køre program fra Browser
Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 20-11-05 19:26

Jeg vil bruge en HTML side som frontend til min HTPC, hvilket vil sige
at jeg skal kunne køre programmer fra en html side.

Jeg havde forestillet mig at bruge et eller andet activeX komponent til
det, men jeg kan ikke finde et gratis komponent. Nogen der kender et
sådant komponent?

En alternativ måde var at lægge .lnk (genveje) filer op hjemmesiden
og så få IE til automatisk at åbne .lnk filer istedet for at gemme
dem, men hvordan kan jeg sætte IE op til det?

Hvis i vil se hvad jeg mener så prøv at kigge på:
<http://80.28.134.139/test.html>

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Anders Lund

Dato : 20-11-05 20:00

lars@intercambiodvd.com wrote:
> En alternativ måde var at lægge .lnk (genveje) filer op hjemmesiden
> og så få IE til automatisk at åbne .lnk filer istedet for at gemme
> dem, men hvordan kan jeg sætte IE op til det?

Der er jo noget sikkerhedsmæssigt i at du ikke bare via en hjemmeside
kan køre vilkårlige kommandoer på ens egen computer. Jeg ved ikke om det
er noget du kan slå fra, men så ved du i hvilken retning du måske skal
kigge for at slå det fra.

> Hvis i vil se hvad jeg mener så prøv at kigge på:
> <http://80.28.134.139/test.html>

Min browser siger at den ikke kan finde notepad.exe.lnk filen.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-11-05 21:12

Anders Lund wrote:

> Der er jo noget sikkerhedsmæssigt i at du ikke bare via en hjemmeside
> kan køre vilkårlige kommandoer på ens egen computer.

Ja det har du naturligvis ret i. Dog er der i mit tilfælde tale om et lukket
system hvor både server og klient er samme maskine.

> Jeg ved ikke om det
> er noget du kan slå fra, men så ved du i hvilken retning du måske skal
> kigge for at slå det fra.

Jeg har prøvet men ikke rigtigt fundet noget.

> Min browser siger at den ikke kan finde notepad.exe.lnk filen.

Underligt, jeg skal ikke lige kunne sige hvorfor.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-11-05 21:46

Den 20-11-05 21.12 skrev Lars Hoffmann følgende:

> Ja det har du naturligvis ret i. Dog er der i mit tilfælde tale om et
> lukket system hvor både server og klient er samme maskine.

I gamle dage kunne man åbne programmer via en hjemmeside uden problemer,
men i dag er det ikke sådan ligetil. Jeg har prøvet at sætte den lokale
sikkerhed ned til Lav, men jeg får stadig to advarsler, før programmet
åbnes (Windows XP med SP2). Jeg ved ikke, om man kan ændre
sikkerhedsindstillingerne dybere ende i systemet.

> Underligt, jeg skal ikke lige kunne sige hvorfor.

Det er fordi, linket henviser til en fil på serveren, og der ligger den
ikke. I stedet kan følgende link bruges:
Det virker dog kun, når siden indlæses lokalt, og man får som nævnt, et
par sikkerhedsadvarsler, inden Notesblokken åbnes.

Det er vist muligt at oprette egne protokoller i Firefox, som så kan
bruges til at åbne programmer og filer med.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få et flot eller sjovt vandmærke på skærmen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-11-05 22:00

Den 20-11-05 21.45 skrev Kim Ludvigsen følgende:

> Det er vist muligt at oprette egne protokoller i Firefox, som så kan
> bruges til at åbne programmer og filer med.

Jeg har lige afprøvet, og det virker fint. Hvis du er interesseret i at
bruge Firefox, så meld tilbage, så kan jeg fortælle dig, hvordan du
sætter det op.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Man bliver aldrig for gammel til computer og internet. Læs om Signe som

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-11-05 10:58

Kim Ludvigsen wrote:

> Meget gerne, tak.

Har du fået min mail?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-11-05 13:33

Den 25-11-05 10.58 skrev Lars Hoffmann følgende:

> Har du fået min mail?

Ja, jeg svarer lige i mail.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til begyndere og uøvede computer- og internetbrugere.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 22-11-05 15:42

Kim Ludvigsen wrote:
> man kan
> kopiere registreringslinjerne ([HKEY_CLASSES_ROOT\photo]...) ind i en
> fil som hedder foto.reg, og derefter dobbeltklikke på filen for at
> overføre dem til databasen?

jepper, hvis du har lyst, kan jeg sende dig en reg fil som virker hos
mig til din email

> Det ville klart være noget, jeg ville skrive om på min hjemmeside, hvis
> det lykkes at få en programmør med på at lave et setup-program.

Absolutely - Når jeg engang får lavet interfacet til min HTPC, skal
jeg da nok kigge på det.

> Det ville selvfølgelig være ekstra smart, hvis et sådant program også
> kunne tjekke, om Firefox er installeret og så lave den nødvendige
> ændring i prefs.js.

Jo, men ellers kan det også laves i IExplorer uden at ændre noget.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-11-05 16:06

Den 22-11-05 15.42 skrev Lars Hoffmann følgende:

> jepper, hvis du har lyst, kan jeg sende dig en reg fil som virker hos
> mig til din email

Meget gerne, tak.

> Absolutely - Når jeg engang får lavet interfacet til min HTPC, skal
> jeg da nok kigge på det.

Du må gerne smide mig en mail, hvis du får lavet noget brugbart og
nørdfrit som andre kan bruge uden den store viden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få dit tastatur til at lyde som en gammel skrivemaskine eller en

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-11-05 16:37

Kim Ludvigsen skrev:

> På Google finder jeg kun oplysninger om brugen af funktionen i
> OS/2 og Linux.
>
> http://www.os2bbs.com/os2news/Warpzilla.html
> Se under Protocols.

Her ser det ud til at der skal bruges escapede skråstreger
("c:\\os2\\apps\\epm.exe")

> http://www.eng.uwaterloo.ca/twiki/bin/view/Linux/FirefoxLockdow
> n Se eksempel med telnet som protokol.

Det handler så vidt jeg kan se kun om at blokere for en protokol.

NB: Kan det tænkes at der skal oprettes en pref under
network.protocol-handler.external.* ?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-11-05 17:03

Den 21-11-05 16.37 skrev Jens Gyldenkærne Clausen følgende:

> Her ser det ud til at der skal bruges escapede skråstreger
> ("c:\\os2\\apps\\epm.exe")

Jeg har prøvet med begge dele (og begge dele virker i OS/2, ingen af dem
i Windows).

> Det handler så vidt jeg kan se kun om at blokere for en protokol.

Ja, den angiver " " som programmet, der skal åbnes. Men jeg går ud fra,
at det så også er muligt at angive en eksisterende sti og filnavn - men
indrømmet, det er rent gæt.

Jeg har for øvrigt spurgt i Mozillas OS/2-forum i et svagt håb om, at
funktionen ligger i en fil, der kan kopieres og bruges i Windows.

> NB: Kan det tænkes at der skal oprettes en pref under
> network.protocol-handler.external.* ?

Jeg har lige prøvet at lege lidt, men kan ikke få det til at virke.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Slip musen fri, og styr i stedet computeren lynhurtigt med tastaturgenveje.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-11-05 16:46

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> NB: Kan det tænkes at der skal oprettes en pref under
> network.protocol-handler.external.* ?

Hm - det hjælper vist ikke noget. Jeg har prøvet lidt af hvert
(Win2000+ FF 1.5RC3) - uanset hvad jeg gør kommer standardsvaret:
Firefox doesn't know how to open this address, because the protocol
(navn) isn't associated with any program.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-05 21:35

<lars@intercambiodvd.com> skrev i en meddelelse
Jeg vil bruge en HTML side som frontend til min HTPC, hvilket vil sige
at jeg skal kunne køre programmer fra en html side.

Hvis i vil se hvad jeg mener så prøv at kigge på:
<http://80.28.134.139/test.html>

denne kode virker i min IE

<head></head>

Hvordan man indstiller browseren til automatisk at køre programmet uden
advarsler kan andre i gruppen sikkert svare på

Carsten Sørensen

Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 21-11-05 08:53

Kim Ludvigsen wrote:

> Jeg har lige afprøvet, og det virker fint. Hvis du er interesseret i at
> bruge Firefox, så meld tilbage

Ja meget! Det er min default browser så det ville være helt perfekt.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-11-05 10:53

Den 21-11-05 08.53 skrev lars@intercambiodvd.com følgende:

> Ja meget! Det er min default browser så det ville være helt perfekt.

I adressefeltet, skriv:
about:config
og tryk på Enter. Du får åbnet en liste over indstillinger. Højreklik på
listen og vælg New => String (oversæt selv, hvis du bruger den danske
udgave). Et dialogvindue åbnes, skriv:
applications.foto

foto er et selvvalgt navn. Du kan efterfølgende oprette protokoller med
andre navne som fx film, kabale osv. Klik på OK. Et nyt dialogvindue
åbnes, skriv stien til programmet, fx:
c:\programmer\mitbilledprogram.exe

Klik på OK. Jeg har afprøvet dette på OS/2, hvis det ikke virker hos
dig, så prøv at vende skråstregerne om.

Opret en ny streng, denne gang skriver du:
applications.foto.parameters
Klik på OK, og i det efterfølgende vindue skriver du:
%url%
Klik på OK.

Du kan nu lave et link efter denne form:

Eller:

Første gang du forsøger at åbne et program via den nye protokol får du
et dialogvindue med en advarsel. Sæt flueben ud for Remember... for at
undgå advarslen fremover.

Firefox indeholder ikke et kiosk-mode som IE, men der findes et par
udvidelser: https://addons.mozilla.org/quicksearch.php?q=kiosk§ion=A

Vend gerne tilbage, hvis der er problemer eller med en succeshistorie.
Jeg har som sagt prøvet under OS/2, og det vil da være rart at vide, om
der er forskel på opførslen under de forskellige styresystemer.

Hvis andre vil lege med dette, kan de nye protokoller også bruges fra
adresselinjen. Skriver man "foto:" i adresselinjen og klikker på Enter,
åbnes billedprogrammet.

Hmm, jeg sidder selv og får lyst til at lave et skræddersyet interface
til film, billeder mm.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Instant Converter lader dig omregne forskellige måleenheder, for

Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 21-11-05 08:52

Kim Ludvigsen wrote:

> Det er fordi, linket henviser til en fil på serveren, og der ligger den
> ikke.

Jo den gør. Jeg har netop prøvet det her fra mit arbejde og det
virker fint hos mig

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 21-11-05 10:57

Kim Ludvigsen wrote:

> Vend gerne tilbage, hvis der er problemer eller med en succeshistorie.

Genial løsning!

Jeg skal nok vende tilbage når jeg har fået sat det op.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 21-11-05 12:21

Kim Ludvigsen wrote:

> Klik på OK. Jeg har afprøvet dette på OS/2, hvis det ikke virker hos
> dig, så prøv at vende skråstregerne om.

Nu har jeg pr´vet med begge typer skråstreger og uanset hvad får jeg
blot fejlmeddelelsen:

"Firefor doesn't know how to open this address, because the protocol
(foto) isn't associated with any program."

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-11-05 12:39

Den 21-11-05 12.20 skrev lars@intercambiodvd.com følgende:

> "Firefor doesn't know how to open this address, because the protocol
> (foto) isn't associated with any program."

Hmm, underligt. Måske det er platformsspecifikt? Jeg tjekker lige, om
jeg kan finde noget info - jeg går ud fra, at du ikke har lyst til at
skifte til OS/2.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Skrot mus og tastatur, i fremtiden kan du styre computeren med stemmen,

Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 21-11-05 13:04

Kim Ludvigsen wrote:

> Hmm, underligt. Måske det er platformsspecifikt? Jeg tjekker lige, om
> jeg kan finde noget info

Det skulle undre mig meget om det var platformsspecifikt, jeg vil også
selv kigge efter

> - jeg går ud fra, at du ikke har lyst til at
> skifte til OS/2.

Og det har du ret i.

Med Venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-11-05 13:33

Den 21-11-05 13.04 skrev lars@intercambiodvd.com følgende:

> Det skulle undre mig meget om det var platformsspecifikt, jeg vil også
> selv kigge efter

Detvardagodtnokirriterende! Det er vist platformsspecifikt, selvom det
ikke burde være det, da det er en intern funktion i browseren.

[...]

Øv, jeg havde ellers lige bestemt mig for at lave en side med Firefox
brugt på den måde. Finder du en løsning, må du meget gerne sige til.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Shareware, freeware, sisterware og mange andre warer. Læs hvad de

Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 22-11-05 12:29

Kim Ludvigsen wrote:

> Jeg har lige prøvet at lege lidt, men kan ikke få det til at virke.

På linux virker følgende
+pref("network.protocol-handler.app.foto", "mitFotoProgram");
+pref("network.protocol-handler.external.pnm", true);

Men windows vil ikke lege med

Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 22-11-05 12:29

Kim Ludvigsen wrote:

> Jeg har lige prøvet at lege lidt, men kan ikke få det til at virke.

På linux virker følgende
+pref("network.protocol-handler.app.foto", "mitFotoProgram");
+pref("network.protocol-handler.external.foto", true);

Men windows vil ikke lege med

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 22-11-05 13:08

Her diskuteres emnet:

http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?t=343386&highlight=protocol+handler

De siger man kan sætte en OS-wide handler op, hvilket jo ville være
endnu bedre - men hvordan gøres det i windows?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-11-05 13:42

Den 22-11-05 13.08 skrev Lars Hoffmann følgende:

> De siger man kan sætte en OS-wide handler op, hvilket jo ville være
> endnu bedre - men hvordan gøres det i windows?

Jeg har lige fået et svar i en Mozilla-gruppe. Jeg har ikke selv tid til
at teste det, meld gerne tilbage, hvis det virker:

In the Windows version of Firefox, you can set a protocol to
(a) either be handled by Firefox; or
(b) to be handled by the Windows registry settings for that protocol
(i.e. by whatever application Windows has associated with that
protocol).

So to get what you want, you need to do this

1. in prefs.js

user_pref("network.protocol-handler.external.photo",true);

2. in the Windows registry
(note the following is in .reg file format)

[HKEY_CLASSES_ROOT\photo]
@="URL:photo protocol"
"URL Protocol"=""

[HKEY_CLASSES_ROOT\photo\shell]

[HKEY_CLASSES_ROOT\photo\shell\open]

[HKEY_CLASSES_ROOT\photo\shell\open\command]
@="\c:\\programs\\photo.exe\" %1"

Note that photo.exe will be passed the entire photo: URL, e.g.
photo:myphoto.jpg
and not just then part after the "photo:". If this is a problem,
you may wish to have the registry launch a script which modifies
the command-line parameter before passing it on to photo.exe.

Unforch Windows .bat files are utterly feeble for scripting work;
you'll want something better.

Don't forget the "URL Protocol"=""
Without it, this won't be recognized as a URL protocol association.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvilke fordele Firefox giver, og lær at udnytte programmets mange

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 22-11-05 14:31

Kim Ludvigsen wrote:

> Jeg har lige fået et svar i en Mozilla-gruppe. Jeg har ikke selv tid til
> at teste det, meld gerne tilbage, hvis det virker:

Det virker helt perfekt! Nu kan jeg lave mine protokoller til b`de IE
og firefox.

Tusind tak for hjælpen.

Jeg kan mærke på det hele at jeg nu bliver nød til at side og lave
front-end-hjemmesider hele natten

Jeg kom forresten til at tænke på at man kunne designe en fronted til
en HTPC, distribuere den med et simpelt setup tool, der opdaterer
windows registry og tillader brugeren at vælge hvilke programmer han
bruger til DVD, fotos, musik osv, og så har man pludselig en
distribuerbar HTPC frontend. Det er endda nemt at lave.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-11-05 15:22

Den 22-11-05 14.30 skrev Lars Hoffmann følgende:

> Det virker helt perfekt! Nu kan jeg lave mine protokoller til b`de IE
> og firefox.

Lige et spørgsmål, for jeg har ikke så meget tjek på
registreringstingene i Windows. Har jeg forstået det ret, at man kan
kopiere registreringslinjerne ([HKEY_CLASSES_ROOT\photo]...) ind i en
fil som hedder foto.reg, og derefter dobbeltklikke på filen for at
overføre dem til databasen?

> Tusind tak for hjælpen.

Det var så lidt, selvom det har taget lang tid. Det ville være så meget
lettere, hvis alle brugte OS/2...

> [...]

Det ville selvfølgelig være ekstra smart, hvis et sådant program også
kunne tjekke, om Firefox er installeret og så lave den nødvendige

Få styr på dine downloads med det gratis og spywarefri program Free
Download Manager.
http://kimludvigsen.dk