Fjern højre scroll i browservinduet
Fra : malene

Dato : 20-11-05 15:20

Jeg har problemer md at få min indexside til ikke at have scroll
i højre side ved forskellige skærmopløsninger - kan man indstille
den til automatisk at justerers til den besøgendes
skærmopløsning, eller er der en anden smart måde at gøre dette
på. Indexsiden skal ikke have scroll overhovedet uanset hvem der
besøger den og den skal ligge centreret i browservinduet...hvad
gør jeg forkert? Se dette link
http://www.bockcopenhagen.dk/ny/index.html

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-11-05 17:02

malene wrote:
> [...]
> på. Indexsiden skal ikke have scroll overhovedet uanset hvem der
> besøger den og den skal ligge centreret i browservinduet...hvad

Det er ikke nogen måde, hvorpå du kan undgå lodret rulleskakt.
Det er en browserfunktion som du ikke kan gøre noget ved.

Heldigvis.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-11-05 18:22

Den 20-11-05 17.01 skrev Jørgen Farum Jensen følgende:

> Det er ikke nogen måde, hvorpå du kan undgå lodret rulleskakt.
> Det er en browserfunktion som du ikke kan gøre noget ved.

Jo, det kan man da godt, omend det nok ikke er ønskeligt. Det er jo bare
at smide indholdet ind i en tilpas lille div med overflow:hidden.

Malene: Det vil betyde, at den besøgende ikke vil kunne rulle for at se
det af indholdet, der ikke kan være på siden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til begyndere og uøvede computer- og internetbrugere.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-11-05 18:25

Jørgen Farum Jensen skrev:

>Det er ikke nogen måde, hvorpå du kan undgå lodret rulleskakt.
>Det er en browserfunktion som du ikke kan gøre noget ved.

Det er da ikke korrekt, men det er ikke altid en god ide.

Med css:

body {overflow: hidden}
så er aldrig scroll.

body {overflow: auto}
scroll, når det er nødvendigt.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-11-05 19:45

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Med css:
>
> body {overflow: hidden}
> så er aldrig scroll.
>
> body {overflow: auto}
> scroll, når det er nødvendigt.

Ok, det har du ret i, det så langt har jeg altså
ikke tænkt. Nok fordi jeg ikke i min vildeste
fantasi kunne finde på at fjerne scroll-mekanismen.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Christoffer

Dato : 20-11-05 18:31

"malene" <malene@medesign.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på. Indexsiden skal ikke have scroll overhovedet uanset hvem der
> besøger den og den skal ligge centreret i browservinduet...hvad
Du har lavet tabellen(tabellerne) til have have en højde på omkring 700px;..
det er for meget.
Drop tabellerne og lav det med css istedet.
http://www.html.dk/artikler/00043/
lav en div med din gule side, og angiv en margin-top på den.. så burde du
kunne klare helt ned til 600px; i højden og undgå scroll.

--
Christoffer

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-11-05 21:31

malene wrote:
> Jeg har problemer md at få min indexside til ikke at have scroll
> i højre side ved forskellige skærmopløsninger

Der er i princippet ikke nogen websider, der har scroll. Det er browserne,
som får en scrollbar, hvis den indlæste side er længere (eller bredere) end
browservinduets brugerflade.

Hvis du ikke ønsker scrollbar udløst i brugernes browser, når dine sider er
indlæst, er der kun en brugbar vej: Lav dine sider tilstrækkelig små.

Hvis du vil til at kode dig fri for scrollbar (metoder foreslået fra anden
side i denne tråd), afskærer du brugerne fra at se den del af din side, som
ikke kan være i browservinduet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/