foldning af to endimensionelle funktioner
Fra : Jakob Nielsen

Dato : 20-11-05 15:36

Det siges at f*g(x) = [integraltegn fra -uendelig til plus uendelig]
f(alpha)g(x-alpha)dalpha

Det undrer mig lidt, da det virker som om det medfører en spejling. Meningen
med en foldning er jo som oftest at lave et filter, så man kan finde den
foldede værdi for en given x.

Fra : John

Dato : 20-11-05 19:31

Funktionen g spejlvendes om x og vi får en ny funktion h

Foldningen er så integralet af produktet h x f

Et filter er bare en funktion. Funktionen har et input og funktionsværdien
er så outputtet. Da foldningen er en funktion er den også et filter...sin(x)
er også et filter...x^2 er også et filter....osv...

--------------

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 20-11-05 21:00

> Et filter er bare en funktion. Funktionen har et input og funktionsværdien
> er så outputtet. Da foldningen er en funktion er den også et
> filter...sin(x) er også et filter...x^2 er også et filter....osv...

Hvad er folrningens formål hvis ikke at fungere som et filter?

Fra : John

Dato : 20-11-05 21:17

Foldning er bare en måde at udregne et integrale af en funktion på........

Indenfor filter-teori er der sammenhæng mellem foldnings-integralet og
fourier-analyse og det kan vises at foldningen af to funktioner i
tidsdomænet svarer til produktet af de to funktioner i frekvensdomænet.

-----------------

Fra : Haastrup

Dato : 20-11-05 23:00

On Sun, 20 Nov 2005 21:16:54 +0100, "John" <johnjohn@sucker.com>
wrote:

> [...]
>fourier-analyse og det kan vises at foldningen af to funktioner i
>tidsdomænet svarer til produktet af de to funktioner i frekvensdomænet.

For ikke at nævne nævne sandsynlighedsregning, hvor foldning
af sandsynlighedsfunktionerne for to stokastiske variable X og Y giver
sandsynlighedsfunktionen for X+Y.

Regards S. Haastrup.

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-11-05 00:18

Scripsit "Jakob Nielsen" <a@b.es>

> Det siges at f*g(x) = [integraltegn fra -uendelig til plus uendelig]
> f(alpha)g(x-alpha)dalpha

> Det undrer mig lidt, da det virker som om det medfører en spejling.

Det er kun tilsyneladende - alfas fortegn er ikke væsentligt; det
vender hvis du substituerer med beta = -alfa og bytte om på de to
grænser (hvilket går ud mod d(alfa)/d(beta) = -1).

Ved at substituere med gamma = x-alfa (og igen bytte om på grænserne)
kan du se at foldningen faktisk er en kommutativ operation.

--
Henning Makholm "Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit."