Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Grafikkort - Hvilket et er bedst til foto-~
Fra : Elmer

Dato : 20-11-05 18:07

Hermed tænker jeg rent signal-mæssigt, hvilket giver det bedste
signal til monitoreren, og hvad skal man generelt kigge efter, når man
primært bruger sit grafikkort til billede-redigering - udelukkende
still-billeder.

Er der nogen der kan hjælpe mig med det?

Mvh. Elmer

NB: Monitor er en 19" Trinitron.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-11-05 18:10

"Elmer" <peer.ep@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Det må blive Matrox kortene
Deres drivere er også gode

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-11-05 19:12

Elmer wrote:
> [...]
> signal til monitoreren, og hvad skal man generelt kigge efter, når man
> primært bruger sit grafikkort til billede-redigering - udelukkende

Matrox laver nok de bedste signaler, og er gode til at farvekalibrere.
De mindste af dem er ikke hurtige til spil.

Køb noget, der måske hedder 550 type. Det koster ikke en formue, men kan
til gengæld køre med 2 skærme. Og driverne til Matrox er meget stabile,
uanset om du er til Linux eller windos

Bo //

Fra : Simon Nielsen

Dato : 22-11-05 08:41

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> wrote in message

> [...]
>
> Køb noget, der måske hedder 550 type. Det koster ikke en formue, men kan
> til gengæld køre med 2 skærme. Og driverne til Matrox er meget stabile,

Dog op til 4 skærme, det kom med Parhelia 512 som er den første 5xx. Så man
kan virkelig udnytte at have både Photoshop, Imageready, Nyhedsgrupper og
Internet vindue til links Eller man kan lave et super fedt bredformat
billede som baggrund. Det er meget skægt og ret blæret at vise frem når
vennerne kommer på besøg.

Dog stadig er Matrox toppen inden for 2D grafik, men det kræver at du har en
skærm der sparker numse. Men med den 19" Trinitron skulle du nok kunne mærke
en forskel.

Mvh
Simon

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-11-05 22:30

Simon Nielsen wrote:

> [...]
> super fedt bredformat billede som baggrund. Det er meget skægt og ret
> blæret at vise frem når vennerne kommer på besøg.

Tjah, nogen gør det for blær. Jeg gør det fordi det letter mit CAD
arbejde i hverdagen. Så kan man nemlig have flere vinduer åbent
samtidigt, og se noget. Mit daglige arbejde har jeg 3 skærme. De to
kører på et '550 kort, og den sidste har sit separate (PCI) kort.

Bo //

Fra : AS

Dato : 20-11-05 20:43

En af Matrox P650, hvis man tænker om højere opløsning med DVI. Hvis
alimdelig VGA, lidt ældre G550 eller 450 er lige så gode.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-11-05 12:42

"Elmer" <peer.ep@gmail.com> wrote in message
[...]

Jamen så skal du have fat i et Matrox Parhelia LX kort. De fåes i flere
udgaver hvor QID er det største, men kvalitets mæssigt overgår de ikke de
andre LX kort. LX er det der har den helt klart bedste billedkvalitet.

Til en billig penge kan jeg anbefale et P650
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=38757, det er billigt og bare
super graffikkort.

Mvh
Simon

Fra : Elmer

Dato : 22-11-05 16:09

Okay! Lyder fedt med de 4 skærme! - Overvejer at anskaffe en 17"
fladskærm til alt det andet, end foto. Så kan den få lov at hænge
på væggen og se smart ud, med Internet osv..

Tak for rådene! - Det bliver helt sikkert Matrox, med mindst
dual-head!

..Elmer