg har nøjagtig samme problem med to computere AsRock K7S8X med onboard
lan.
Problemet blev løst på begge computere med et nyt PCI netværkskort og
onboard disabled, men det kan jo ikke være meningen, og vel heller ikke
tilfældet, at begge går i stykker samtidig.

PeterB

Fra : Ken

Dato : 21-11-05 22:36

Når jeg kikker i windows jobliste under netværk findes der en 100 Mbps
forbindelse der kan anvendes!

Ken

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-11-05 08:08

On Mon, 21 Nov 2005 22:35:42 +0100, "Ken" <hej@der.du> wrote:

> Når jeg kikker i windows jobliste under netværk findes der en 100
> Mbps forbindelse der kan anvendes!

Det er jo ikke det samme, som at den har fået en IP-adresse. Michael
sendte dig en beskrivelse af, hvordan du kan finde IP-oplysninger og
sende dem hertil. Gør det.

Og tag så og send dine svar som replies på det indlæg, du faktisk
svarer på og med en lille smule af de forrige indlæg citeret, så man
kan se, hvad det drejer sig om.

-A

Fra : Ken

Dato : 22-11-05 20:06

> Det er jo ikke det samme, som at den har fået en IP-adresse. Michael
> sendte dig en beskrivelse af, hvordan du kan finde IP-oplysninger og
> sende dem hertil. Gør det.

Se mit indlæg d.21-11-2005 kl.22.04 - der er resultaterne vedhæftet

Ken

> Og tag så og send dine svar som replies på det indlæg, du faktisk
> svarer på og med en lille smule af de forrige indlæg citeret, så man
> kan se, hvad det drejer sig om.

OK!

Fra : Ken

Dato : 21-11-05 22:59

Hmmm jeg giver snart op. Har prøvet at deaktiverer alle firewalls - uden
virkning.
Sat IE til standard indstilling

Ken

Fra : Ken

Dato : 21-11-05 23:09

Har prøvet at pinge:

ping 127.0.0.1

Jeg får fint svar retur - ingen pakker tabt.

Altså må forbindelsen virke - MEN hvad fa.... er det så der spærre??

Ken

Fra : Peter

Dato : 22-11-05 00:03

> [...]
>
> Jeg får fint svar retur - ingen pakker tabt.
>
> Altså må forbindelsen virke - MEN hvad fa.... er det så der spærre??

Nu er det godt nok en 3Com router jeg har, men for at den vil gå online skal
man sikre sig, inde i status og log, at der er connected.

Internet Settings
WAN Connection Type PPPOE
Status CONNECTED
Internet IP address 80.xxx.xxx.xxx
Subnet Mask 255.0.0.0
ISP Gateway Address 195.xxx.xxx.xxx
Primary DNS 194.xxx.xxx.xxx
Secondary DNS 193.xxx.xxx.xxx
WAN MAC Address xx-xx-xx-xx-xx-xx

PeterB

Fra : Ken

Dato : 22-11-05 20:04

> Nu er det godt nok en 3Com router jeg har, men for at den vil gå online
> skal man sikre sig, inde i status og log, at der er connected.

Hej Peter,

Når de øvrige computere på netværket kommer fint igennem porten ved siden af
på routeren skulle der vel ikke være nogle problemer i den retning eller??

Ken

Fra : Hans

Dato : 22-11-05 17:08

Ken wrote:
> Har prøvet at pinge:
>
> ping 127.0.0.1
>
> Jeg får fint svar retur - ingen pakker tabt.

Det er maskinens lokalhost. Hvad vil du med den?

Åbn en kommandoprompt og skriv: ipconfig /all

Hvad svar får du?

Hans

Fra : Ken

Dato : 22-11-05 19:59

> Åbn en kommandoprompt og skriv: ipconfig /all
>
> Hvad svar får du?

Windows IP-konfiguration

Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : botovej

Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :

Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ukendt

IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej

WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej

Søgeliste for DNS-suffiks. . . . . . . . . . : tele2adsl.dk

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse 2:

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : tele2adsl.dk

Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Compaq NC3123 Fast
Ethernet NIC

Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-02-A5-40-3D-B8

Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja

Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja

IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.31

Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1

DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1

DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 195.82.195.101

129.142.7.101

Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 21. november 2005
21:51:23

Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 24. november 2005
21:51:23

mvh

Ken (også vedhæftet indlæg d.21-11-2005 kl.22.04)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-11-05 20:59

On Tue, 22 Nov 2005 19:59:09 +0100, "Ken" <hej@der.du> wrote:

> Windows IP-konfiguration

OK, så du får faktisk en IP-adresse.

Næste test er, om du kan pinge default gateway:
ping 192.168.1.1
Hvis du kan det, virker dit lokale net.

Og hvad med DNS-serverne:
ping 195.82.195.101
ping 129.142.7.101
Uden adgang til dem, vil et opslag på et navn (som fx www.dr.dk) ikke
blive oversat til den rigtige adresse.

Virker DNS også?
nslookup tv2.dk
Hvis det ikke virker,

Prøv også en traceroute ud på nettet:
tracert 193.88.44.22
Den vil vise, hvor langt du kommer, hvis det ikke virker hele vejen.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ken

Dato : 22-11-05 22:48

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG>
> Næste test er, om du kan pinge default gateway:
> ping 192.168.1.1

Her kommer jeg ikke igennem ;-(

> Hvis du kan det, virker dit lokale net.

= det gør det altså ikke...men....
Hmm jeg forstår ikke helt. Denne computer (den jeg skriver til dig fra) er
jo på samme netværk og router, og den kan godt? Men min viden omkring
netværk kan ligge et beskedent sted

> Og hvad med DNS-serverne:
> ping 195.82.195.101
> ping 129.142.7.101

Her kommer jeg ikke igennem ;-(

> Uden adgang til dem, vil et opslag på et navn (som fx www.dr.dk) ikke
> blive oversat til den rigtige adresse.
>
> Virker DNS også?

Nej!

> nslookup tv2.dk
> Hvis det ikke virker,
>
> Prøv også en traceroute ud på nettet:
> tracert 193.88.44.22
> Den vil vise, hvor langt du kommer, hvis det ikke virker hele vejen.

Her kommer jeg kun til '1' med sendefejl: kode 65

mvh

Ken

Fra : *** Calle ***

Dato : 22-11-05 23:55

Ken wrote:
> [...]
> fra) er jo på samme netværk og router, og den kan godt? Men min viden
> omkring netværk kan ligge et beskedent sted

Tror du er kommet til at sætte en spærring / begrænsning i din router

--
*** Calle ***

Fra : Ken

Dato : 23-11-05 20:31

"*** Calle ***" >>
> Tror du er kommet til at sætte en spærring / begrænsning i din router

Jeg kan ikke få øje på den. Jeg kan koble optil 10 på er den sat til.

Pt er kun 4 tilkoblet

Ken

Fra : *** Calle ***

Dato : 24-11-05 00:16

Ken wrote:
> "*** Calle ***" >>
>>
> Jeg kan ikke få øje på den. Jeg kan koble optil 10 på er den sat til.
>
> Pt er kun 4 tilkoblet

ja men har der været andre på og den husker mac i f.eks en uge, så kan det
jo give problemer.
Hvad sker der når du giver din pc fast ip ved at taste den manuelt ind i
pcen (giv den et nummer lige oven over dem du aut. tildeler fra router. husk
at taste router IP ind som gateway og dns
--
*** Calle ***

Fra : Peter

Dato : 23-11-05 01:53

"Ken" <tak@tak.nu> skrev i en meddelelse

Hvad står der i loggen i din router?

PeterB

Fra : Ken

Dato : 23-11-05 20:33

"Peter" > Hvad står der i loggen i din router?

Tjaa der er vist ikke nogen log jeg kan kikke i. Det er en Zyxel ZyAIR
B-2000 v.2

Ken

Fra : Ken

Dato : 24-11-05 18:10

Hej alle,

Jeg har givet op!

Jeg har givet op, og er startet på en reinstallation af computeren. HD er nu
93% formatteret

Tak for gode hjælpeforslag til alle.

mvh

Ken