Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
antiscan system - findes det?
Fra : Kenneth Jakobsen

Dato : 20-11-05 14:54

Hej

Efter at ha' modtaget nogle foto's af junior taget af en
"skolefotograf" kom jeg til at læse i papirene - der står at man ikke
må scanne billederne uden at køe dem. Det er jo fair nok, men der
står at de via et antisccan system kan se om billederne har været
scannet.... Jeg synes det lyder lidt som et salgstrick for at undgå at
folk bare scanner dem uden at betale.

Men findes sådan et system? Og hvis det gør - hvordan pokker virker
det så!

På forhånd tak!

Kenneth

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-11-05 15:28

Kenneth Jakobsen wrote:
> [...]
> folk bare scanner dem uden at betale.
>
> Men findes sådan et system? Og hvis det gør - hvordan pokker virker

Findes ikke, virker ikke. Rent fis, i håb om at du køber billederne. De
har copyright, selv om du har lagt model til.

Bo //

Fra : Max

Dato : 21-11-05 08:23

Hej

> Findes ikke, virker ikke. Rent fis, i håb om at du køber billederne. De
> har copyright, selv om du har lagt model til.

Hvorfor har de egentlig det, er det ikke normalt sådan at når man får
lavet et portræt, ja så har man også selv rettighederne til billederne ?

Mvh Max

Fra : Jakob

Dato : 21-11-05 08:44

In article <438175d3$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
max_jens@post9.tele.dk.invalid says...

> Hvorfor har de egentlig det, er det ikke normalt sådan at når man får
> lavet et portræt, ja så har man også selv rettighederne til billederne ?

Du kan da vel ikke forvente at få rettighederne til noget du ikke har
betalt for.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Max

Dato : 21-11-05 08:58

Hej Jakob

> Du kan da vel ikke forvente at få rettighederne til noget du ikke har
> betalt for.

Når jeg bestiller et portræt, ja så forventer jeg da naturligvis at skulle
betale.

Mvh Max

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-11-05 09:07

Max wrote:
> Hej Jakob

> Når jeg bestiller et portræt, ja så forventer jeg da naturligvis at skulle
> betale.

Du køber og betaler for en kopi af billedet. Optagelsen (film/fil) er
fotografens, med mindre andet er aftalt

Bo //

Fra : Max

Dato : 21-11-05 09:22

Hej

> Du køber og betaler for en kopi af billedet. Optagelsen (film/fil) er
> fotografens, med mindre andet er aftalt

Det vil sige at når de kopiere et pasfoto til et ID kort eller
et pas, ja så bryder de copyrighten ?

Mvh Max

Fra : Ole Sahl

Dato : 21-11-05 10:14

> Hej

> Det vil sige at når de kopiere et pasfoto til et ID kort eller
> et pas, ja så bryder de copyrighten ?
>
> Mvh Max

Nej for normalt går du ind og får lavet dit pasfoto i en fotostand eller du
bestiller et pasfoto hos fotografen (læs det er lavet til formålet) Altså er
rettighederne helt som de skal være.

--
Mvh. Ole Sahl
www.olesahl.dk

"Best wide-angle lens? Two steps backward" and "look for the 'ah-ha'."

Fra : HKJ

Dato : 21-11-05 17:37

Bo Bjerre wrote:
> Du køber og betaler for en kopi af billedet. Optagelsen (film/fil) er
> fotografens, med mindre andet er aftalt

Men fotografen må ikke bruge det uden tilladelse fra den der bestilte
billedet.

Fra : waal

Dato : 20-11-05 15:37

"Kenneth Jakobsen" <xpo_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hvis vi nu antager at Jysk Børnefoto har påsmurt/sprayet/dyppet billederne i
et eller andet meget hemmeligt og lysfølsomt fludium ville teknikken for det
første være kendt, for det andet skal de i givet fald overbevise byretten om
at "beviset" holder til en nærmere teknisk undersøgelse, ja retten skal
faktisk have anerkendt metoden som brugbart bevismateriale d.v.s. der skal
ligge en eller anden form for domspraksis og nyheder på den front vil
normalt blive afprøvet ved flere instanser

Skulle billederne mod forventning være belagt med det nævnte uidentificerede
fludium vil levetiden under alle omstændigheder være ganske kort.

Jeg har ganske kort forhørt mig hos den lokale nisse men han mener det må
være noget jysk, københavnernisser har ikke tid til den slags mørkelagte
tricks, de har alt for travlt med tv optagelser i Rigsarkivet og sår'n

mvh
Michael

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-11-05 15:40

waal wrote:

> [...]
> være noget jysk, københavnernisser har ikke tid til den slags mørkelagte
> tricks, de har alt for travlt med tv optagelser i Rigsarkivet og sår'n

På kort Jydsk: fup

Bo //

Fra : Jakob

Dato : 20-11-05 16:13

In article <1132494819.071342.276240@g49g2000cwa.googlegroups.com>,
xpo_dk@hotmail.com says...

> står at de via et antisccan system kan se om billederne har været
> scannet

Ha ha ha den er god. Nej selvfølgelig kan de ikke gøre noget ved det.
Det virker sgu latterligt. Hvis det havde lidt omløb i hovedet så
sørgede de for at lægge prøvebilleder ud elektronisk i lav opløsning men
så langt er de nok ikke kommet endnu :0).

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-11-05 23:27

"Kenneth Jakobsen" <xpo_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men findes sådan et system?

Jada. Det gør DR's pejlevogn, gode Medion-digikameraer og julemanden
forøvrigt også.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/06/05)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-11-05 07:09

In article <4380f824$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:
> "Kenneth Jakobsen" <xpo_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jada. Det gør DR's pejlevogn, gode Medion-digikameraer og julemanden
> forøvrigt også.

Pejlevognen virker da. De pejler sig ind med adresselister over folk
der ikke betaler licens.

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-11-05 09:45

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
meddelelse news:slrndo2p3m.vq.povlhp@ip100.home.terminal.dk

> Pejlevognen virker da. De pejler sig ind med adresselister over folk
> der ikke betaler licens.

Da man i sin tid kørte (skræmme)kampagner med pejlevogn, var det fis i en
hornlygte. Man havde i en kort periode én bil, der skulle dække hele landet.
Den var umulig at benytte i tættere bebyggede områder (dvs. i byerne - store
som små), så den blev vist kun opretholdt for ikke at blive beskyldt for
direkte løgn.

Fra : pwee

Dato : 21-11-05 12:09

[...]

ja det er da fair nok med ophavsret, copyright , forældremyndighed osv.
det skal overholdes
men ellers..den scannertrussel kan ikke bruges til noget, det er ligesom tom
luft..
tænk hvis man sætter to halogenlamper på billedet for rigtigt at se
guldklumpen
hvor svært kan det være...
man kunne sætte billededet op på væggen eller lægge det på gulvet
apparatet på et stativ, lidt lys på...voila....
jeg har godt nok en fin macrooptik 50mm til mit Nikon,
det er 100 gange bedre end en scanner.
men det gør gamle reprofotografer selvfølgelig ikke....!!!!

v/h
peewe