smittefare?
Fra : John

Dato : 20-11-05 11:09

Hej

Kan et spædbarn som for nylig er blevet vaccineret smitte et ikke-vaccineret
spædbarn med de sygdomme det er blevet vaccineret imod?

Tak på forhånd.

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 20-11-05 12:17

John wrote:
> Hej
>
> Kan et spædbarn som for nylig er blevet vaccineret smitte et ikke-vaccineret
> spædbarn med de sygdomme det er blevet vaccineret imod?
>
> Tak på forhånd.

Hej

Du skriver ikke hvilken vaccination der er tale om, men tjek her:

--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 20-11-05 12:18

John wrote:
> Hej
>
> Kan et spædbarn som for nylig er blevet vaccineret smitte et ikke-vaccineret
> spædbarn med de sygdomme det er blevet vaccineret imod?
>
> Tak på forhånd.

Og så skal du også lige have linket

http://www.ssi.dk/sw19209.asp

Hvis der er tale om levende, svækket virus, er der en minimal risiko for
at der sker en mutation af virus, som kan medføre reel infektion, som så
kan smitte...

Fra : John

Dato : 20-11-05 12:34

Hej Rene

Tak for svaret. Sådan som jeg forstår dit svar, snakker du om risikoen for
at blive syg som følge af at man _selv_ er blevet vaccineret. Det var ikke
det jeg spurgte om. Jeg spurgte om en fornyligt vaccineret baby kan smitte
en ikke-vaccineret baby med de sygdomme som den vaccinerede baby er blevet
vaccineret imod. Den vaccinerede baby får jeg en mild udgave af sygdommen
sprøjtet ind og er derfor reelt syg indtil immunforsvaret får nedkæmpet
sygdommen. I den periode og sikkert også i en periode ud over dette vil jeg
da mene at der må være en risiko for smitte for mennesker som ikke er
vaccineret mod den sygdom som barnets immunforsvar kæmper imod??? Hvor
finder jeg artikler o.lign. der fortæller om risici osv. (gerne på engelsk).

-------

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 20-11-05 12:51

John wrote:
> [...]
> finder jeg artikler o.lign. der fortæller om risici osv. (gerne på engelsk).

Jeg vil mene at det er usandsynligt at et ikke vaccineret barn bliver
smittet af et vaccineret barn, som ikke selv er blevet sygt...

Vaccinerne bliver sprøjtet ind under huden på barnet, herefter sker der
en fordeling af vaccinen, fortynding pga. den kontinuerlige
diffusion/effusion i væv.

Jeg vil mene at den eneste reele måde hvorpå et barn kan smitte et ikke
vaccineret barn ville være hvis barnet selv blev syg...

Generelt mener man jo at børnene ikke er smittefarlige...

Du kan forsøge at lede på pubmed efter kaukastikker om sådanne tilfælde...

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 20-11-05 14:38

John wrote:
> Den vaccinerede baby får jeg en mild udgave af sygdommen
> sprøjtet ind og er derfor reelt syg indtil immunforsvaret får nedkæmpet
> sygdommen.

Det er ikke sådan man vaccinerer mod alle sygdomme. I nogle tilfælde
giver man en sygdom. Se evt. et eksempel her:
http://www.sa.dk/lak/brugearkivet/emneark/vacci.htm

--
Why do fireflies die so soon?
http://www.jensercube.dk/sig.asp

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 20-11-05 15:43

Jens Peter Rosenkvist wrote:

> Det er ikke sådan man vaccinerer mod alle sygdomme. I nogle tilfælde
> giver man en sygdom. Se evt. et eksempel her:
> http://www.sa.dk/lak/brugearkivet/emneark/vacci.htm

Her på Fyn er vi gået væk fra direkte inokulation vha. ko, men jeg kan
ikke udelukke at det bruges i Jylland, hvis man altså kan finde en
passende ko

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-11-05 23:49

Jens Peter Rosenkvist skrev:

> Det er ikke sådan man vaccinerer mod alle sygdomme. I nogle tilfælde
> giver man en sygdom.

"Vaccinere" betyder "at indgive svækkede bakterier eller
virusser". Det er at give sygdommen.

Fortidens malkepiger var ikke vaccinerede. De fik sygdommen fra
køerne, og det havde samme effekt som en vaccinering.

--
Bertel